Sverige
Privatperson Logga in

Tre snabba frågor med Therése Silván

Lärare i lågstadiet på Björkhöjdskolan i Borås.

Vad har du för tips till lärare som arbetar med Favorit matematik?

Nummer ett är att sätta sig in i materialet. Man kan variera så mycket i undervisningen samtidigt som boken styr. Var noga med genomgångar och diskussioner och följ upplägget i boken, så hinner man med utan problem. Det ger en sådan positiv upplevelse för eleverna och ger mersmak och motivation till matematikämnet.

Hur använder du den digitala lärarresursen?

Jag använder den varje dag. Jag varierar mellan att vi lyssnar på ramberättelsen och att jag läser upp den. Likadant med genomgången, ibland ser vi på den filmade och ibland går jag igenom med tavelbilderna. Ibland gör vi båda: först ser vi filmen och sen kan jag förstärka med en extra genomgång. Jag startar varje område med att gå igenom Matteordlistan. Matteordlistan fungerar också bra som repetitionsövning då man kan klippa isär den och låta eleverna pussla ihop rätt begrepp med rätt förklaring. Matteordlistan är dessutom suverän att involvera studiehandledarna i för att skapa förståelse hos de elever som behöver.

Hur jobbar ni med Tomoyo?

Ibland använder vi det istället för Öva och Pröva- sidorna och ibland som extrauppgift på annan lektion. Det är också en perfekt uppgift när eleverna behöver kuna arbeta självständigt, till exempel när jag behöver jobba enskilt med någon elev eller sitter med läsgrupper. Det är viktigt att ta sig tiden så de kommer in i det. Eleverna blir duktiga på att själva hitta tillfällen när de kan arbeta med Tomoyo om man som lärare sett till att grundmotivationen och kunskapen om hur man använder materialet är befäst.

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer