Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

 

Digital kreativitet i förskolans undervisning

Intervju med Maria Högberg

Av Lotte Mjöberg

Maria Högberg har delat med sig av tips och inspiration på Förskoleforum i flera år. Hennes fokus är tydligt – hur man kan arbeta med digitala verktyg i förskolan. Nu har det också blivit en bok, Digital kreativitet i förskolans undervisning.

Maria Högberg har lång erfarenhet av förskolan, hon har arbetat som förskollärare i trettio års tid, efter att ha utbildat sig till det i Karlstad.

− Jag har vidareutvecklat mig en hel del också på olika lärosäten, och studerat utomhuspedagogik, äventyrspedagogik, samt ett par kurser om digitala verktyg vid Linnéuniversitetet.

Det är det kreativa användandet av olika digitala verktyg som hon brinner för, och som hon vill dela med sig av i boken.

− Ja, man kan göra så mycket med dem: måla, skapa … Jag vill förmedla glädjen med dem, de är inte i stället för utan både och. Med digitala verktyg tar vi inte bort något vi redan gör, tvärtom kan de tillföra något till alla ämnen. Ett exempel är lera: den går att kombinera med det digitala om man vill göra filmer med stop motion-teknik.

Hon menar att vi ibland tillskriver nya tekniker egenskaper som de inte har. Men de digitala verktygen kan definitivt vara ett hjälpmedel i undervisningen. 

− Jag har själv märkt att jag blivit mer kreativ, så jag vill hjälpa barn att hitta sina egna uttryckssätt.

Hennes instagramkonto ”Digitalkreativitet” blivit en uppskattad kanal för henne att kommunicera detta i. Hon har haft den sedan 2018 och där delar hon frikostigt med sig av inspiration och tips.

− Ja, jag har snart 14 000 följare, skrattar hon.

Maria Högberg arbetar som IKT-pedagog för förskolan i Kumla kommun. Hon har utbildat sig i användandet av digitala verktyg vid Linnéuniversitetet och har under flera år haft ett utökat ansvar för IKT i sin yrkesverksamhet. Maria har varit verksam förskollärare i drygt trettio år. Hon hoppas att fler barn och pedagoger ska få möjligheten att se allt det positiva som digitala verktyg kan tillföra.

Digital ateljé i Kumla

Hon är uppvuxen i Lindesberg där hon började jobba som förskollärare, men har sedan varit verksam i Örebro kommun i nästan 25 år. Sedan årsskiftet arbetar hon numera som IKT-pedagog i Kumla kommun.

− Mitt uppdrag nu är att sprida kunskap vidare till pedagogerna i Kumla så jag arbetar inte i barngrupp längre, säger hon.

I Kumla har hon byggt upp en digital ateljé, dit pedagoger får komma. Hon märker att en del pedagoger tycker det är superkul med digitala verktyg medan en del tycker det är lite jobbigt.

− Det är också en del vårdnadshavare som är kritiska mot användandet av digitala verktyg i förskolan, men pandemin fick nog oss alla att inse nyttan med dem. Men det är viktigt att tänka på hur de används, så de inte blir ett tidsfördriv.

En pedagogisk matte-app leder inte automatiskt till lärande av matematik. Det är fortfarande pedagogerna som har en viktig roll i undervisningen. Därför, menar Maria, är det viktigt att pedagogerna är med, att man arbetar i smågrupper och satsar på kommunikation.

 −Ja, för allt som behövs i annat lärande behövs också i det digitala. 

Läroplanen central

− Det viktigaste i undervisningen är vilket mål vi strävar mot och utifrån det kan vi välja digitala och analoga verktyg som passar. 

Det är därför varje kapitel i Marias bok utgår från ett eller flera läroplansmål ur förskolans läroplan, Lpfö 18. Digitala verktyg är ett sätt att uppfylla målen i läroplanen tillsammans med allt annat material.

Skrivandet har för Maria skett ibland på heltid, ibland på halvtid, ibland på fritid. Hon har alltid gillat att skriva.

− Ja, det är roligt få dela med sig. Och nu har det blivit en hel bok!

Maria avslutar med att läsa upp ett citat ur boken:

Barn är olika och uttrycker sig på olika sätt. Vi ska inte sluta måla självporträtt med penna och pensel, färg och kolstift, utan utvidga barnens möjligheter att skapa i olika material och på olika sätt. Då hjälper vi barnen att hitta uttryckssätt som passar för dem. 

Detta i sin tur stärker barnen i att de kan och att det är okej att göra olika. Det är också viktigt att vi inte bara lär barnen att använda tekniken när det gäller de digitala verktygen, utan också tar med det etiska i användandet av dem för att skapa trygga individer.