Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Livsfrågor i förskolan

Intervju med Maria Heimer, Ann S. Pihlgren och Malin Pihlgren.

Livsfrågor i förskolan tar upp barns existentiella och andliga funderingar och visar hur man kan arbeta med dem i undervisningen. Boken riktar sig både till yrkesverksamma förskollärare och till studenter i utbildning. Genom teoretiska avsnitt och praktiska exempel får pedagogen stöd att öppna samtal om de stora frågorna i barnens vardag.

Berätta mer om varför ni ville skriva denna bok?

Den här boken ingår i en serie med böcker som behandlar innehållet i förskolans läroplan, såväl teoretiskt som genom praktiska undervisningsexempel.

Vad menar ni med livsfrågor?

Med livsfrågor menar vi andliga, filosofiska och existentiella frågor som handlar om sådant som alla människor möter i livet: skapelsen och födseln, döden, framtiden och vad meningen med livet kan vara, till exempel. Det handlar också om hur vi skapar ritualer och högtider för att markera viktiga steg i livet och för att ge utrymme åt andlighet.

På vilket sätt är det viktigt att arbeta med livsfrågor med barn?

Barn behöver få diskutera de stora frågorna och sin plats i världen. I våra böcker framhåller vi att det pedagogiska arbetet i förskolan kan kretsa runt mötet med litteratur, högläsning och berättande. Berättelserna ger barnen tankar och öppnar för nya perspektiv och för dialog om områden som annars kanske inte tas upp i undervisningen. Det kan dels handla om livsfrågor men också om områden som man som pedagog kan uppleva som utmanande, till exempel krig och katastrofer, fattigdom och tiggeri. 

Vilket är första steget om man vill arbeta med livsfrågor i förskolan?

Ett bra sätt att börja kan vara att ta stöd av bibliotekarien för att välja en eller ett par högläsningsböcker som behandlar något av de här ämnesområdena. Sedan läsa och samtala om bokens innehåll i barngruppen. I vår bok får pedagogen stöd genom bokval, handfasta planeringar, vilka frågor som kan ställas till barngruppen och vilka arbetsformer som kan användas.  

Beskriv upplägget på de metodiska delarna i boken.

Boken består dels av teoretiska kapitel som ger den blivande förskolläraren verktyg för att förstå innehållet och hur man kan arbeta, så att man också kan fortsätta utveckla undervisningen på egen hand. Dels består boken av en praktisk del som beskriver olika projekt inom livsfrågornas områden: om livet och skapelsen, döden, meningen med livet, framtiden, ritualer och högtider.

Varje kapitel i den praktiska delen innehåller en tematisk projektplanering för barn med påbörjat språk och en för barn med mer utvecklat språk. Kapitlen innehåller både förslag på högläsningslitteratur och berättelser samt arbetsformer. Det finns också förslag på hur man kan samverka med och informera vårdnadshavare. En ytterligare del är förslag på hur man gör för att bearbeta sådant som kan inträffa på förskolan, exempelvis att någon dör eller att ett nytt syskon föds. Kapitlen innehåller också diskussionsfrågor för studentgruppen eller arbetslaget samt förslag på fortsatt läsning.

Vad får en förskollärarstudent med sig om er bok ingår i en kurs på utbildningen?

Läroplanens och Barnkonventionens uppdrag gör det högst relevant att behandla livsfrågor i förskollärarutbildningen. Barn behöver få diskutera den här typen av frågor för att må bra och för att kunna ta sig an livet på ett bra sätt. Vi vet samtidigt att förskollärare tenderar att undvika den här typen av frågor i sin undervisning, eftersom man upplever att frågorna är svåra och komplexa och att man saknar verktyg för hur man ska undervisa. Det stödet får man i boken. 

Boken ger en översikt över viktiga livsfrågor att behandla, varför livsfrågor är viktiga i undervisningen, hur man arbetar med högläsning och berättande som bas, hur man samtalar om det lästa för att ge ny förståelse och nya kunskaper. Den visar också hur man kan planera de olika områdena som tematiska projekt.

Aktuell bok

Heimer, M m.fl.

Redan tidigt i livet funderar barn över existentiella, andliga och filosofiska frågor – om var de fanns innan de föddes eller om man finns fast man...

Litteratur inom förskollärarutbildning

Är du intresserad av böcker inom förskollärarutbildning? Här kan du se hela vår utgivning inom allt från språkutveckling, digitalisering, matematik till specialpedagogik, ledarskap och värdegrund.

Nyhetsbrev

Vilka ämnen är du intresserad av? Prenumerera på nyheter inom just ditt område och håll dig uppdaterad om nya böcker, digitala produkter, och aktuella mässor.