Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Leda förskolan

praktika för rektorer

Skickas följande arbetsdag

Förskoleverksamheten är under stark förändring och rektorer behöver fördjupade kunskaper för att leda förskolans pedagogiska utveckling. Med utgångspunkt i forskning och praktiska exempel beskriver den här boken hur vi förbättrar kvaliteten i förskolans pedagogiska och didaktiska verksamhet. Den innehåller följande delar: - Förskolans historia och pedagogiska tradition - Förskolans styrdokument och didaktik - Pedagogisk samverkan med andra skolformer samt övergångar - Kompetensförsörjning...

Läs mer

Förskoleverksamheten är under stark förändring och rektorer behöver fördjupade kunskaper för att leda förskolans pedagogiska utveckling. Med utgångspunkt i forskning och praktiska exempel beskriver den här boken hur vi förbättrar kvaliteten i förskolans pedagogiska och didaktiska verksamhet. Den innehåller följande delar: - Förskolans historia och pedagogiska tradition - Förskolans styrdokument och didaktik - Pedagogisk samverkan med andra skolformer samt övergångar - Kompetensförsörjning och andra grundläggande system som schemaläggning, arbetsfördelning, miljö och lokaler - Systematiskt kvalitetsarbete och andra ledningssystem på förskolan Leda förskolan är tänkt som en praktika - ett handfast verktyg för den som ska leda utveckling - och svarar mot de behov som författarna ofta möter i personalledning, handledning, förbättringsarbete och forskningsintervjuer. Boken vänder sig till rektorer och biträdande rektorer i rektorsutbildningen samt rektorer, biträdande rektorer, förvaltningsledningar och arbetslagsledare i verksamhet som har ledaransvar inom förskolan. Varje kapitel avslutas med förslag till utvecklingsarbete samt rekommendationer till fördjupande läsning.

Stäng

Det är en täckande och gedigen exposé som trycker hårt på förskolans behov av att förstå vad undervisning i förskolan innebär och hur denna kan värderas och utvecklas. Vi får förslag på utvecklings- och förbättringsområden med tillhörande verktyg samt information om hur styrdokumenten bör tolkas. Det förs vidare diskussioner om didaktik, kompetensförsörjning, samverkan med andra skolformer, kvalitetssäkring och om ledning och styrning.

Information

ISBN:

9789144134963

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40586-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

216
 ;