Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr
NPF i förskola och skola
Hur bemöter vi barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning på bästa sätt? Vilka tecken ska man vara observant på om man misstänker att ett barn kan ha problem inom det här området? Här har vi samlat aktuell litteratur och artiklar på tema NPF i förskola och skola.


Balldin, Nåkkve
Den här boken handlar om villkor för samtal och om hur kognition, känsla och relation påverkar hur samtalet blir. Vi människor fungerar olika, kogn...
NPF i skolan

Fleischer, A V - From, K
Empati hjälper oss att förstå andras känslor, tankar och handlingar. Detta är något som många med autism har svårigheter med, men det betyder inte ...

Fleischer, A V - From, K
Barn och unga med autism har två typiska drag: För det första är det utmanande för dem att delta i sociala sammanhang. För det andra har de ett beg...

Ekelund, Tove
Alla elever behöver stimulans och utmaningar i sitt lärande, men några behöver extra mycket. Elever med särskild begåvning och elever med twice-exc...

Nadeau, Kathleen G m.fl.
Flickor med adhd blir ofta feldiagnostiserade och missförstådda. Under de femton år som gått sedan den första utgåvan av den här boken har forsknin...

Rehn Bergander, Pia
Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan...

Edvinsson, Emma m.fl.
Medvetenheten om barns utvecklingsproblematik har ökat och behov av bedömning, utredning, stöd och behandling identifieras för allt fler och tidiga...

Lundin, Joanna
I dagens skola planeras ofta verksamheten för att möta majoritetens behov, och först när det visar sig inte fungera börjar man söka efter alternati...

Nilsson Jobs, Elisabeth
I förskolan möter personalen en mångfald av barn. En del av dem är autistiska. Vi vet idag att tidig upptäckt av autistiska beteenden och det anpas...

Borg, A - Carlsson Kendall, G
Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillvä...

Bühler, Maria
Hur är det att vara flicka med autism och/eller adhd? Hur påverkar autism och adhd en flickas psykiska hälsa, skolgång, vardagsliv, samspel och vän...

Thernlund, Gunilla (red.)
Boken är skriven av erfarna kliniker och forskare och ger aktuell kunskap om ADHD och autismspektrumstörningar. Stor tyngd läggs på att uppmärksamm...
Upptäck skolans döda vinklar
Att en skola har döda vinklar innebär att skolans personal och vårdnadshavare i ett visst läge inte uppmärksammar resurser som finns eller att de har förlorat förmågan att se en problematisk situation från alternativa perspektiv. Läs mer om boken Upptäck skolans döda vinklar i vår intervju med författaren.
2E – När skolan blir lätt och svår på samma gång
Att barn med ADHD och autism kan ha svårigheter i skolan är väl känt. De senaste åren har också elever med särskild begåvning uppmärksammats som en grupp i behov av anpassningar. Men vad händer med elever som är båda och? Möt Pia Rehn, författare till När det enkla ändå blir svårt.
En skola som fungerar för alla
Joanna Lundin är NPF-pedagog och lärare med över 25 års erfarenhet i yrket. Hon är författaren bakom En skola som fungerar för alla och Ett lärande som fungerar för alla. Läs mer om boken En skola som fungerar för alla i vår intervju med författaren.
NPF i förskolan

Nilsson Jobs, Elisabeth
I förskolan möter personalen en mångfald av barn. En del av dem är autistiska. Vi vet idag att tidig upptäckt av autistiska beteenden och det anpas...

Gerland, G - Aspeflo, U
I förskolan finns barn, ibland med en diagnos, ibland utan, som väcker funderingar. Det kan vara barn som inte riktigt fungerar i samspelet, som ve...

Björck, E - Sjöman, M (red.)
Den här boken handlar om förskolan som lärmiljö för alla barn och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är att belysa vikten av att...

Rasmussen, T - Strömberg, O
Barn med autism har rätt till utveckling och livskvalitet, precis som andra barn. Denna bok beskriver hur man kan lära barn med autism viktiga färd...