VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande
Hur kan man arbeta med boken i samtliga skolverksamheter?

Tony Mufic är utbildningsdirektör i Helsingborgs stad. I sin roll som skolchef och i uppdraget som ordförande för regional samverkan mellan Skånes kommuner och lärosäten har han arbetat med planering och uppföljning av den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen.
– Jag har alltid känt ett stort ansvar för de olika lärarutbildningarna i och med att 20 veckor är verksamhetsförlagda på förskolor och skolor. Det är den främsta anledningen till att jag tagit initiativ till att utveckla stadens arbete med VFU, säger Tony Mufic.
Vad fick dig att fastna för den här boken – hur kommer den att utveckla ert arbete med VFU?
– Boken "VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande" fångade mitt intresse direkt och jag kände till flera av forskarna sedan tidigare. Den tar upp precis de områden som vi vill förbättra och synliggöra – samtalskunskap, digital observation som metod och bedömning. Boken ger konkreta redskap och strategier som handledarna kan använda i sitt dagliga arbete med studenterna. Den ger också en teoretisk förankring som hjälper handledarna att reflektera över sin egen praktik.
Vad är ditt råd till andra skolhuvudmän som vill arbeta systematiskt med att stärka lärprocesserna under VFU:n för studenter och handledare?
– Mitt råd är att investera i VFU-handledarna. De spelar en avgörande roll för lärarstudenternas utveckling. Genom att satsa på VFU-handledarna, satsar vi på framtidens lärare och på en skola av hög kvalitet. Det är ju under VFU-perioden som lärarstudenterna får chansen att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken och utveckla sin professionella identitet. Genom att satsa på VFU-handledares kompetensutveckling ger vi dem redskapen att stötta studenterna på bästa sätt.
Boken ger konkreta verktyg och strategier som handledarna kan använda i sitt dagliga arbete med studenterna. Den ger också en teoretisk förankring som hjälper handledarna att reflektera över sin egen praktik.

Bokens redaktör
Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdrag som vetenskaplig ledare för VFU som genomförs på övningsförskolor och övningsskolor i samverkan med högskolan. Forskningsintresset handlar utöver digitala redskap för observation och handledning av lärarstudenter om andra redskap för kollegialt lärande med skolledare och lärare.