Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förbättringsarbete i skolan –
nycklar till elevers utveckling, lärande och välbefinnande

Intervju med Therese Nilsson Ågren

Varför skrev du denna bok?

Jag skrev den för att fler elever ska få möjlighet att lära, utvecklas och må bra i skolan. Jag hoppas att det jag delar med mig av – både aktuell forskning och praktiska metoder – ska stärka lärare, specialpedagoger och skolledare i deras viktiga arbete. Egentligen kan små och enkla åtgärder göra stor skillnad för eleverna – men det gäller att göra dem!

Vad behövs för att skapa en kultur som främjar elevernas utveckling, lärande och välbefinnande?

Forskningen visar att en förbättringskultur kännetecknas av fem principer:

1. Behovsdrivet förhållningssätt

2. Värdeskapande arbetssätt

3. Framgångsrikt ledarskap

4. Motivation

5. Förbättringsarbete

Det är de principerna som strukturerar boken jag skrivit. Det är de principerna som utgör grunden för boken jag skrivit. 

Hur skapar vi en inkluderande skolmiljö?

Genom att lyssna på eleverna och börja förändra utifrån deras förmåga och perspektiv. För att utveckla lärmiljöer som verkligen fungerar för alla elever behöver vi våga testa nya arbetssätt. Ett första steg är att kartlägga nuläget och identifiera vilka förbättringar som behövs. Därefter kan vi planera och genomföra förändringar som gör faktisk skillnad för eleverna. I boken finns konkreta metoder och verktyg för att förbättra undervisningen och göra det lätt att göra rätt.

Vill du komma igång? Använd övningen här: https://jagtherese.se/download/ovning4.pdf

1. Beskriv nuläget.

2. Identifiera förbättringsbehov.

3. Planera en aktivitet som underlättar för eleverna.

4. Följ upp hur det gick.

Nilsson, Therese

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsät...

Om författaren

Therese Nilsson Ågren är verksamhetsutvecklare och förbättringscoach med mångårig erfarenhet inom undervisning och pedagogisk utveckling i Eskilstuna kommun. Hon har tidigare arbetat som gymnasielärare och senare som utvecklingsstrateg i Eskilstuna kommun med fokus på att skapa de bästa förutsättningarna för elevers utveckling och lärande i grundskolan.

Nyhetsbrev

Låt dig inspireras du också. Prenumerera på ett eller flera av våra nyhetsbrev och ta del av nya böcker och utbildningar, inspiration till din undervisning och särskilda erbjudanden - före alla andra. 

Kompetensutveckling inom skola

Vi erbjuder böcker och digitala utbildningspaket som svarar mot aktuella kompetensutvecklingsbehov för dig som är verksam inom skola. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt. Här möts vardag och vetenskap.