Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskolans expansion och marknadisering

Skickas följande arbetsdag

Förskolans expansion och marknadisering

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Utvecklingen av förskolan till en central samhällsinstitution har gått mycket fort sedan 1970-talets omfattande utbyggnad. Förskolan har idag en självklar plats i det svenska välfärdssamhället och utgör en betydande del av skolsystemet – men den är också en del av det marknadsanpassade skolsystemet med privata aktörer, koncept och profiler för vårdnads­havare att välja mellan. Dessa två aspekter präglar den svenska förskolan idag. Med utgångspunkt i aktuell forskning beskriver och analyserar...

Utvecklingen av förskolan till en central samhällsinstitution har gått mycket fort sedan 1970-talets omfattande utbyggnad. Förskolan har idag en självklar plats i det svenska välfärdssamhället och utgör en betydande del av skolsystemet – men den är också en del av det marknadsanpassade skolsystemet med privata aktörer, koncept och profiler för vårdnads­havare att välja mellan. Dessa två aspekter präglar den svenska förskolan idag. Med utgångspunkt i aktuell forskning beskriver och analyserar förfat­tarna denna utveckling och situation. Perspektiven är omväxlande historiska, sociologiska och pedagogiska. Fokus riktas även mot vilka konsekvenser utvecklingen haft för förskolans organisering och hur detta påverkar både barn och föräldrar i ett alltmer socialt skiktat utbildningssystem. Förskolans expansion och marknadisering vänder sig till såväl förskollärar­studenter som yrkesverksamma förskollärare och skolledare genom att belysa förskolans betydelse för samhället från olika perspektiv.

Bild på Håkan Forstberg, Esbjörn Larsson och Andreas Alm Fjellborg

Intervju med redaktörerna

Läs mer om boken och hur den kan användas av såväl blivande som yrkesverksamma förskollärare.

Läs intervjun

Information

Redaktörer:
Håkan Forsberg Esbjörn Larsson Andreas Alm Fjellborg
Kapitelförfattare:
Malin Benerdal Sara Carlbaum Danielle Ekman Ladru Mette Ginnerskov-Dahlberg Katarina Gustafson Ida Lidegran Anne-Li Lindgren Joakim Lindgren Linda Rönnberg Jennifer Waddling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164250
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45835-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
241

Författare

Håkan Forsberg

Håkan Forsberg (f.1981) är docent i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Forsberg disputerade 2015 på en avhandling om gymnasiemarknadens ...

Esbjörn Larsson

Esbjörn Larsson (f. 1968), professor i utbildningshistoria och docent i historia vid Uppsala universitet. Larsson disputerade 2005 vid Uppsala univ...

Andreas Alm Fjellborg

Andreas Alm Fjellborg (f.1982) är doktor i kulturgeografi och verksam som projektledare för de nationella proven i geografi samt som forskare vid I...

Malin Benerdal

Malin Benerdal är doktor i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling vid Statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet. He...

Sara Carlbaum

Sara Carlbaum är docent i statsvetenskap och lektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Hennes forskning handla...

Danielle Ekman Ladru

Danielle Ekman Ladru är docent i kulturgeografi och lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockh...

Mette Ginnerskov-Dahlberg

Mette Ginnerskov-Dahlberg är universitetslektor i utbildningssociologi vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala ...

Katarina Gustafson

Katarina Gustafson är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universi...

Ida Lidegran

Ida Lidegran är professor i utbildningssociologi vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet, och hon t...

Anne-Li Lindgren

Anne-Li Lindgren är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning på förskola vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms ...

Joakim Lindgren

Joakim Lindgren är docent vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och hans forskning handlar om utbildningspolicy...

Linda Rönnberg

Linda Rönnberg är professor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon forskar om utbildningspolitik och policy...

Jennifer Waddling

Jennifer Waddling är doktor i utbildningssociologi och verksam vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universi...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

 ;

Utvecklingen av förskolan till en central samhällsinstitution har gått mycket fort sedan 1970-talets omfattande utbyggnad. Förskolan har idag en självklar plats i det svenska välfärdssamhället och utgör en betydande del av skolsystemet – men den är också en del av det marknadsanpassade skolsystemet med privata aktörer, koncept och profiler för vårdnads­havare att välja mellan. Dessa två aspekter präglar den svenska förskolan idag. Med utgångspunkt i aktuell forskning beskriver och analyserar...

Utvecklingen av förskolan till en central samhällsinstitution har gått mycket fort sedan 1970-talets omfattande utbyggnad. Förskolan har idag en självklar plats i det svenska välfärdssamhället och utgör en betydande del av skolsystemet – men den är också en del av det marknadsanpassade skolsystemet med privata aktörer, koncept och profiler för vårdnads­havare att välja mellan. Dessa två aspekter präglar den svenska förskolan idag. Med utgångspunkt i aktuell forskning beskriver och analyserar förfat­tarna denna utveckling och situation. Perspektiven är omväxlande historiska, sociologiska och pedagogiska. Fokus riktas även mot vilka konsekvenser utvecklingen haft för förskolans organisering och hur detta påverkar både barn och föräldrar i ett alltmer socialt skiktat utbildningssystem. Förskolans expansion och marknadisering vänder sig till såväl förskollärar­studenter som yrkesverksamma förskollärare och skolledare genom att belysa förskolans betydelse för samhället från olika perspektiv.

Bild på Håkan Forstberg, Esbjörn Larsson och Andreas Alm Fjellborg

Intervju med redaktörerna

Läs mer om boken och hur den kan användas av såväl blivande som yrkesverksamma förskollärare.

Läs intervjun

Information

Redaktörer:
Håkan Forsberg Esbjörn Larsson Andreas Alm Fjellborg
Kapitelförfattare:
Malin Benerdal Sara Carlbaum Danielle Ekman Ladru Mette Ginnerskov-Dahlberg Katarina Gustafson Ida Lidegran Anne-Li Lindgren Joakim Lindgren Linda Rönnberg Jennifer Waddling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190556
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45835-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Håkan Forsberg

Håkan Forsberg (f.1981) är docent i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Forsberg disputerade 2015 på en avhandling om gymnasiemarknadens ...

Esbjörn Larsson

Esbjörn Larsson (f. 1968), professor i utbildningshistoria och docent i historia vid Uppsala universitet. Larsson disputerade 2005 vid Uppsala univ...

Andreas Alm Fjellborg

Andreas Alm Fjellborg (f.1982) är doktor i kulturgeografi och verksam som projektledare för de nationella proven i geografi samt som forskare vid I...

Malin Benerdal

Malin Benerdal är doktor i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling vid Statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet. He...

Sara Carlbaum

Sara Carlbaum är docent i statsvetenskap och lektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Hennes forskning handla...

Danielle Ekman Ladru

Danielle Ekman Ladru är docent i kulturgeografi och lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockh...

Mette Ginnerskov-Dahlberg

Mette Ginnerskov-Dahlberg är universitetslektor i utbildningssociologi vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala ...

Katarina Gustafson

Katarina Gustafson är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universi...

Ida Lidegran

Ida Lidegran är professor i utbildningssociologi vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet, och hon t...

Anne-Li Lindgren

Anne-Li Lindgren är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning på förskola vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms ...

Joakim Lindgren

Joakim Lindgren är docent vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och hans forskning handlar om utbildningspolicy...

Linda Rönnberg

Linda Rönnberg är professor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon forskar om utbildningspolitik och policy...

Jennifer Waddling

Jennifer Waddling är doktor i utbildningssociologi och verksam vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universi...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

 ;