Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Didaktiken öppnar vägar till undervisning i förskolan

Intervju med Ann-Christine Vallberg Roth

Sedan 2019 är undervisning en del av för­skolans läroplan. Med det följer också ett behov av att utveckla nya vägar för undervisning i förskolan, baserade på forskning och beprövad erfarenhet. Med boken Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan vill redaktören Ann­-Christine Vallberg Roth bidra till det, genom att samla exempel på förskol­lärares undervisningsutveckling, i samklang med forskning, förskolans styrdokument och barnens behov.

Ann-­Christine Vallberg Roth är professor i pedagogik vid Malmö universitet. Under de senaste åren har hon, tillsammans med flera forskarkollegor, varit involverad i FoU­program om undervisning i förskola, ett samarbete mel­lan Malmö universitet, Institutet för innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (Ifous) och ett flertal svenska kommuner.

– Programmet handlar om att tillsammans med förskollärare och ledare söka och prö­va undervisning som begrepp i förskola, base­rat på utveckling av didaktiska modeller, säger Ann-­Christine Vallberg Roth.

”Vi vill tillsammans söka och pröva undervisning som begrepp i förskolan.”

Här blir begreppet ”flerstämmig undervisning” centralt. Med det menas att undervisningsmodeller utvecklas och prövas i dialog mellan forskning,  ledare och medverkande förskollärare och barn – och att undervisning inte ser likadan ut för alla överallt och hela tiden.

– Vi utgår inte från att det finns en enda teori som kan innesluta den totala undervisningssituationen. Frågan blir vad och hur vi kan undervisa, inte vad och hur vi ska undervisa.

I boken finns många exempel på hur förskollärare har prövat olika undervisningsupplägg, i ämnen som matematik, musik och värdearbete. Till exem­pel en didaktisk modell för musikundervisning i förskolan, där musikens emotionella, akustiska och motoriska dimensioner kan utvecklas. Eller hur ryt­matiken, en kombination av musik och matematik, kan utnyttja teorier kring så kallat rhizosomatiskt lärande och pröva en undervisning som tillåts gå lite hit och dit.

– Jag hoppas att boken kan ge stöd i att vidare­utveckla undervisning i förskolan som öppet kan prövas utifrån flerstämmiga vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter. I grunden handlar det om likvärdighet och demokrati, att möta barn som unika individer på ett finstämt och taktfullt sätt, avslutar Ann­Christine Vallberg Roth.