Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr
Stärk pedagogiken med estetiken
Hur arbetar Malmö stad med estetiska lärprocesser?

Hej Caroline Ulvsand och Maggi Óttarsdóttir, ni ansvar för ett utvecklingsarbete i Malmö stad utifrån boken Stärk pedagogiken med estetiken. Varför vill Malmö stad arbeta med estetiska lärprocesser?
Vi vet att det finns ett behov av mer kunskap att arbeta på det här sättet – att erbjuda elever flera sätt att lära. Det står också i läroplanen. Lärarna efterfrågar ofta handfasta tips och färdiga lektionsupplägg. Kanske inte för att de faktiskt skulle köra uppläggen rakt av med sin egen elevgrupp men för att få grepp om vilka metoder som kan funka. Och de vill gärna ha fler tips på just lektioner eller arbetsområden där det estetiska får vara en motor i lärandet.
Varför fastnade ni för just den här boken?
Den innehåller både teori och praktik med många bra övningar och metoder som lärare kan använda. Vi kände att boken är väl förankrad i skolans förutsättningar och i dramapedagogik. För oss var det också spännande att prova bokcirkel som fortbildningsform.
Vi hade en mötesplats där vi bjöd in kulturombud – som ett sätt att prova om det fanns intresse. Författarna var med och höll i en workshop utifrån innehållet i boken. Vi fick många fina reflektioner efteråt och ett tydligt intresse från deltagarna. Då vågade vi satsa på sex träffar till där vi verkligen fördjupade oss i de olika delarna och provade olika metoder och upplägg.
Vad har ni fått för reaktioner och har ni sett några resultat av arbetet?
Deltagarna har uppskattat att bokcirkeln och boken innehåller många övningar – de ville ha mer! De har också poängterat värdet av att träffa andra kollegor och utbyta idéer. Vi känner att bokcirkel som form fungerar bra för fortbildning. Deltagarna pratar om att de har blivit stärkta av att arbeta med estetik och drama – de har fått mod och argument främst från den teoretiska delen.
Resultat är kanske lite tidigt – bokcirkeln slutade i början av mars, men flera pratar om att de har vågat prova enkla övningar med sina elever. Någon deltagare har även använt övningar tillsammans med kollegor i arbetslaget. En av våra deltagare hade provat processdrama förut och kände sig så pass trygg att hon körde bokens processdrama om Gustav Vasa med sin klass.
Vad är, enligt er, nyckeln till ett lyckat utvecklingsarbete?
Att känna sin kontext väl och förstå målgruppens behov. Att ha nätverk med verksamheterna så att man kan ha dialog kring idéer och förändringar så att det landar rätt.
Att våga prova – vi fick mycket bra återkoppling från våra bokcirkeldeltagare så nästa gång vi kör bokcirkel med boken kommer det att se annorlunda ut mot första gången.
Vi kände att boken är väl förankrad i skolans förutsättningar och i dramapedagogik. För oss var det också spännande att prova bokcirkel som fortbildningsform.

Bild från bokcirkel arrangerad av Malmö stad. Deltagarna pratar om att de har blivit stärkta av att arbeta med estetik och drama, de har fått mod och argument främst från den teoretiska delen.

Hallgren, E - Jacquet, E
Den här boken ger kunskap, stöd och inspiration att arbeta med estetiska lärprocesser, och den bidrar i förlängningen till att realisera flera av s...
Nyhetsbrev
Låt dig inspireras du också. Prenumerera på ett eller flera av våra nyhetsbrev och ta del av nya böcker och utbildningar, inspiration till din undervisning och särskilda erbjudanden - före alla andra.
Kompetensutveckling inom skola
Vi erbjuder böcker och digitala utbildningspaket som svarar mot aktuella kompetensutvecklingsbehov för dig som är verksam inom skola. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt. Här möts vardag och vetenskap.