Privatperson Logga in

Frågor och svar

Vi har samlat några av de vanligaste frågorna och besvarat dem här:

  1. Användaruppgifter
  2. Att beställa produkter på Studentlitteratur 
  3. Använda digitala produkter
  4. Kurser och kompetensutveckling

Hittar du inte svar nedan, kontakta kundservice så hjälper vi dig!

1. Användaruppgifter

Hur skapar jag ett användarkonto?

Gå till Skola/Företag, välj Skapa konto och fyll i formuläret för att skapa ett användarkonto.

Som privatperson kan du tyvärr inte skapa ett konto.

Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

Gå till Skola/Företag. Välj Glömt lösenord? och skriv in den e-postadress som är kopplad till användarkontot. Vi skickar då ett meddelande med en länk till den e-postadressen. Följ länken och ändra ditt lösenord.

Om du är elev och under 12 år kan din lärare hjälpa dig med dina inloggningsuppgifter via Klassrummet.

Kan jag ändra mina uppgifter?

Du kan ändra följande uppgifter under Min profil när du är inloggad.

  • Förnamn
  • Efternamn
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Företag/skola
  • Adressuppgifter

Följande uppgifter behöver du kontakta oss för att ändra:

  • Kundtyp (vid köp)
  • Användartyp (för digitala produkter)
  • Födelseår

Kontakta Kundservice så hjälper vi dig.

Kan jag radera mitt användarkonto?

Nej, du måste vända dig till oss för att få hjälp med att radera ditt användarkonto. Kontakta Kundservice så hjälper vi dig.

Jag är lärare och ska använda ett digitalt läromedel i min klass. Hur skapar jag konton till eleverna?

Vill du som lärare skapa användarkonton åt dina elever, behöver du ha ett klassrum i Min bokhylla. Därefter kan du skapa konto och aktivera digitala läromedel åt eleverna från klassrummet.

Eleverna kan skapa användarkonto själva också. De går då till minbokhylla.studentlitteratur.se och väljer Skapa konto. Följ instruktionerna där.

Jag är lärare och mina elever har ingen egen e-postadress, hur hanterar jag det?

Det går bra att använda samma e-postadress till flera användarkonton. Du som lärare kan exempelvis använda din egen e-postadress för alla elevers användarkonton.

Om eleverna får en egen e-postadress längre fram kan de ändra det under Min profil när de är inloggade.

E-postadressen används bara om man glömt sitt lösenord.

Jag är lärare och min elev har glömt sitt lösenord. Hur kan eleven få ett nytt lösenord?

Om din elev är upp till 12 år kan du som lärare ge eleven ett nytt lösenord via klassrummet i Min bokhylla:

  • Starta klassrummet
  • Gå in under Elever
  • Välj elevens namn i listan eller gå in på de tre prickarna i slutet av raden för respektive elev
  • Välj Ändra lösenord

Om du inte skapat klassrum eller om eleven är äldre än 12 år ändrar eleven själv sitt lösenord.

  • Gå till Min bokhylla
  • Välj Glömt lösenord?
  • Följ instruktionerna där.

2. Att beställa produkter på Studentlitteratur

Jag är lärare och önskar provexemplar, hur gör jag?

Om du är lärare kan du beställa provexemplar av produkter som är relevanta för din undervisning. Läs mer om hur du gör.

Vad är GLN-nummer?

GLN, Global Location Number, är ett unikt nummer som säkerställer att en e-faktura hamnar hos rätt mottagare. Inom offentlig sektor är det numera krav på att leverantörer ska skicka e-faktura. För att vi ska kunna skicka e-faktura till dig som arbetar i offentlig sektor behöver du uppge både organisationsnummer och GLN-nummer.

Vänd dig till din ekonomiavdelning om du har frågor om din organisations GLN-nummer.

3. Använda digitala produkter

Vad är Min bokhylla?

Min bokhylla är en samlingsplats där du kommer åt dina digitala läromedel och andra digitala produkter från Studentlitteratur. När du aktiverar en digital produkt med din aktiveringskod hamnar den i Min bokhylla.

Gå till Min bokhylla

Vad är en aktiveringskod?

Aktiveringskoden är din ”nyckel” för att låsa upp din digitala produkt. Aktiveringskoden kan användas ett begränsat antal gånger och har en begränsad giltighetstid, beroende på vilken produkt den hör till.

Du kan kontrollera statusen på din aktiveringskod.

Kontrollera kod

Hur aktiverar jag min digitala produkt?

Gå till Min bokhylla och logga in.

Välj Aktivera produkt och skriv in din aktiveringskod. Starta den digitala produkten genom att gå in via omslaget som visas i Min bokhylla.

Var hittar jag aktiveringskoden för att aktivera min digitala produkt?

Aktiveringskoden hittar du på insidan av bokens omslag eller så har du fått den via e-post. 

Jag är lärare och ska använda ett digitalt läromedel i min klass. Hur aktiverar jag läromedlet till eleverna?

Vill du som lärare aktivera digitala läromedel åt dina elever behöver du ha ett klassrum i Min bokhylla som eleverna är kopplade till. Därefter kan du aktivera produkter åt eleverna från klassrummet.

Du kan också låta eleverna själva aktivera sina digitala läromedel.

Jag är lärare och vill skapa klassrum, hur gör jag?

Klassrum skapar du i Min bokhylla.

  • Gå till Min bokhylla 
  • Välj Skapa nytt klassrum.
  • Ge klassrummet ett namn
  • Välj läromedel/läromedelsserie för klassrummet
  • Gå vidare genom att trycka på Skapa.

Mina elever ska gå med i mitt klassrum. Var hittar jag klassrumskoden?

Du kan se klassrumskoden på det aktuella klassrumskortet i Min bokhylla. Klassrumskoden finns också inne i ditt klassrum.              

Jag är lärare och vill lägga till eleverna i mitt klassrum. Hur gör jag det?

Under Elever i klassrummet i Min bokhylla hittar du Lägg till elever.

Elever som redan har konto på Studentlitteratur kan du lägga till. Om dina elever inte har konto, behöver du skapa nya konton till dem. När det är klart kopplas eleven/eleverna automatiskt till ditt klassrum.

Min digitala produkt finns inte i Min bokhylla, vad gör jag?

Det kan finnas flera orsaker till att du inte ser din produkt:

  1. Om du har skapat flera användarkonton hos oss kan du ha loggat in med ett annat än det du var inloggad på när du aktiverade produkten. Du kan ta reda på vilka användarkonton du har hos oss.

    Gör så här:
    1. Utan att vara inloggad, gå till minbokhylla.studentlitteratur.se
    2. Välj Glömt användarnamn?
    3. Du får ett meddelande till din e-postadress med en länk. Följ länken för att se en lista över de användarnamn som är kopplade till din e-postadress.
  2. Din aktiveringskod kan ha aktiverats av någon annan. Det kan ha hänt om du går i grund- eller gymnasieskolan och böckerna används av många elever eller ”ärvs” mellan årskurserna. Fråga din lärare om du är osäker.
  3. Din aktiveringskod kan ha löpt ut. Giltighetstiden beror på vilken produkt du har. I Min bokhylla kan du kontrollera aktiveringskodens status.

Kontrollera aktiveringskod

Kontakta oss på Kundservice om du behöver hjälp.

Förlorar jag anteckningar, understrykningar med mera om jag får en ny kod?

Nej, om du aktiverar den nya aktiveringskoden på samma användarkonto som du använt tidigare förlorar du ingenting. Du hittar dina personliga anteckningar, understrykningar som vanligt i den digitala produkten, eftersom dessa är kopplade till ditt användarkonto, inte till aktiveringskoden.

Jag har köpt och aktiverat min produkt men det kommer bara upp en blank sida på min mobil.

Ett fåtal av våra digitala läromedel kräver Adobe Flash Player och fungerar därmed inte på mobiltelefoner och surfplattor. Då visas tyvärr bara en tom, vit sida. Prova att logga in på en dator istället.

4. Kurser och kompetensutveckling

Jag har bokat en utbildning, när kommer min biljett?

Biljetter skickas via e-post cirka 2 veckor innan utbildningstillfället. Kika gärna en extra gång i din e-post så att du inte missat meddelandet.

Hur vet jag när sista anmälningsdag infaller för en utbildning?

Normalt sett så stängs anmälan till våra utbildningar 4-5 dagar innan utbildningstillfället. Du är alltid välkommen att kontakta oss på Kundservice för att undersöka om det finns platser kvar.

Varför framgår det inte alltid vilken lokal utbildningar ska hållas i på webbplatsen?

Vi vill att så många som möjligt ska få chansen att delta, det innebär att vi ibland avvaktar med att fastställa lokal för att inte vara begränsade av utrymme.

Vad kostar det att boka en utbildning exklusivt för min arbetsplats?

Du är alltid välkommen att kontakta oss för en förutsättningslös diskussion. Då kan vi tillsammans göra en behovsanalys och säkerställa att du får det upplägg som är bäst för er samt ge en prisuppgift!

Kontakta en av våra utbildningsrådgivare

 

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer