Det ska vara lätt att läsa!
Intervju med Jenny Edvardsson

Nu släpper läraren och lättlästexperten Jenny Edvardsson en ny konkret handbok. – Det finns inget häftigare än att skapa läsare, säger hon.
Jenny Edvardsson är en läsande lärare, som alltid har minst en bok på gång. Och hon menar att vi alla är läsare – i någon mån.
– Vi är alla läsare, men dagens unga behöver större läsmod, som gör att de vågar läsa det som intresserar dem. Det kan vara faktatexter eller recept men det är viktigt att det finns texter med olika nivåer och innehåll som passar alla.
Just nu är Jenny Edvardsson aktuell med boken Lättläst litteratur i skolan – konkreta tips och idéer.
– Lättläst litteratur ska vara en genre bland andra, och inte andra rangens litteratur. Den finns till för en viss målgrupp av en anledning, precis som stor stil finns för dem med synnedsättning och punktskrift för dem som läser med fingrarna. Jag kände att en konkret handbok behövdes, för att bena ut vad lättläst litteratur är och hur den kan användas i undervisningen i skolan.
Och hur kan den användas?
– Som lärare kan du jobba med konkreta boksamtal, loggskrivande eller använda kreativa skrivövningar. Det går också att arbeta med skapande aktiviteter eller ett temaarbete som bottnar i lättläst litteratur.
Skolan skapar läsare – och har vi inte läsande unga som kommer ut i samhället, som tvingas förlita sig på andrahandsinformation, finns risk att hela det demokratiska systemet havererar.
Den lättlästa litteraturen kan vara utgångspunkt för hela klassen, trots att gruppen befinner sig på olika nivåer. En lättläst dikt kan till exempel fungera som ett avstamp i ett större arbete kring poesi.
Varför är du så intresserad av barns läsförmåga?
– När jag började arbeta som lärare i slutet av 1990-talet jobbade jag på yrkesprogram där eleverna inte var särskilt intresserade av läsning. Jag som själv älskar att läsa kände mig tvungen att hitta ett sätt att närma mig dem och deras intressen. Tack vare mina elever vågade jag tänka annorlunda kring litteratur och förstod att lättlästa böcker också är en väg till läsning. Jag har mött så många elever genom åren som upplever att de ”inte är läsare” och därför inte har modet att läsa, och när de sedan öppnar en bok är det så häftigt att få vara med på resan.
Hon menar att det nu är viktigare än någonsin att kunna läsa.
– Vi har ett enormt flöde av information att förhålla oss till och det är viktigt att kunna förstå det och ha möjligheten att tolka det kritiskt. Skolan skapar läsare – och har vi inte läsande unga som kommer ut i samhället, som tvingas förlita sig på andrahandsinformation, finns risk att hela det demokratiska systemet havererar, säger Jenny Edvardsson.

JENNY EDVARDSSON är utbildad grundskollärare. Hon arbetar idag som pedagogisk utvecklingsledare på skolor och i kommuner med fokus på undervisningspraktik. Jenny är också verksam som författare och föreläsare.