Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

NPF för lärare

Fokus på pedagogiskt arbete
Skickas följande arbetsdag

NPF för lärare

Fokus på pedagogiskt arbete

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillväga för att sätta in rätt insatser i skolsituationen? Att kartlägga och ta reda på problemen är nödvändigt för att som lärare veta vad man ska göra. Ett bra samarbete med eleven och föräldrarna är A och O. Det behövs såväl kunskap som strategier för detta och det får du här! Vi presenterar även ett arbetssätt som ligger i linje med det Skolverket r...

Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillväga för att sätta in rätt insatser i skolsituationen? Att kartlägga och ta reda på problemen är nödvändigt för att som lärare veta vad man ska göra. Ett bra samarbete med eleven och föräldrarna är A och O. Det behövs såväl kunskap som strategier för detta och det får du här! Vi presenterar även ett arbetssätt som ligger i linje med det Skolverket rekommenderar: börja med kartläggning och analys före åtgärd. Fel åtgärd kostar såväl tid som energi, både för dig och för eleven. Det arbetssätt som presenteras kommer från Nytorpsmodellen, som utvecklats och utvärderats i samarbete med KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet). I alla klassrum finns flera elever som har betydligt större behov av förståelse och stöd i lärandesituationer än andra. Ibland är det lätt att identifiera dessa behov, men väldigt ofta behövs både tid, utforskande och kunskap för att förstå vad behovet består i. Det är kunskap om vad den underliggande problematiken kan vara, som leder fram till rätt insats. NPF för lärare fungerar både för blivande lärare och för de som jobbat ett tag och behöver utveckla sina metoder.

NPF för lärare är lättläst och tydlig med konkreta exempel och vetenskaplig förankring. Helhetsbetyg: 5.

Intervju med författarna

"Vi har velat bidra till att ge pedagoger kunskap, förståelse och pedagogiska redskap att möta olika elevers olika behov, framförallt de behov som kan finnas hos elever med NPF", säger Anna Borg och Gunilla Carlsson Kendall.

Läs intervjun

Information

Författare:
Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144144979
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
43849-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
173

Författare

Anna Borg

Anna Borg är utbildad specialpedagog och är anknuten vid KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet. Anna har ett förflu...

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;

Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillväga för att sätta in rätt insatser i skolsituationen? Att kartlägga och ta reda på problemen är nödvändigt för att som lärare veta vad man ska göra. Ett bra samarbete med eleven och föräldrarna är A och O. Det behövs såväl kunskap som strategier för detta och det får du här! Vi presenterar även ett arbetssätt som ligger i linje med det Skolverket r...

Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillväga för att sätta in rätt insatser i skolsituationen? Att kartlägga och ta reda på problemen är nödvändigt för att som lärare veta vad man ska göra. Ett bra samarbete med eleven och föräldrarna är A och O. Det behövs såväl kunskap som strategier för detta och det får du här! Vi presenterar även ett arbetssätt som ligger i linje med det Skolverket rekommenderar: börja med kartläggning och analys före åtgärd. Fel åtgärd kostar såväl tid som energi, både för dig och för eleven. Det arbetssätt som presenteras kommer från Nytorpsmodellen, som utvecklats och utvärderats i samarbete med KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet). I alla klassrum finns flera elever som har betydligt större behov av förståelse och stöd i lärandesituationer än andra. Ibland är det lätt att identifiera dessa behov, men väldigt ofta behövs både tid, utforskande och kunskap för att förstå vad behovet består i. Det är kunskap om vad den underliggande problematiken kan vara, som leder fram till rätt insats. NPF för lärare fungerar både för blivande lärare och för de som jobbat ett tag och behöver utveckla sina metoder.

Intervju med författarna

"Vi har velat bidra till att ge pedagoger kunskap, förståelse och pedagogiska redskap att möta olika elevers olika behov, framförallt de behov som kan finnas hos elever med NPF", säger Anna Borg och Gunilla Carlsson Kendall.

Läs intervjun

Information

Författare:
Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181820
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
43849-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anna Borg

Anna Borg är utbildad specialpedagog och är anknuten vid KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet. Anna har ett förflu...

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;