Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Det strategiska inköpsarbetet

Intervju med Nils Mällroth, Nick Rafiey och Ulf Malmquist, författare till boken Strategiskt inköp

Kan ni berätta lite kort om er bok och vad som fick er att skriva Strategiskt inköp?

Strategiskt inköp beskriver på ett lättillgängligt sätt hur en inköpsavdelning arbetar samt vad som skiljer det strategiska inköpsarbetet från övriga inköp. Boken är skriven utifrån ett nordiskt perspektiv och de exempel och metoder som presenteras går därför att applicera på de flesta företag som finns och verkar här.

Strategiskt inköp kan både stå på egna ben som utbildningsmaterial och användas som ett komplement till annan litteratur inom inköp och logistik. Vi anser även att det är en bok som man kan använda sig av under hela yrkeslivet för att få såväl svar som inspiration.

Vad skiljer denna andra upplaga mot den första? Vad har uppdaterats och tillkommit?

En sak som hänt sedan den förra upplagan utkom under 2016 är att en uppdatering av Incoterms tagits i bruk. Incoterms är en central del av all internationell frakthantering som påverkar leveransvillkoren. Då det i regel är de strategiska inköparna som ansvarar för avtalsskrivningen med leverantörerna så är det viktigt att de förstår hur reglerna tillämpas för att kunna skapa förutsättningar för en lyckad affär.

Det har även skett en stor utveckling gällande hållbara inköp och vi har därför valt att uppdatera vår bok med den senaste informationen inom området. Just hållbarhet är en av de starkast växande områden som strategiska inköpare behöver hantera. Det är därför viktigt att man som strategisk inköpare förstår drivkrafterna bakom, är förberedd på de krav som kan komma att ställas och att man har de verktyg som krävs för att navigera bland dessa.

Vad är de som särskiljer det strategiska inköpsarbetet från övriga inköp?

Det som särskiljer det strategiska inköpsarbetet från det övriga inköpsarbetet är att det strategiska arbetet fokuserar på att utveckla och genomföra övergripande inköpsstrategier som är i linje med organisationens övergripande affärsmål och behov. Det kan exempelvis handla om att besluta om man ska köpa in en produkt eller om man ska tillverka den själv. 

Utöver det så handlar det strategiska inköpsarbetet även mycket om att vårda och utveckla organisationens leverantörsbas. 

Vem riktar sig boken till och vad kan man förvänta sig att lära sig av att läsa den?

Boken riktar sig till alla som vill få en djupare förståelse för strategiskt inköp, oavsett om du är student eller redan arbetar som inköpare. 

 Nils Mällroth, Nick Rafiey och Ulf Malmquist, författare till boken Strategiskt inköp

Nyfiken på författarna?

Läs mer om Nils Mällroth, Nick Rafiey och Ulf Malmquist