Hallbibliotek och bokpåsar – på Academedias förskolor står språket i fokus
Intervju med Åsa Broander

– Vi ser fram emot mycket högläsning framöver, säger Åsa Broander, kvalitetsutvecklare förskola.
På Academedias grundskolor och integrerade förskolor jobbar man med språket redan från start. Här står sång, rim, ramsor och systematiskt språkarbete på schemat varje dag.
– Vi jobbar mycket med att utveckla barnens ordförråd och språkliga förståelse genom högläsning, dramatisering av texter och återberättande, säger Åsa Broander. Hon jobbar som kvalitetsutvecklare för företagets förskolor och månar om att språkarbetet ständigt lyfts fram.
– Vi vill locka barnen att läsa och många av förskolorna satsar på att skapa hallbibliotek där barn och föräldrar kan botanisera fritt, säger Åsa Broander.
Hon har gott om goda exempel från den egna verksamheten och berättar engagerat om bokpåsar som barnen tar med hem.
– I bokpåsen ligger en bok som barnen läser med en förälder. Tillsammans skriver de en recension och barnen får sedan berätta om boken i en berättarstol på samlingen. Det är ett roligt sätt att prata om böcker.
Har du fler tips på språkstimulerande arbete?
– På en av våra förskolor lät vi föräldrar högläsa för barnen på sitt modersmål och sedan samma bok på svenska. Det blev så uppskattat och väckte stor fascination bland barnen. Vi vill lyfta fram barngruppens alla språk och tror att det är ett sätt att väcka nyfikenhet och höja statusen för andra språk.
Hon hittar inspiration för det språkstimulerande arbetet på Förskoleforum.
– Där finns boklistor med bra tips och kartläggningsmaterial som hjälp för att utveckla den systematiska högläsningen. Jag tycker att läsexperten Maria Heimer ger bra vägledning när det gäller språkligt arbete, säger Åsa Broander.
Eftersom en del av Academedias grundskolor har integrerade förskolor och är del av samma organisation, så blir övergången mellan förskola och skola smidig. Ibland ligger förskola och skola till och med i samma byggnad.
– Det gör övergången väldigt lätt och vi har tydliga rutiner för överlämningen. Vi vet vilka barn som behöver extra stöd och inget faller mellan stolarna. Det är effektivt och ger också förskolepersonal möjlighet att se hur deras språkliga arbete faller ut i grundskolan. För oss är det tydligt att språkligt arbete lönar sig från start – och att alla måste med på tåget.
Barnböckerna får ta plats i både förskolan och skolan och tack vare regeringens nya statsbidrag för inköp av böcker har de bunkrat upp ny litteratur.
– Det känns jättelyxigt. Vi i förskolan är värda ny litteratur som skildrar dagens barn. Vi har köpt in flera genrer, både skönlitteratur och fackböcker och ser fram emot mycket högläsning framöver, säger Åsa Broander.

ÅSA BROANDER har länge arbetat inom förskolan, både som förskollärare och som rektor för förskolan. Nu jobbar hon som kvalitetsutvecklare för förskolan på en central nivå där hon stödjer rektorer, verksamheter och skolchefer på olika sätt.
På Förskoleforum finns boklistor med bra tips och kartläggningsmaterial som hjälp för att utveckla den systematiska högläsningen.