Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Seminarieboken

Att skriva, presentera och opponera
Skickas följande arbetsdag

Seminarieboken

Att skriva, presentera och opponera

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

En undervisningsform som blir allt vanligare vid högskolor och universitet är seminariet. Här skriver studenterna uppsatser och rapporter, presenterar dessa och opponerar på varandras arbeten. Seminarieboken täcker alla de delar som normalt ingår i seminariemomentet. Grunden utgörs av ett vetenskapligt tänkesätt och vetenskapliga metoder. Boken försöker utifrån denna grund att på ett lättillgängligt sätt ge information och råd om hur uppsatsarbetet kan läggas upp och genomföras. Dessutom beha...

En undervisningsform som blir allt vanligare vid högskolor och universitet är seminariet. Här skriver studenterna uppsatser och rapporter, presenterar dessa och opponerar på varandras arbeten. Seminarieboken täcker alla de delar som normalt ingår i seminariemomentet. Grunden utgörs av ett vetenskapligt tänkesätt och vetenskapliga metoder. Boken försöker utifrån denna grund att på ett lättillgängligt sätt ge information och råd om hur uppsatsarbetet kan läggas upp och genomföras. Dessutom behandlas layoutfrågor, presentation av arbetet, opposition, fusk och kriterier för bedömning av uppsatser. Boken är tänkt att användas på grundläggande nivå vid högskolor, universitet och inom annan eftergymnasial utbildning.

      • 9
        Förord till 2:a upplagan
      • 11
        Kapitel 1 Kännetecken på ett akademiskt arbete
        • 1.1
          11
          Vad är ett akademiskt arbete
        • 1.2
          12
          Vilka krav ställs på ett akademiskt arbete
          • 1.2.1
            12
            Relaterar till existerande akademiska kunskaper
          • 1.2.2
            13
            Av både allmänt och teoretiskt intresse
          • 1.2.3
            14
            Med allmänt accepterade vetenskapliga metoder
          • 1.2.4
            14
            En internt logiskt fungerande helhet
          • 1.2.5
            16
            Ger läsaren en möjlighet att själv ta ställning
        • 1.3
          17
          Nivåvandring, ett kännetecken på ett akademiskt arbete
        • 1.4
          17
          Summering av kännetecknen på ett akademiskt arbete
      • 19
        Kapitel 2 Att tänka på redan vid starten
        • 2.1
          19
          Ambitionsnivå
          • 2.1.1
            19
            Vilka ambitioner finns
          • 2.1.2
            20
            Val av ambitionsnivå
        • 2.2
          21
          Tidsaspekten
        • 2.3
          22
          Författarnas förkunskaper och färdigheter
        • 2.4
          23
          Typ av resultat
        • 2.5
          23
          Ur vems synvinkel
        • 2.6
          24
          Ansvarsfrågan
          • 2.6.1
            24
            Författarnas ansvar
          • 2.6.2
            25
            Gemensamt ansvar när man arbetar i grupp
          • 2.6.3
            26
            Handledarens ansvar
        • 2.7
          26
          Allmänt om skrivprocessen
        • 2.8
          28
          Summering av vad man bör tänka på vid starten
      • 29
        Kapitel 3 Uppsatsens olika delar
        • 3.1
          29
          Uppsatsens tre delar
        • 3.2
          31
          Skrivprocessen
        • 3.3
          32
          Inledande formalia
          • 3.3.1
            32
            Titelsida
          • 3.3.2
            33
            Förord
          • 3.3.3
            34
            Sammanfattning
          • 3.3.4
            34
            Abstract
          • 3.3.5
            34
            Innehållsförteckning
        • 3.4
          35
          Inledningskapitel
          • 3.4.1
            35
            Övergripande struktur, två olika modeller
          • 3.4.2
            37
            Uppläggning efter innehåll eller kunskapsbidrag
          • 3.4.3
            38
            Bakgrund
          • 3.4.4
            39
            Problematisering
          • 3.4.5
            40
            Syfte
          • 3.4.6
            41
            Avgränsningar och fokus samt ramar
          • 3.4.7
            44
            Övrigt
        • 3.5
          46
          Metod
        • 3.6
          47
          Teori – Referensram
        • 3.7
          48
          Empiri
        • 3.8
          49
          Analys
        • 3.9
          50
          Slutsatser
          • 3.9.1
            50
            Förankring av resultaten
          • 3.9.2
            51
            Självkritik
          • 3.9.3
            51
            Generalisering av resultaten
          • 3.9.4
            53
            Egna spekulationer
          • 3.9.5
            53
            Uppslag till nya studier
          • 3.9.6
            53
            Avrundning
          • 3.9.7
            53
            Att inte hitta något kan vara en stor upptäckt
        • 3.10
          54
          Avslutande formalia
          • 3.10.1
            54
            Källförteckning
          • 3.10.2
            58
            Bilagor
          • 3.10.3
            58
            Ordlista och definitioner
      • 59
        Kapitel 4 Metodmedvetenhet
        • 4.1
          59
          Vad är metodmedvetenhet
        • 4.2
          60
          Tre nivåer där metodmedvetenhet ska visas
        • 4.3
          60
          Några vanliga vetenskapliga synsätt och begrepp
          • 4.3.1
            60
            Explorativa, deskriptiva, explanativa och normativa studier
          • 4.3.2
            61
            Analytiskt synsätt, systemsynsätt och aktörsynsätt
          • 4.3.3
            61
            Validitet, reliabilitet och objektivitet
          • 4.3.4
            64
            Induktion, deduktion och abduktion
          • 4.3.5
            65
            Kvalitativa och kvantitativa studier
        • 4.4
          65
          Vetenskapligt förhållningssätt – en grund för val av undersökningsdesign
          • 4.4.1
            66
            Världssyn – ontologi
          • 4.4.2
            66
            Kunskapssyn – epistemologi
        • 4.5
          67
          Metoder för insamling och analys av information och data
          • 4.5.1
            67
            Utformning av en beskrivningsmodell
          • 4.5.2
            69
            Olika datainsamlingsmetoder
          • 4.5.3
            71
            Styrkor och svagheter hos datainsamlingsmetoderna
          • 4.5.4
            73
            Olika databearbetningsmetoder
          • 4.5.5
            78
            Aspekter som påverkar valet av metod
        • 4.6
          79
          Undersökningsdesign
          • 4.6.1
            79
            Olika metoder i olika faser
          • 4.6.2
            80
            Att använda olika perspektiv
        • 4.7
          81
          Praktiskt tillvägagångssätt
        • 4.8
          82
          Vad ska det egentligen stå i metodkapitlet
      • 85
        Kapitel 5 Krav på uppsatsens utformning
        • 5.1
          85
          Varför är utformningen viktig
        • 5.2
          85
          Layout
          • 5.2.1
            85
            Typsnitt
          • 5.2.2
            86
            Rubriker
          • 5.2.3
            86
            Radavstånd och olika textstilar
          • 5.2.4
            86
            Uppräkning
          • 5.2.5
            87
            Figurer och tabeller
          • 5.2.6
            88
            Hänvisning i löpande text
        • 5.3
          91
          Språk
          • 5.3.1
            91
            Definitioner
          • 5.3.2
            92
            Skrivregler
          • 5.3.3
            94
            Lättlästhet
      • 95
        Kapitel 6 Då det finns en uppdragsgivare
        • 6.1
          95
          Vad är en uppdragsgivare
        • 6.2
          96
          Fördelar och nackdelar med uppdragsgivare
          • 6.2.1
            96
            I den inledande fasen
          • 6.2.2
            96
            Självständighet
          • 6.2.3
            96
            Vid val av metod
          • 6.2.4
            97
            Tidsramar
          • 6.2.5
            97
            Annat innehåll
          • 6.2.6
            98
            Resultatens karaktär
          • 6.2.7
            98
            Resultatförankring och generalisering
        • 6.3
          99
          Viktiga frågor vid uppdragsuppsatser
          • 6.3.1
            99
            Grad av engagemang
          • 6.3.2
            100
            Finansieringshjälp
          • 6.3.3
            100
            Hur hantera sekretessfrågor
          • 6.3.4
            101
            Att skriva en eller två versioner av uppsatsen
      • 103
        Kapitel 7 Att presentera sin uppsats
        • 7.1
          103
          Olika presentationsstrategier
          • 7.1.1
            103
            Den traditionella modellen
          • 7.1.2
            104
            Löpsedelsmodellen
          • 7.1.3
            105
            Konsultmodellen
        • 7.2
          106
          Förberedelser
          • 7.2.1
            106
            Förberedelser och övning är A och O
          • 7.2.2
            106
            Att förbereda en bra presentation
        • 7.3
          111
          Visuella hjälpmedel
        • 7.4
          113
          Att tänka på vid själva genomförandet
      • 117
        Kapitel 8 Att opponera på ett annat arbete
        • 8.1
          117
          Slutseminariet
        • 8.2
          117
          Varför ska man opponera
        • 8.3
          118
          Oppositionsanda
        • 8.4
          119
          Förberedelse av opposition
        • 8.5
          119
          Oppositionens innehåll
        • 8.6
          121
          Opposition på en uppsats med uppdragsgivare
      • 123
        Kapitel 9 Bedömning av ett akademiskt arbete
        • 9.1
          123
          Kan man bedöma uppsatser objektivt
        • 9.2
          123
          Fusk och vikten av tydliga spelregler
        • 9.3
          126
          Bedömningskriterier
          • 9.3.1
            126
            Ämnets relevans
          • 9.3.2
            127
            Tydligt definierad uppgift
          • 9.3.3
            127
            Undersökningsdesign och metodval
          • 9.3.4
            128
            Teori
          • 9.3.5
            128
            Empiri
          • 9.3.6
            128
            Analys
          • 9.3.7
            129
            Resultat, slutsatser och kunskapsbidrag
          • 9.3.8
            129
            Fungerande helhet
          • 9.3.9
            130
            Bearbetningsgrad
          • 9.3.10
            130
            Kreativitet
          • 9.3.11
            130
            Presentationen av studien
          • 9.3.12
            131
            Opposition
          • 9.3.13
            132
            Vilka kriterier gäller för ditt arbete
        • 9.4
          132
          Arbetsgång vid bedömning
        • 9.5
          133
          Att väga samman och sätta betyg
        • 9.6
          135
          Ambitionsnivå kontra betyg
        • 9.7
          136
          Delade uppfattningar om satt betyg
      • 139
        Kapitel 10 Att skriva, presentera och opponera
        • 10.1
          139
          Struktur och tradition
        • 10.2
          139
          Kreativitet och frihet
        • 10.3
          140
          Uppsatsseminariet – en inlärningsprocess
      • 141
        Referenser
      • 143
        Sakregister

Information

Författare:
Maria Björklund Ulf Paulsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144059853
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2012
Artikelnummer:
8093-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
147

Författare

Maria Björklund

Maria Björklund (Associate professor of Logistics Management) is a researcher and lecturer on the environmental impact of logistics system design a...

Ulf Paulsson

På svenska STUDENTLITTERATUR 22/4 2022 Ulf Paulsson är pensionerad universitetslektor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Han är ekonomie lice...

 ;

En undervisningsform som blir allt vanligare vid högskolor och universitet är seminariet. Här skriver studenterna uppsatser och rapporter, presenterar dessa och opponerar på varandras arbeten. Seminarieboken täcker alla de delar som normalt ingår i seminariemomentet. Grunden utgörs av ett vetenskapligt tänkesätt och vetenskapliga metoder. Boken försöker utifrån denna grund att på ett lättillgängligt sätt ge information och råd om hur uppsatsarbetet kan läggas upp och genomföras. Dessutom beha...

En undervisningsform som blir allt vanligare vid högskolor och universitet är seminariet. Här skriver studenterna uppsatser och rapporter, presenterar dessa och opponerar på varandras arbeten. Seminarieboken täcker alla de delar som normalt ingår i seminariemomentet. Grunden utgörs av ett vetenskapligt tänkesätt och vetenskapliga metoder. Boken försöker utifrån denna grund att på ett lättillgängligt sätt ge information och råd om hur uppsatsarbetet kan läggas upp och genomföras. Dessutom behandlas layoutfrågor, presentation av arbetet, opposition, fusk och kriterier för bedömning av uppsatser. Boken är tänkt att användas på grundläggande nivå vid högskolor, universitet och inom annan eftergymnasial utbildning. På den tryckta bokens webbplats studentlitteratur/8093 finns det nedladdningsbara materialet under fliken ”Extramaterial”.

Information

Författare:
Maria Björklund Ulf Paulsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144171531
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2012
Artikelnummer:
8093-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Maria Björklund

Maria Björklund (Associate professor of Logistics Management) is a researcher and lecturer on the environmental impact of logistics system design a...

Ulf Paulsson

På svenska STUDENTLITTERATUR 22/4 2022 Ulf Paulsson är pensionerad universitetslektor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Han är ekonomie lice...

 ;