Privatperson Logga in

”Att känna att kunskapstrappan bär”

Från student och forskare till lärare och förläggare, allt inom nationalekonomi. Fast vägen från Västerbotten kunde lika gärna fört till en bana som ingenjör.

Att Eric Rehn skulle bli nationalekonom var egentligen oväntat.
– På gymnasiet var jag inte alls intresserad av ekonomi. Jag tyckte om matematik, fysik och litteraturhistoria.
När han sökte in till universitetet tänkte han dock brett. Valet stod mellan väg- och vatteningenjör och det samhällsvetenskapliga pol mag-programmet i Lund, långt från hemstaden Lycksele. Han kom in på det senare och fastnade, till sin egen förvåning, för nationalekonomi.

– I nationalekonomi får du ett helt teoriupplägg där allt är logiskt, och där mötte jag matematiken igen. För mig kändes det gediget och spännande. Först lär man sig hur människor och samhälle generellt agerar under olika ekonomiska villkor, sedan står undantagen för fördjupning och utveckling.

Sedan år 2011 arbetar Eric Rehn som förläggare på Studentlitteratur med ansvar för utgivningen inom bland annat nationalekonomi. Drivkraften är densamma som då han tidigare var forskare och pedagog; det handlar om ett starkt engagemang för samverkan och användbarhet.

– Det som driver mig är viljan att ta fram kurslitteratur och läromedel som fyller ett behov och verkligen är anpassade för undervisning, i samspel med författare, lärare och universitet. Den ideala kurslitteraturen ska ge de grundläggande kunskaperna på ett lättillgängligt sätt, men samtidigt utmana studenterna, och förmedla den där aha-upplevelsen, då allt faller på plats.

Kunskap som går att tillämpa, med andra ord, precis som då han forskade på Nationalekonomiska institutitionen vid Lunds universitet. År 2009 disputerade han med en avhandling om drivkrafter och organisation inom offentlig sektor, däribland socialförsäkringen.

– Det är ett fält som ligger nära vardagen för många människor. Framför allt var jag intresserad av en tillämpad forskning som tar fasta på de problem samhället står inför i dag.

När Eric beskriver sin egen kunskapsresa är det tydligt hur den stadigt tagit honom vidare, men rymt sträckor av såväl motstånd som acceleration.

– Vid grundutbildningen på universitetet är kunskapsresan att likna vid en trappa, där varje steg leder uppåt. Att doktorera och forska handlar däremot om att slå i taket. Det är tufft men lärorikt. Som forskare ligger man på gränsen för vad man klarar av, och utmanar sin kunskap genom att lösa problem som man bara halvvägs har svaret på. För mig kändes det bra att undervisa parallellt med forskningen. Då kunde jag ibland gå tillbaka i kunskapstrappan och känna att den verkligen bar. Samspelet med eleverna var också väldigt stimulerande och utvecklande.

Efter fjorton år på universitetet var Eric redo för nästa språng. Arbetet på Studentlitteratur ger honom möjlighet till ständig utveckling.

– Att vara förläggare handlar mindre om att sitta på sin kammare och läsa, och mer om att vara projektledare. Jag gillar att ha kunskap om ett brett område, och nu får jag hela tiden kännedom om nya områden. Det är spännande att lära sig hela processen kring böcker och utmanande att identifiera behov och analysera en marknad. En av de viktigaste förmågorna för att lyckas i min roll är att kunna se vem som har den kunskap vi söker, och förmågan att förmedla den. Det är också mötena med människor som är ett en av arbetets roligaste delar.

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer