Vanliga frågor

Vi har samlat några av de vanligaste frågorna och besvarat dem här. Hittar du inte svar på det du söker här nedan, hör av dig så hjälper vi dig!

Kontakta teknisk support på 046-31 22 00 eller genom kundsupportformuläret.

Digitala produkter

 Vad är skillnaden på bok + digital produkt och digital produkt?

Här ingår en eller flera tryckta böcker samt en digital del som består av boken i digital form samt övningar och digitala verktyg av olika slag.

För grundskola och gymnasium är den digitala delen giltig i 4 år och kan ärvas mellan elever.

För universitet och högskola är den digitala delen giltig i 2 år (om inte annat anges på produkten) och koden kan aktiveras en gång.

För grundskola och gymnasium innebär detta ett läromedel i helt digital form. Här finns alla texter inlästa samt interaktiva övningar. Det digitala läromedlet är giltigt i 1 år och kan även beställas som klasspaket.

För universitet och högskola innebär digital produkt bokens innehåll i helt digital form. Den kan omfatta verktyg och övningar eller motsvara ett bokinnehåll endast (e-bok).

Därutöver erbjuder vi digitala informationstjänster och forum som man kan abonnera på inom olika områden, i de flesta fall avsedda för kompetensutveckling för yrkesverksamma.

 Jag har köpt en en helt eller delvis digital produkt, men jag har inget konto?

För att komma åt det digitala materialet måste du logga in. Gå direkt till www.studentlitteratur.se/minbokhylla eller klicka på Min bokhylla överst på www.studentlitteratur.se och logga in. Har du inget konto? Klicka då på Skapa konto och fyll i formuläret. Den e-postadress du uppger knyts sedan till ditt digitala material. Du avslutar med att klicka i att du godkänner Studentlitteraturs registreringsvillkor och klickar sedan på knappen Skapa konto. Nu kommer ditt namn upp i menyn överst på sidan.

 Vad är Min bokhylla?

Min bokhylla är en samlingsplats där du kommer åt dina digitala produkter från Studentlitteratur. När du aktiverar en digital produkt med din aktiveringskod hamnar den i din bokhylla - ett digitalt bibliotek som ger dig en perfekt översikt över alla dina digitala produkter.

 Jag kan inte hitta Min bokhylla?

Gå direkt till www.studentlitteratur.se/minbokhylla eller klicka på Min bokhylla överst på www.studentlitteratur.se och logga in. När du är inloggad syns ditt namn i menyn överst på sidan.

 Hur aktiverar jag mitt digitala material?

När du skapat ditt konto kan du läsa allt om hur du aktiverar ditt digitala material här.

 Hur skapar jag klassrum?

När du har loggat in och aktiverat ditt digitala läromedel kan du som är lärare skapa klassrum. Klicka här för att läsa mer om hur du gör.

 Min digitala produkt finns inte i Min bokhylla, vad gör jag?

Din digitala produkt syns bara i din bokhylla när du loggat in med det användarnamn du använde när du aktiverade produkten. Ett och samma konto används för flera produkter. Kanske är det så att du skapat flera konton hos oss och använt ett annat än tidigare? Om du tror att du kan ha flera konton för dina produkter, fyll i vårt webbformulär så får du besked via e-post eller klicka Glömt ditt lösenord? för att se vilka konton som är kopplade till samma e-postadress.

 Jag har redan ett konto men har nu köpt en ny digital produkt, hur gör jag?

Logga in i din bokhylla med ditt användarnamn och lösenord precis som vanligt. Välj sedan Aktivera produkt och skriv därefter in aktiveringskoden.

 Jag har aktiverat koden för en tid sedan, hur gör jag nu för att nå mitt digitala material?

Logga in med det användarnamn/e-postadress och lösenord som du valde när du aktiverade koden. Har du glömt dina uppgifter kan du få ett nytt lösenord skickat till dig om du anger ditt användarnamn eller den e-postadress du angav när du skapade ditt konto. Klicka här för att få nytt lösenord.

 Jag blir utloggad när jag använder den digitala produkten i min iPhone eller iPad.

iPhone och iPad-användare som skapat en genväg på sin hemskärm till de digitala produkterna har ibland upplevt problem med att de blivit utloggade under tiden som de arbetat i dem. Detta är nu åtgärdat. Om du använder dig av en genväg på hemskärmen (lagt dit en ”app-symbol”) och upplever dessa problem behöver du lägga upp genvägen på nytt:

1. Radera bokmärket på hemskärmen
2. Öppna Safari och gå till studentlitteratur.se
3. Logga in och gå till Bokhyllan
4. Ladda om sidan genom att trycka på pilen till höger om adressfältet. På så sätt tömmer du webbläsarens cacheminne och du får upp den senaste versionen av sidan.
5. Skapa en ny genväg genom att klicka på ”Lägg till på hemskärmen”

 Jag får beskedet att min kod redan är aktiverad, vad gör jag?

Om du inte själv aktiverat koden, kontakta oss via vårt kundsupportformulär så får du besked.

 Jag är elev och undrar om jag förlorar anteckningar, understrykningar m.m när jag får en ny kod?

Nej, får du en ny kod ligger fortfarande dina personliga anteckningar, understrykningar m.m kvar i produkten eftersom dessa är kopplade till ditt konto, inte till koden.

 Jag är student och vill köpa endast aktiveringskoden till en produkt, hur gör jag?

I dagsläget säljer Studentlitteratur inte enstaka aktiveringskoder. Koden kan endast erhållas tillsammans med köpt produkt.

 Vad är en klasslicens?

Klasslicensen erbjuder vi för läromedel som används i grundskola eller gymnasium. En klasslicens ingår i ett klasspaket och är en enda kod som kan användas och aktiveras för 30 elever. Läs allt om hur lärare och elever aktiverar och använder sin klasslicens här.

 Jag är lärare och önskar provexemplar av en bok, hur gör jag?

För att beställa ett fysiskt provexemplar krävs att du är inloggad eller skapar ett konto hos oss. Logga in och sök därefter fram den bok du är intresserad av. Välj fliken Prova (alldeles under bokens omslagsbild) och klicka på Lägg provexemplar i kundvagnen (finns inte flik eller knapp att klicka på så erbjuds inte provexemplar för just den produkten). Boken läggs då i din kundvagn till pris 0 kronor. Därefter genomför du beställningen genom att klicka på Visa kundvagn och sedan Till kassan som vid ett vanligt köp – du kan givetvis lägga till andra produkter i din kundvagn som du vill prova eller köpa vid samma beställning. Om boken du beställer även har en digital del kan du även prova denna genom att aktivera koden på insidan av pärmen.

Syns inte fliken Prova så finns inte heller möjlighet att få provexemplar av den aktuella titeln. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) samt riktar sig till dig som är verksam i Sverige.

 Jag är lärare och önskar provexemplar av en helt eller delvis digital produkt, hur gör jag?

För att beställa ett provexemplar av produkten krävs att du är inloggad eller skapar ett konto hos oss. Logga in och sök därefter fram den produkt du är intresserad av. Välj fliken Prova (alldeles under bokens omslagsbild) och klicka på Lägg provexemplar i kundvagnen (finns inte flik eller knapp att klicka på så erbjuds inte provexemplar för just den produkten). Produkten läggs då i din kundvagn till pris 0 kronor. Därefter genomför du beställningen genom att klicka på Visa kundvagn och sedan Till kassan som vid ett vanligt köp – du kan givetvis lägga till andra produkter i din kundvagn som du vill prova eller köpa vid samma beställning. Boken, som är en del av den digitala produkten, skickas till den adress du uppgivit. På insidan av bokens pärm finns en aktiveringskod till den digitala delen som du använder för att få tillgång den digitala delen. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) samt riktar sig till dig som är verksam i Sverige.

För att beställa ett provexemplar av produkten krävs att du är inloggad eller skapar ett konto hos oss. Logga in och sök därefter fram den produkt du är intresserad av. Välj fliken Prova (alldeles under bokens omslagsbild) och klicka på Lägg provexemplar i kundvagnen (finns inte flik eller knapp att klicka på så erbjuds inte provexemplar för just den produkten). Produkten läggs då i din kundvagn till pris 0 kronor. Därefter genomför du beställningen genom att klicka på Visa kundvagn och sedan Till kassan som vid ett vanligt köp – du kan givetvis lägga till andra produkter i din kundvagn som du vill prova eller köpa vid samma beställning. En aktiveringskod skickas till den e-postadress som du uppgivit vid beställning. För grundskole- och gymnasienivå kan du endast beställa provexemplar av digitala produkter med enanvändarlicens. En del digitala informationstjänster har ett annat förfarande - detta förtydligas under fliken Prova när du hittat produkten på vår webb. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) samt riktar sig till dig som är verksam i Sverige.

 Jag är lärare i grundskolan eller på gymnasiet och min licens för en digital produkt går snart ut. Jag vill fortsätta använda läromedlet, hur gör jag?

För att förnya den digitala produkten erbjuds tre alternativ. Välj det som passar dig bäst.

  1. Ett digitalt elevpaket med en enanvändarlicens som gäller i ett år från aktiveringsdatum. Ett digitalt elevpaket passar dig som t.ex. undervisar i mindre klasser eller som tidigare köpt den digitala produkten tillsammans med en bok som fortfarande används. (Se här vilka produkter som finns i digitala elevpaket.)
     
  2. Ett digitalt klasspaket med en klasslicens som gäller i ett år från aktiveringsdatum och kan användas av upp till 30 elever. Ett digitalt klasspaket passar dig som t.ex. undervisar i större klasser, använder samma läromedel som andra klasser på skolan eller som tidigare köpt den digitala produkten tillsammans med en bok som fortfarande används. (Se här vilka produkter som finns i digitala klasspaket.)
     
  3. Ett nytt elevpaket - bok + digital produkt med en 4-årslicens. Ett nytt elevpaket - bok + digital produkt passar dig som vill komplettera den digitala produkten med en bok eller vars tidigare böcker är utslitna. Den digitala produkten är giltig i 4 år och kan ärvas mellan elever tillsammans med boken.

 Jag är lärare i grundskolan eller på gymnasiet undrar vilka produkter som finns som digitala elev- och klasspaket?

Här kan du se en komplett lista över läromedel som finns som digitala elev- och klasspaket med 1-årslicenser.

 

Utbildningar

 Jag har bokat en utbildning, när kommer min biljett?

Biljetter skickas via e-post cirka 2 veckor innan utbildningstillfället. Kika en gärna extra en extra gång i din e-post så att du inte missat!

 Hur vet jag när sista anmälningsdag infaller för en utbildning?

Normalt sett så stängs anmälan till våra utbildningar 4-5 dagar innan utbildningstillfället. Men du är alltid välkommen kontakta vår kundservice för att undersöka möjligheten att platser ändå finns kvar.

 Varför framgår inte alltid vilken lokal utbildningar ska hållas i på webbplatsen?

Vi vill att så många som möjligt skall få chansen att delta, det innebär att vi ibland avvaktar med att fastställa lokal för att inte vara begränsade av utrymme.

 Vad kostar det att boka en utbildning för exklusivt för min arbetsplats?

Du är alltid välkommen att kontakta oss för en förutsättningslös diskussion. Då kan vi tillsammans göra en behovsanalys och säkerställa att du får det upplägg som är bäst för er samt ge en prisuppgift!

 

Skapa konto och ändra uppgifter

 Jag har kundnummer hos Studentlitteratur men saknar konto på webben?

Även om du sedan tidigare är kund hos Studentlitteratur och har ett kundnummer, måste du registrera dig som användare första gången du vill handla via vår webbplats.

Sök upp den bok/böcker du vill beställa och lägg dem varukorgen. Därefter klickar du Visa kundvagn och Till kassa. Där kommer du att få dialogen Logga in på Mina sidor och skapar ett konto. I nästa steg väljer du kundkategori. I varukorgen ser du då de rätta uppgifterna baserat på dina uppgifter och din kundkategori. Därefter slutför du köpet.

 Hur loggar jag in?

Klicka på Logga in på Mina sidor överst på sidan. När du är inloggad står ditt namn överst på sidan. Klickar du på ditt namn kommer du till dina inloggade sidor där du till exempel kan komma åt de digitala produkter du köpt eller ändra dina upgifter.

 Användarnamn, vad är det?

Användarnamn väljer du själv. Det är viktigt att de användarnamn du väljer är unikt. Redan upptagna användarnamn markeras, och ditt namnval får göras om. Ett lämpligt användarnamn kan vara din e-postadress. Det kan också vara ett namn som du själv skapar.

 Mina elever har ingen egen e-postadress, hur hanterar jag det?

Eftersom e-postadressen enbart används när man önskar nytt lösenord så kan du som är lärare använda din egen e-postadress för samtliga elevinlogg.

Vilken kundkategori tillhör jag?

För att vi ska kunna hantera ditt köp av produkt eller din beställning av provexemplar, så måste vi veta vilken kundkategori nedan du tillhör.  

Privatperson, student eller elev

Förskolelärare

F-6 lärare

F-9 lärare

6-9 lärare

Gymnasie-/vuxenutbildning-/folkhögskolelärare

Universitets- och högskolelärare

Utbildningsföretag

Återförsäljare

Företag eller organisation

 

Observera att du endast kan beställa provexemplar som lärare och då enbart produkter som är relevanta för din undervisning (nivå och ämne). Välkommen att kontakta vår kundtjänst om du har frågor. Du som inte tycker att du passar in i kategorierna ovan kan bli kund i någon av kategorierna privatperson eller företag. Du behöver då inget godkännande från vår kundtjänst utan kan handla via kortbetalning direkt. Dina adressuppgifter anger du när köpet slutförs.

 Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

Vi hjälper dig. Klicka här och fyll i ditt användarnamn eller din e-postadress så skickar vi ett nytt lösenord.

 Kan jag ändra mina uppgifter?

Du kan ändra dina registrerade uppgifter under Min profil när du är inloggad.

 

Handla på studentlitteratur.se

 Vad kan jag förvänta mig för leveranstid?

 Hur gör jag för att reklamera en vara?

 

 

 

Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.

Original text