Privatperson Logga in

Så handlar du på vår webb – köpvillkor

Det är enkelt och tryggt att handla på vår webb.

Du väljer de produkter som du vill köpa genom att klicka köp. Då hamnar produkterna i varukorgen. För att slutföra köpet klickar du på länken Till kassan eller ikonen Varukorg. Om du inte sedan tidigare har ett konto, och tillgång till Mina sidor på vår webbplats, skapar du ett. Du väljer den kundkategori som du anser att du tillhör (privatperson, företag, lärare) och fyller i dina uppgifter. För att skicka in din beställning till oss avslutar du köpet genom att klicka på knappen Slutför köp.

Priser

Priser på våra produkter anges i svenska kronor. Du väljer själv om priserna ska visas exklusive eller inklusive moms. Momsen är 6 % för alla böcker (även e- och ljudböcker) och 25 % på övrigt material. Vi förbehåller oss rätten till prisjusteringar utan föravisering.

När du slutför köpet är det till det pris som anges i din varukorg. I kassan kan du se det totala priset inklusive moms och fraktkostnad.

Moms vid utländska betalningar

Om beställarens VAT-nr saknas på beställningar inom EU fakturerar vi svensk moms. Privatpersoner inom EU faktureras alltid svensk moms. Utanför EU faktureras ej svensk moms, beställare köper utan moms.

Beställning och betalning

Betalningssätt

Som ny kund på Studentlitteratur.se knyter du dig till en kundkategori då du ska genomföra din beställning. Valet av kundkategori styr sedan vilka betalningssätt du erbjuds. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år.

Privatperson inom Sverige

Som privatperson kan du betala via bankkonto, med kort eller faktura via Klarna checkout (se Villkor för faktura).

Lärare

Lärare som handlar för sin skola/organisations räkning kan betala med kort, via bankkonto eller faktura via Klarna checkout eller faktura via Studentlitteratur.

När lärare från offentlig sektor beställer används e-faktura. Vid beställning ber vid dig att utöver organisationsnummer ange GLN-nummer, som säkerställer att vår e-faktura kommer till rätt mottagare inom din organisation.

Företag inom Sverige

Som företag, kan du betala via bankkonto, med kort eller faktura via Klarna checkout eller faktura via Studentlitteratur.

Offentlig sektor

När du som kund från offentlig sektor beställer används e-faktura. Vid beställning ber vid dig att utöver organisationsnummer ange GLN-nummer, som säkerställer att vår e-faktura kommer till rätt mottagare inom din organisation.

Privatperson utanför Sverige, inom EU

Som kund utanför Sverige, inom EU, kan du betala med kort via Klarna checkout.

För närvarande kan vi inte erbjuda leverans till privatpersoner utanför EU. Vi ber privatkunder utanför EU att vända sig till våra återförsäljare, som exempelvis Adlibris.com eller Bokus.com.

Företag utanför Sverige

Som företag kan du betala med kort via Klarna checkout.

Mottagningsbekräftelse

När vi tagit emot din beställning får du en mottagningsbekräftelse via e-post. Det är först när du fått bekräftelsen via e-post som du kan vara säker på att vi mottagit din beställning.

Studentlitteratur reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem, framflyttning av utgivningsdatum och felaktig artikelinformation.

Försenad betalning

Vid försenade betalningar utgår dröjsmålsränta enligt lag (för närvarande gällande referensränta +8 %) samt expeditionsavgift med 45 kr. Obetalda fakturor överlämnas till inkasso.

Frakt och leverans

Din beställning skickas från oss normalt inom 1-2 arbetsdagar.
Varor levereras till den adress du uppgett, eller till närmsta utlämningsställe som därefter meddelas dig.

Frakt inom Sverige

Privatkunder

Om inget annat avtalats levereras försändelser inom Sverige under 1 kg med brev. Vikt som överstiger 1 kg levereras som paket (MyPack) till privatkunder.

Företagskunder

Frakt till företag och organisationer sänds primärt som företagspaket och levereras då till gatuadressen.

Fraktavgift

Fraktavgiften betalas alltid av köparen och baserar sig på fraktsätt och vikt enligt Postnords taxa.

Frakt inom EU

Privat- och företagskunder

För frakt inom EU sker leverans via brev om försändelsens vikt understiger 1,5 kg. Försändelser över 1,5 kg levereras med Postnord DPD. Fraktavgift tillkommer i dessa fall enligt Postnords taxa. Leveranstiden varierar med fraktsätt, men är dock högst tio (10) arbetsdagar efter dag för beställning.
Vid beställning måste telefonnummer anges.

Frakt utanför EU

Privatkunder

För närvarande kan vi inte erbjuda leverans till privatpersoner utanför EU. Vi ber privatkunder utanför EU att vända sig till våra återförsäljare, som exempelvis Adlibris.com eller Bokus.com.

Företagskunder

För företagskunder sker leverans utanför EU via brev om försändelsens vikt understiger 1,5 kg. Försändelser över 1,5 kg levereras med Postnord DPD. Fraktavgift tillkommer i dessa fall enligt Postnords taxa. Leveranstiden varierar med fraktsätt, men är dock högst tio arbetsdagar efter dag för beställning.
Vid beställning måste telefonnummer anges.

Ångerrätt, returer och reklamationer

Privatpersoner

Hur lång ångerrätt har jag?

Som privatkund har du alltid 14 dagars ångerrätt räknat från det att du har mottagit boken enligt lagen om distansavtal. Boken ska vara i väsentligen oförändrat skick vid retur. Du betalar själv returfrakten.

Ångerrätten omfattar inte digitala produkter då de på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

Hur gör jag för att returnera?

Använd gärna följande formulär. Tänk på att ditt ordernummer framgår tydligt vid returen. 

Använd gärna emballaget som boken kom i. Har du inte detta kvar fungerar annat emballage, det viktiga är att det paketeras väl så att boken inte tar skada.

Returfrakt står du som kund för.

När vi har fått information om returen kommer vi utan dröjsmål per e-post meddela dig att vi mottagit det.

Returadress för Studentlitteraturs produkter:

Studentlitteratur AB
Åkergränden 1
226 60 Lund

Returadress för Nypon och Vilja förlags produkter:

Förlagssystem AB, port 6-10
Nypon och Vilja Förlag
Tunavägen 90
791 61 Falun

Reklamation

Vi ersätter givetvis för skadad eller felexpedierad bok/böcker. Kontakta oss på kundservice snarast, dock senast 14 dagar från det att du har mottagit boken/produkten. Vi följer Konsumentköplagen, läs mer på www.konsumentverket.se

Reklamationer av Studentlitteraturs produkter

kundservice@studentlitteratur.se eller på 046-31 21 00

Reklamationer av Nypon och Viljas produkter

kundservice@nyponochviljaforlag.se eller på 046-31 22 00

Återbetalning och kreditering
Betalning med faktura

Har du valt att betala med Klarna faktura är det viktigt att du flyttar fram fakturans förfallodatum, detta gör du enkelt på klarna.se. När vi har mottagit returen, krediteras beloppet för de varor som du har returnerat och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via e-post. Har du redan betalt din Klarna faktura, kontaktar Klarna dig för en återbetalning.

Betalning med Visa eller Mastercard

När vi har mottagit returen, kommer vi att återföra beloppet för de varor som du har returnerat till ditt kort. Detta tar ca 3-4 bankdagar från det att vi har behandlat din retur, dock senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om att du önskade returnera boken.

Företag

Retur

För juridiska personer såsom företag, myndigheter och organisationer finns det ingen ånger- eller returrätt.

En anmälan till våra utbildningar är bindande. Den är dock inte personlig, vilket innebär att om du får förhinder kan en kollega gå på utbildningstillfället. Återbetalning av anmälningsavgiften sker endast då utbildningstillfället måste ställas in. 

Reklamation

Vi ersätter givetvis för skadad eller felexpedierad bok. Kontakta oss på kundservice snarast, dock senast 14 dagar från det att ni har mottagit boken.

Reklamationer av Studentlitteraturs produkter

kundservice@studentlitteratur.se eller på 046-31 21 00

Reklamationer av Nypon och Viljas produkter

kundservice@nyponochviljaforlag.se eller på 046-31 22 00

Särskilt om digitala läromedel, digital kurslitteratur och andra digitala tjänster

De villkor som återges här är våra standardvillkor för digitala läromedel, digital kurslitteratur och andra digitala tjänster. Avvikande villkor kan förekomma för enstaka produkter och andra digitala tjänster, såsom Förskoleforum, och anges då för den tjänsten i samband med köp.

När den digitala tjänsten är ett komplement till en bok genom en aktiveringskod, så åtar sig kunden att inte sprida koden till någon annan, såsom kollegor eller studiekamrater, eller på annat sätt sprida innehållet i den digitala tjänsten.

Brott mot denna bestämmelse kommer att betraktas som intrång i upphovsrättslagens mening och beivras i den utsträckning som lagen medger.

Ångerrätt

Ångerrätten omfattar inte digitala produkter då de på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

Störningar

Driftstörningar och avbrott för underhåll kan förekomma i samtliga digitala material.

Köpvillkor för digitala läromedel för grundskola och gymnasium

Våra digitala läromedel för grundskola och gymnasium har en licenstid från aktivering på antingen 1 eller 4 år.

Digital produkt – som elev- eller klasslicens

En digital produkt har en licenstid på 1 år från aktivering. Den kan köpas som elevlicens, ett digitalt elevpaket med en enanvändarlicens. Då knyts det digitala läromedlet till en enskild användare. Den digitala produkten kan också köpas som klasslicens, ett digitalt klasspaket för upp till 30 elever.

Bok + digital produkt

En bok med en digital produkt har en licenstid på 4 år från aktivering.Bok + digital produkt kan ärvas mellan elever, koden kan bytas till ny enskild användare upp till 15 tillfällen. Den digitala delen är kopplad till den specifika upplagan av boken. Tekniska uppdateringar kan förekomma men innehållet är det samma.

Bok + digital produkt förbrukningsmaterial

Den digitala delen i förbrukningsmaterial är giltig i 1 år och knyts till en enskild användare.

Lärarhandledning

Lärarhandledning med digital del säljs med 3 st aktiveringskoder. Licenserna gäller så länge aktuell upplaga säljs och därefter i fem år.

Vad gäller om upplagan utgår?

Studentlitteraturs digitala läromedel samt tillhörande lärarhandledningar fungerar i fem år efter det att försäljningen upphört av den specifika upplagan. Detta innebär att du kan använda ditt nyinköpta digitala läromedel hela licenstiden även om upplagan läggs ned.

Köpvillkor för kurslitteratur med digital produkt för universitet och högskola

Bok + digital produkt

Kurslitteratur säljs ofta som bok + digital produkt. Den digitala delen är giltig i 2 år (om inte annat anges på produkten). Koden kan aktiveras en gång.

Digital produkt

Digital produkt kan antingen vara bokens innehåll i helt digital form (e-bok), del eller delar av bokens innehåll i digital form eller kompletterande digitalt material till en tryckt bok, exempelvis olika verktyg och övningar. E-böcker säljer vi i dagsläget endast via återförsäljare. Studentlitteraturs digitala produkter fungerar i 5 år efter det att försäljningen upphört av den specifika upplagan. Detta innebär att du kan använda din nyinköpta digitala produkt hela licenstiden även om upplagan läggs ned. Studentlitteratur garanterar dock inte att det digitala materialet för alla böcker fungerar längre än 5 år från det att försäljningen upphört av den specifika upplagan.

Särskilt om utbildningar

En anmälan till våra utbildningar är bindande. Den är dock inte personlig, vilket innebär att om du får förhinder kan en kollega gå på utbildningstillfället.

Återbetalning av anmälningsavgiften sker endast då utbildningstillfället måste ställas in.

Personuppgifter

Mer information om hur vi behandlar personuppgifter finner du på sidan GDPR och personuppgifter.

Cookies

Mer information om hur vi lagrar och hanterar cookies finner du på sidan Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer