På torsdag 13/11 och fredag 14/11 görs inga utleveranser, på grund av inventering. Du kan beställa som vanligt från oss, men produkterna skickas inte förrän på måndag 17/11 när leveranserna kommer igång igen.

Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Teckensnitt

  • Type 1-teckensnitt får inte användas. Inga undantag. Använd helst OpenType, annars TrueType.
  • Alla teckensnitt måste bifogas leveransen. Därför kan molnbaserade teckensnitt (t.ex. Adobe Fonts) inte användas.
  • På förlaget har vi en uppsättning teckensnitt som med fördel kan användas. Hör av dig till oss om du vill ha en länk till den mappen.
  • Använd inte olika versioner (tillverkare) av samma teckensnitt.
  • Undvik Symbol, Wingdings eller liknande. Leta i första hand upp tecknet i teckensnittet som används i boken. Om tecknet inte finns i det aktuella teckensnittet kan ”Symbol Std” användas. Inga andra versioner av ”Symbol” får användas. En annan källa för udda tecken är ”Apple Symbol”.
  • Använd inte flerfärgs-teckensnitt (OpenType-SVG typsnitt). Risken finns att de inte fungerar på tryckeriet. Exempel på den här typen av teckensnitt är: Apple Color Emoji, EmojiOne (Color), Noto Color Emoji SVG och Trajan Color Concept.
  • Innan leverans bör du kontrollera vilka teckensnitt som används i dokumentet. Detta för att säkerställa att det inte finns felaktig ”Symbol” eller något udda teckensnitt i dokumentet. Det är även ett bra sätt att upptäcka att något textparti har ett avvikande teckensnitt fast den inte ska ha det (ex.: en mening som använder ”Minion Pro” i stället för ”Times New Roman”).