Didaktiken öppnar vägar till undervisning i förskolan
Intervju med Ann-Christine Vallberg Roth
Sedan 2019 är undervisning en del av förskolans läroplan. Med det följer också ett behov av att utveckla nya vägar för undervisning i förskolan, baserade på forskning och beprövad erfarenhet. Med boken Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan vill redaktören Ann-Christine Vallberg Roth bidra till det, genom att samla exempel på förskollärares undervisningsutveckling, i samklang med forskning, förskolans styrdokument och barnens behov.
Ann-Christine Vallberg Roth är professor i pedagogik vid Malmö universitet. Under de senaste åren har hon, tillsammans med flera forskarkollegor, varit involverad i FoUprogram om undervisning i förskola, ett samarbete mellan Malmö universitet, Institutet för innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (Ifous) och ett flertal svenska kommuner.
– Programmet handlar om att tillsammans med förskollärare och ledare söka och pröva undervisning som begrepp i förskola, baserat på utveckling av didaktiska modeller, säger Ann-Christine Vallberg Roth.
”Vi vill tillsammans söka och pröva undervisning som begrepp i förskolan.”
Här blir begreppet ”flerstämmig undervisning” centralt. Med det menas att undervisningsmodeller utvecklas och prövas i dialog mellan forskning, ledare och medverkande förskollärare och barn – och att undervisning inte ser likadan ut för alla överallt och hela tiden.
– Vi utgår inte från att det finns en enda teori som kan innesluta den totala undervisningssituationen. Frågan blir vad och hur vi kan undervisa, inte vad och hur vi ska undervisa.
I boken finns många exempel på hur förskollärare har prövat olika undervisningsupplägg, i ämnen som matematik, musik och värdearbete. Till exempel en didaktisk modell för musikundervisning i förskolan, där musikens emotionella, akustiska och motoriska dimensioner kan utvecklas. Eller hur rytmatiken, en kombination av musik och matematik, kan utnyttja teorier kring så kallat rhizosomatiskt lärande och pröva en undervisning som tillåts gå lite hit och dit.
– Jag hoppas att boken kan ge stöd i att vidareutveckla undervisning i förskolan som öppet kan prövas utifrån flerstämmiga vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter. I grunden handlar det om likvärdighet och demokrati, att möta barn som unika individer på ett finstämt och taktfullt sätt, avslutar AnnChristine Vallberg Roth.