Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

LÄS!

Nycklar till en god läsundervisning

Intervju med Niclas Fohlin och Jennie Wilson

Om ni fick sammanfatta bokens budskap i tre ord – vilka skulle det vara?

Kunna. Vilja. Välja. Det rymmer både den tekniska läsningen och uppdraget att skapa en stark läsidentitet där elever faktiskt väljer att läsa.

Vilken myt om läsundervisning vill ni helst slå hål på?

Att det räcker att “köra en läslära” och så kommer läsengagemanget av sig själv. Avkodning måste alltid paras med meningsfulla läsupplevelser och en levande läskultur, annars uteblir engagemanget.

Boken talar om att forma elever som “kan, vill och väljer” att läsa. Vilka strategier ser ni som mest effektiva för att utveckla läsviljan och läsidentiteten hos elever?

Regelbunden högläsning som gemensam upplevelse och modell. Riktiga samtal om texter där elevernas tankar får bäring. Medvetna valmöjligheter och varierade texttyper så att varje elev hittar “sin” text. Läraren som läsande förebild som visar sin egen läsning. En skolgemenskap där bibliotek, ämneslag och tydliga rutiner gör läsningen synlig varje dag och där stödinsatser fångar upp tidigt.

Avkodning måste alltid paras med meningsfulla läsupplevelser och en levande läskultur, annars uteblir engagemanget.

 

Om ni kunde ge ett enda råd till verksamma lärare om läsning – vad skulle det vara?

Vi lärare är kulturbärare. Vårda din egen läsning, och visa den! När du själv lever som läsare smittar det och ger eleverna en konkret bild av vad en läsare är. Dela gärna med dig till eleverna vad du själv läste in deras ålder och vad du fastnade för i de böcker och texter du läste. Högläs något du själv fascineras av. En nyhetartikel. En bildbeskrivning. En fakta. Läs och berätta vad du tänker för dina elever!

Om ni blickar framåt; vilka utvecklingsområden eller forskningsfrågor tror ni är viktigast att fokusera på för att ytterligare stärka läsundervisningen i svenska skolor?

Att hitta den praktiska balansen mellan att lära sig läsa och litteracitet i vardagen. Skolan kan inte ensamt göra elever till läsare. Utan vi behöver se till att eleven har rätt verktyg och att vi hjälpt dem att förstå sig själva som läsare: vad de gillar att läsa och hur de hittar nytt läsmaterial. Vi behöver även bygga hållbara skolmodeller för en stark läskultur med tid, rum och ansvarsfördelning. Vi behöver systematik för tidig upptäckt för de elever som hamnar efter och vi behöver följa upp elevernas läsning under hela skoltiden. Glöm inte hemmen! Jobba tillsamman få till en bättre hem–skola-samverkan så att läsningen får bäring över tid. Läsning är inte en punktinsats, utan den behöver kultiveras och formas genom hela livet och alltid i skolan.

Fohlin, N - Wilson, J

Skolans uppdrag kring läsning är så mycket större än att lära elever att avkoda ord; det handlar om att forma dem till läsare för livet – att väcka...

Jennie Wilson är utbildad grundskollärare. Hon arbetar idag som pedagogisk utvecklingsledare på skolor och i kommuner med fokus på undervisningspraktik. Jennie är också verksam som författare och föreläsare. 

Niclas Fohlin är utbildad grundskollärare, förskollärare och specialpedagog. Han arbetar idag som pedagogisk utvecklings-ledare på skolor och i kommuner med fokus på undervisningspraktik. Niclas är också verksam som författare och föreläsare. 

Kompetensutveckling

För dig som arbetar i skolan erbjuder vi kompetensutveckling i form av böcker och digitala utbildningspaket. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt. Här möts vardag och vetenskap. 

Nyhetsbrev

Låt dig inspireras du också. Prenumerera på ett eller flera av våra nyhetsbrev och ta del av nya böcker och utbildningar, inspiration till din undervisning och särskilda erbjudanden - före alla andra.