Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr
Ny bok behandlar förskolans betydelse för samhälle och individer
Intervju med Håkan Forsberg, Esbjörn Larsson och Andreas Alm Fjellborg, redaktörer till boken Förskolans Expansion och marknadisering

Varför är denna bok viktig för blivande och verksamma förskollärare? Varför har ni skrivit den nu?
Förskolan har en samhällsbärande funktion vilket inte minst blev tydligt under pandemin. Det pedagogiska innehållet är naturligtvis centralt i förskolan men verksamheten har också stor betydelse för vilka barn som möts i förskolan och återspeglar ofta närområdets demografi.
Idén till denna bok kommer från ett upplevt behov av kurslitteratur som tar fasta på förskolans strukturella betydelse för samhället. En sådan bok behöver också en bred inramning som behandlar såväl samtida som historiska perspektiv för att belysa den roll som förskolan har för barns och vuxnas vardag.
Vilket är bokens huvudsakliga innehåll?
Syftet med boken är att beskriva förskolans strukturella betydelse för samhället ifrån olika vetenskapliga perspektiv. Den är indelad tre olika teman. Det första temat är historiskt orienterat och behandlar förskolans framväxt och expansion. Den andra delen har fokus på samtiden och förskolan som marknad på samhällsnivå. Den tredje delen behandlar förskoleval och förskolepraktiker utifrån individers föreställningar och upplevelser.
Olika vetenskapliga perspektiv och begreppsapparater representeras i kapitlen – vilken är tanken med det?
Bokens mångvetenskapliga inramning ger en fördjupande och mer sammansatt bild av förskolans expansion och marknadisering. Det ger också en möjlighet att använda boken för att belysa och diskutera hur samhällsvetenskaplig forskning i allmänhet, och forskning om förskolan i synnerhet, kan bedrivas.
Till vilka delar i förskollärarutbildningen passar boken?
Främst kommer den vara användbar på kurser som behandlar förskolans uppdrag och plats i samhället. Förskolans roll i samhället har förändrats över tid utifrån aspekter som utbildning, omsorg, organisation, profession och värdegrund. Boken skulle också kunna användas för att exemplifiera olika typer vetenskapliga perspektiv och på uppsatskurser för att inspirera till nya angreppssätt
Aktuell bok

Utvecklingen av förskolan till en central samhällsinstitution har gått mycket fort sedan 1970-talets omfattande utbyggnad. Förskolan har idag en sj...

Litteratur inom förskollärarutbildning
Är du intresserad av böcker inom förskollärarutbildning? Här kan du se hela vår utgivning inom allt från språkutveckling, digitalisering, matematik till specialpedagogik, ledarskap och värdegrund.

Nyhetsbrev
Vilka ämnen är du intresserad av? Prenumerera på nyheter inom just ditt område och håll dig uppdaterad om nya böcker, digitala produkter, och aktuella mässor.