Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Nordiska Skolledarkongressen 2022

Nordens ledande mötesplats för skolledare 22-23 mars 2022 – två fullmatade dagar för dig som leder och utvecklar skolan. I år kan du lyssna till viktiga och intressanta samtal med våra författare. Läs mer om våra författare och deras samtal nedan. 
Träffa oss på NSK 2022 – Vi finns i monter H02:11

Intelligent och lyhört ledarskap i skolan

Arbetet som rektor innebär att ständigt befinna sig i spänningsfältet mellan direktiv uppifrån och behov och förutsättningar på den lokala skolenheten. Denna mellanposition kan skapa en känsla av att vara klämd, men genom att rektorer lär sig att leda intelligent och lyhört kan de fungera som en integrerande kraft. Betoningen ligger på att lära att leda. Genom Steven Katz forskning får rektorer verktyg, men också kunskap om de fällor som ofta förhindrar verkligt lärande.

Steven Katz, forskare vid University of Toronto, medverkar live via länk. Efter hans föreläsning följer ett samtal mellan honom och Torbjörn Hanö, rektor Polhemskolan, Lund.

Mångfaldens förskola

Kunskap om flerspråkiga förskolebarns socialisation, identitets­skapande, lärande och utveckling blir allt viktigare i en tid av ökad mångfald i samhället. Ett uttryck för detta är den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 18, som i hög grad präglas av värden som rör demokrati, delaktighet och alla människors lika värde, liksom vikten av välutvecklad svenska och andra modersmål. Sammantaget är det ett omfattande uppdrag som förskolan har och därför av största betydelse att förstå på djupet. Men vad är det som i grunden bidrar till en mer jämlik förskola för alla barn? Och hur når man dit?

Anniqa Sandell Ring, utvecklingsledare förskola, lyfter fram forskning och praktiknära exempel som rör likvärdighet, andraspråks- och flerspråkighetsutveckling samt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan.

Att leda i kris

I kristider sätts ledare på prov. Under pandemin har skolledare behövt ta ansvar för elevers och medarbetares välmående och lärande på nya sätt. Vilka lärdomar drar vi och hur kan vi utifrån dessa erfarenheter förbereda oss för kommande kriser? Även den som hanterar en kris behöver fortsätta driva verksamheten och säkra en kvalitativ undervisning. Hur fungerar krishanteringen i skolan?

Aida Alvinius, docent vid Försvarshögskolan, delar med sig av forskning om att leda i lågintensiva kriser och samtalar med Marika Andersson, rektor på Lövgärdesskolan i Göteborg, och Caroline Sjölin, rektor på Apelgårdsskolan i Malmö.

Så stärker vi förskolans pedagogiska ledarskap

Att arbeta strategiskt, och att utveckla rektorernas analytiska förmåga i syfte att bedöma om arbetet sker i enlighet med målen – det är två vägar till att utveckla rektors pedagogiska ledarskap i förskolan.

Edita Sabanovic, förskolechef i Jönköpings kommun som deltagit i ett FoU-program i Ifous regi, samtalar med Anette Klang Jensen, verksamhetschef för förskolan i Falkenberg, om sin resa till ett stärkt pedagogiskt ledarskap. Moderator: Henrik Hamilton, projekt- och processledare, Ifous.

Tillitsbaserad styrning och ledning i skolan

Tilliten mellan människor är grunden för framgångsrika organisationer och samhällen. Tillit gör inte bara att människor mår bättre och samarbetar mer, utan också att organisationer blir mer effektiva och innovativa. Vägen dit kan se olika ut i olika verksamheter, men gemensamt är en ambition att bättre ta vara på kunskapen och omdömet hos såväl medarbetare som medborgare.

Louise Bringselius, organisationsforskare och tidigare forskningsledare i Tillitsdelegationen, ger en introduktion till det tillitsbaserade ledarskapet med särskilt fokus på skolan.

Alla vill ha tillit men hur gör man?

Utbildningsförvaltningen i Lund och Polhemskolan har implementerat tillitsbaserad styrning och ledning i sitt dagliga arbete. Hur organiserar man för tillitsstyrning på bästa sätt? Och hur märks det i vardagen?

Louise Bringselius, organisationsforskare vid Lunds universitet och tidigare forskningsledare i Tillitsdelegationen, Torbjörn Hanö, rektor Polhemskolan, Mia Reuterborg, enhetschef utbildningsförvaltningen, och Stefan Norrestam, utbildningsdirektör, delar med sig av sina erfarenheter. Därefter får du som deltar chans att interagera via Menti och svara på frågor som panelen sedan kommenterar.