Just nu går det inte att genomföra köp på webbplatsen, på grund av en systemuppgradering. Vänligen försök igen lite senare.

Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kringfiler inlaga

För att göra kringfiler behövs InDesigndokument med länkar och teckensnitt till inlaga, samt specifikationer på vilka sidor ur inlagan som ska användas. Se instruktioner nedan för hur du skapar kringfilerna.

Lågupplöst pdf på inlagan

  1. Öppna InDesigndokumentet för inlagan.
  2. Exportera med pdf-inställning SL inlaga korrektur v3.
  3. Döp enligt nedan. 

[isbn]_01_inside_low.pdf

Smakprov

Som regel t.o.m. första kapitlet, eller om boken inte har kapitel; bokens 3–4 första uppslag. 

  1. Utgå ifrån InDesign inlage-fil. Gör en kopia av filen. Montera omslagets framsida på sidan 1. Använd cover_plano_high-filen. Förminska den så att den ligger kant i kant med utfallet.
  2. Kopiera bildblocket och lägg på sista sidan. Flytta bilden så att baksidan visas.
  3. Exportera med pdf-inställning SL smakprov v3.
  4. Öppna pdf:en i Acrobat. Ordna sidor.
  5. Flytta tryckortssidan så att den kommer direkt efter omslagets framsida. 
  6. Ta bort alla sidor mellan tryckortssida och titelsida.
  7. Ta bort övriga sidor som inte ska vara med.
  8. Kontrollera att höger- och vänstersidor verkligen är det – lägg till tom sida vid behov.
  9. Döp enligt nedan.

[isbn].pdf (isbn-nummer utan streck)

E-bok

  1. Utgå ifrån InDesign inlage-fil. Gör en kopia av filen och döp till e-bokens isbn-nummer. Montera omslagets framsida på sidan 1. Använd cover_plano_high-filen. Förminska den så att den ligger kant i kant med utfallet. Om du redan har gjort ett smakprov kan du utgå ifrån det InDesigndokumentet i stället.
  2. Ersätt kopieringsförbudtext för tryckt bok med kopieringsförbudtext för e-bok.
  3. E-boken har ett eget ISBN-nummer. Ändra till e-bokens ISBN-nummer på copysidan. Det ska stå ISBN e-bok följt av siffror och streck.
  4. Exportera med pdf-inställning SL e-bok v3.
  5. Öppna pdf och ta bort "tapet"-sidor och alla blanka sidor. Smutstitel ska också bort. Titelsidan ska vara med. (Baksidan av omslaget ska inte vara med.)
  6. Gå till egenskaper i pdf:en. Fyll i titel och författare (se titelsida) under fliken Beskrivning. Under inledande vy ska det vara Navigeringsflik: Endast sida, Sidlayout: Standard, Förstoring: Anpassa till sida. Kryssa i Centrera fönstret på skärmen.
  7. Spara enligt nedan.

[isbn]_01_ebok.pdf