Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förbättringsarbete i skolan

Nycklar till elevernas utveckling, lärande och välbefinnande

Skickas följande arbetsdag

Förbättringsarbete i skolan

Nycklar till elevers utveckling, lärande och välbefinnande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 292 kr inkl. moms
Studora e-bok 186 kr inkl. moms

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forsknin...

Läs mer

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forskning, visar hur skolutveckling kan drivas framgångsrikt. Fokus ligger på att skapa inkluderande och tillgängliga lärmiljöer där varje elev får möjlighet att delta och lyckas, oavsett förmåga eller behov. Läsaren får strategier, metoder och arbetssätt för att gå från nuläge till önskat läge, och inbjuds att identifiera och arbeta med de hinder i vardagen som de vill förbättra. Boken är ett handfast stöd för att inleda en förändringsresa som både stärker skolans kultur och främjar alla elevers utveckling och lärande. Förbättringsarbete i skolan vänder sig till lärare, specialpedagoger och rektorer i grundskolan, samt till alla som är intresserade av skolutveckling och elevers lärande.

Stäng

Jag har suttit med i elevutredningar och granskat situationer utifrån elevens perspektiv, och undrat ”utgår vi verkligen från elevens behov här?” Vi vuxna enas ofta om vilken lösning som blir bra för oss, inte från vad som skapat problemen för eleven, varför hen slåss, slänger saker eller sluter sig. […] Det är så många barn och ungdomar i dag som inte känner sig sedda, hörda, förstådda, bekräftade och respekterade i skolan. Bara att läraren inleder dagen med att vända sig till varje elev med ett ”hej, hur mår du?” skapar viktiga, goda relationer. Det behövs inte mycket, men framför allt krävs det fokus på allt det som faktiskt fungerar bra, om vi vill stärka och lyfta eleven. […] Det är inte heller lätt att vara lärare i dag, konstaterar Therese Nilsson Ågren, med resursbrister och en hög arbetsbelastning. Målet med boken är att förbättra situationen för både lärare och elever, genom att motivera och inspirera till förebyggande insatser, till nya arbetssätt och små förändringar som skapar en inkluderande skola för alla. Där eleverna får blomstra utifrån sina förutsättningar.

Information

Författare:

Therese Nilsson Ågren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144151502

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

44125-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

220
 ;

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forsknin...

Läs mer

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forskning, visar hur skolutveckling kan drivas framgångsrikt. Fokus ligger på att skapa inkluderande och tillgängliga lärmiljöer där varje elev får möjlighet att delta och lyckas, oavsett förmåga eller behov. Läsaren får strategier, metoder och arbetssätt för att gå från nuläge till önskat läge, och inbjuds att identifiera och arbeta med de hinder i vardagen som de vill förbättra. Boken är ett handfast stöd för att inleda en förändringsresa som både stärker skolans kultur och främjar alla elevers utveckling och lärande. Förbättringsarbete i skolan vänder sig till lärare, specialpedagoger och rektorer i grundskolan, samt till alla som är intresserade av skolutveckling och elevers lärande.

Stäng
Information

Författare:

Therese Nilsson Ågren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144194981

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

44125-SB01

Upplaga:

Första
 ;