Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Högläsning i praktiken och Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik

Intervju med Tarja Alatalo.

Tarja Alatalo är författare till böckerna Högläsning – didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling och Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik. I den här intervjun berättar hon om hur böckerna kan användas i förskola och tidiga skolår, samt hur de kan stödja lärares arbete med språk-, läs- och skrivutveckling och inspirera till språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik.

Högläsning – didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling

Din bok Högläsning – didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling används på kurser inom professionsprogrammen för lärare i förskolan. Vad är det viktiga innehållet i boken för denna målgrupp? 

Boken utgår från det som förskollärare redan gör: högläsning. Här ges vetenskapligt underbyggda exempel och metoder för hur språk-, läs- och skrivutvecklande aktiviteter kan knytas till högläsningen. I varje kapitel finns förslag på hur kapitlets innehåll kan omsättas och prövas i praktiken.

På vilket sätt är boken viktig även för lärare i de tidiga skolåren?

Bokens innehåll är systematiskt uppbyggt och tar upp grundläggande perspektiv i den tidiga läs- och skrivutvecklingen. Här ges exempel på undervisning som kan genomföras i förskola, förskoleklass och skolans tidiga år samt på fritids. 

Hur kan man använda boken i kompetensutveckling för lärare? 

Bokens kapitel fungerar som ett stöd för tematisering av undervisningen i fortbildning och kompetensutveckling. 

Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik

Varför ska man arbeta med språkutveckling i förskolans undervisning om naturvetenskap och teknik? Räcker det inte med högläsning och samtal i samband med vardagsaktiviteter i förskolan?

I naturvetenskap och teknik används andra ord och begrepp än i exempelvis berättelseböcker. I samband med undervisning som har fokus på skapande i naturen ges möjligheter att utforska språket på nya och kreativa sätt i funktionella sammanhang.

Ge ett kort exempel på hur man kan bedriva denna språkstimulerande undervisning inom naturvetenskap eller teknik?

När förskolegruppen har utedag eller är ute på gården tillsammans kan de utforska vikt och längd. De kan till exempel jämföra stenar utifrån begreppen stor, större, störst eller pinnar utifrån lång, längre, längst och tunn, tunnare, tunnast. Barnen kan lägga stenar och pinnar bredvid varandra och utforska vilken som är lättast och tyngst. För att gå vidare kan barnen få kasta iväg en pinne och en sten och fundera på varför den ena kom längre än den andra.

Litteratur inom förskollärarutbildning

Är du intresserad av böcker inom förskollärarutbildning? Här kan du se hela vår utgivning inom allt från språkutveckling, digitalisering, matematik till specialpedagogik, ledarskap och värdegrund.

Nyhetsbrev

Vilka ämnen är du intresserad av? Prenumerera på nyheter inom just ditt område och håll dig uppdaterad om nya böcker, digitala produkter, och aktuella mässor.