Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Intervju med Monica Orwehag – redaktör för serien Fritidshemmet i teori och praktik

Mockups av böckerna Fritidspedagogiskt arbete, Fritidshemmet och socialt lärande, Barns hybrida lek i fritidshemmet, Perspektiv på idrott, rörelse och fysisk aktivitet, Fritidshemmets pedagogik - från då till nu och Reflekterande arbetssätt i fritidshem

Hej Monica, du är redaktör för en serie forskningsbaserade böcker som riktar sig till blivande och verksamma lärare inom fritidshem. Vilket behov fyller en sådan här serie i fritidshemmets verksamhet?

Många som arbetar här, med eller utan en utbildning direkt riktad mot fritidshem, har sen mycket långt tillbaka klagat över att den litteratur som finns att tillgå för fördjupning och utveckling av fritidshemmets verksamhet och arbetssätt så ofta tar avstamp i skola och förskola och då hamnar fritidshemmet lätt i bakvattnet. Under min egen utbildning och alla mina år som fritidspedagog fick vi ofta höra: ”Ja men ni kan väl anpassa det själva till fritidshemmet!” Den här serien har sin uttryckliga utgångspunkt i och sitt fokus på fritidshemmet och de förhållanden, den pedagogiska grund och de villkor som gäller där. Något som möjliggjort detta är att forskningen inom det fritidspedagogiska fältet tagit ordentlig fart under de senaste tio åren.

Vilken betydelse har forskning rent konkret för det dagliga praktiska arbetet i fritidshemmet?

Under mina många år som lärarutbildare har jag ofta mött studenter med lång tidigare arbetserfarenhet från fritidshem. De börjar ofta med föreställningen att :”Men detta kan jag ju, jag har ju lärt mig detta i arbetet”. Att de väljer utbildningen är då för att få ett formellt examensbevis. Men redan efter en termin eller två med studier av pedagogisk teori och forskning händer det i många fall något. Studenterna säger: ”Ja så har jag ju alltid gjort, men nu vet jag varför och kan motivera det!” eller ”Oj, när jag gjorde så och så, förstår jag nu att jag helt körde över barnen, men det såg jag inte då”. En ganska vanlig kommentar är ungefär: ”Nu har jag fått nya glasögon att se praktiken med – jag ser så mycket jag aldrig såg förut”. Forskare är inte bäst på att ha hand om ett fritidshem och en elevgrupp, men de är tränade att se och urskilja mönster, samband, orsaker och verkan som är svåra att upptäcka för den som finns mitt i den konkreta dagliga verksamheten. Av det skälet tar bokserien upp mycket av den aktuella forskning som finns på de olika områdena, men också de pedagogiska teorier som kan knytas dit. Däremot är det inte ”praktiska handböcker” med gör-si-gör-så, även om en del praktiska exempel ges. Men den konkreta tillämpningen tror vi att de yrkesverksamma är bäst lämpade att utforma, i den elevgrupp och med de förhållande som gäller i det enskilda fallet. Samtidigt kan man i såväl kartläggning som planering, genomförande och utvärdering av verksamheten stödja sig på det systematiska vetenskapliga förhållnings- och arbetssätt som speglas i de olika böckerna. 

En central uppgift för varje arbetslag i varje fritidshem är att granska och värdera den egna verksamheten/undervisningen. Särskilt viktigt är det att försöka identifiera starka och svaga sidor i det man gör

Hur ska fritidshemmet prioritera när man står i begrepp att välja bok/tema att fokusera för att utveckla arbetet?

En central uppgift för varje arbetslag i varje fritidshem är att granska och värdera den egna verksamheten/undervisningen. Särskilt viktigt är det att försöka identifiera starka och svaga sidor i det man gör. Och detta bör ske ur en rad olika synvinklar och perspektiv: Det handlar om en gemensam pedagogisk grundsyn, om arbetssättet i arbetslaget, om elevernas förhållande till fritidshemmet, som hur nöjda de är, vilket utrymme de får, vilka möjligheter de har att påverka och vara delaktiga. Det rör förhållandet till styrdokumenten och hur de används, hur man klarar balansen mellan de sociala och de ämnesanknutna delarna i läroplanen. Det kan också röra olika innehållsliga områden, som är mer eller mindre väl utvecklade i det dagliga arbetet.  Att välja tema bör med fördel göras med   bakgrund i denna analys av det egna arbetet.

I serien finns böcker om arbetssätt, som om fritidshemmets metodik och om användningen av reflektion i arbetslaget. Andra har ett specifikt lärandeområde i fokus, som socialt lärande, idrott/fysisk aktivitet och lek i ett medieperspektiv. En av böckerna är en mer grundläggande presentation av pedagogiken i fritidshemmet som kan utgöra en grund för att tydliggöra en gemensam pedagogisk syn på arbetet. Flera böcker är på väg i serien, om miljö och hållbart samhälle, om kvalitetsarbete i fritidshem och om förändringsarbete, för att nämna några.

Monica Orwehag är utbildad fritidspedagog och fil.dr i pedagogik. Hon är numera pensionär men undervisar till viss del på lärarprogrammet för grundlärare med inriktning mot fritidshem vid Högskolan Väst. Hennes forskning har behandlat flera olika aspekter av fritidshemmets verksamhet, men har under senare år främst rört fritidshemmets specifika didaktik.