Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

De vill stärka lärares resiliens i yrkesvardagen

Intervju med Anna Klockar och Mia Vestman

Hur skapar vi motståndskraft i vardagen, och i förlängningen en trygg och likvärdig skola? Det är frågan som genomsyrar Anna Klockar och Mia Vestmans arbete. I sin nya bok Tryggt lärarskap ger de strategier för att lyckas med det viktiga uppdraget som lärare, även i komplexa arbetssituationer. 

Att komma ut i arbetslivet som nyutexaminerad lärare är lite som att slängas in i en torktumlare. Efter att ha fokuserat på en sak i taget under utbildningen, kastas du ut i en mångfasetterad verklighet där allting händer samtidigt. 

– Uppdraget i vår yrkesvardag är så stort och komplext. Det är inte bara undervisning som ska planeras. Du behöver också hantera konflikter, tala med vårdnadshavare och kommunicera och samarbeta på olika sätt, säger Anna Klockar. 

Hon talar av egen erfarenhet. För snart 25 år sedan träffade hon Mia Vestman när de båda arbetade som lärare på samma skola. Idag driver de Skolbyrån tillsammans, med syfte att stötta både nyutexaminerade och redan etablerade lärare i yrkesvardagen. 

– Vi har gått igenom det mesta. Elever med psykisk ohälsa, svår sjukdom, barn som tagits utomlands och inte kommit tillbaka. Elevgrupper med stora och skiftande behov, kollegor som försvinner, skolledare som slutar, besparingar och otrygga organisationer. Erfarenheterna har gett oss verktyg för att hantera motsvarande nästa gång. De vill vi dela med oss av, säger Anna. 

En av utmaningarna Anna och Mia tidigt mötte blev ämnet för deras första bok. På 1990-talet var skolfrånvaro i stor utsträckning en icke-fråga. Det saknades ofta strategier för att få saknade elever tillbaka till skolan. 

– Vi började gräva i det och såg ett problem som vi behövde hantera, berättar Mia och fortsätter: 

– Grunden är att visa de här eleverna att man saknar dem. De måste bli sedda, det är en stor trygghetsfaktor. Vi behöver skapa tydliga rutiner för frånvaro, och de måste förankras i organisationen. 

När vi är trygga i vår professionella roll ökar både motivationen och förmågan att hantera förändringar och utmaningar. Det är dit vi vill komma. 

Resiliens 

I nya boken Tryggt lärarskap borrar duon djupare i den komplexitet som det är att vara lärare idag, och lyfter verktyg och strategier för att stärka tryggheten i lärarrollen och bygga motståndskraft – resiliens.

– Det är så många uppdrag utöver under-visningen som man ska förhålla sig till. Samhället förändras, och det märks tydligt i skolan. Det är mycket att hantera för både lärare och elever, säger Anna. 

– Vi vill inte att duktiga lärare ska sluta, det måste finnas en kontinuitet för att vi ska få en likvärdig skola. När vi är trygga i vår professionella roll ökar både motivationen och förmågan att hantera förändringar. Det är dit vi vill komma, säger Mia. 

En insats i taget 

I boken lyfter de modellen randig metodik, ett varierat arbetssätt som fångar upp elevers behov och variationer. I den här modellen är det stort fokus på elev-aktivitet och inbyggd stöttning. 

– Vi pratar också om att små förändringar ger stor effekt. En insats i taget, allt behöver inte göras samtidigt. Och vikten av att prioritera: är det verkligen jag som ska sätta upp gardinerna? Behöver jag vara med på det här mötet? säger Anna. 

– Att jobba utifrån de elever och resurser man har är också viktigt. Inte utifrån ett mönsterscenario. 

Anna Klockar och Mia Vestman

är legitimerade lärare och skolutvecklare med lång erfarenhet av undervisning, organisation och ledarskap. Sedan 2019 driver de företaget Skolbyrån som på olika sätt stöttar den pedagogiska processen inom skolan. Duon föreläser, håller kurser, handleder organisationer och skriver undervisningsmaterial, fackböcker samt barn- och ungdomslitteratur.