Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Introduktion till medieteknik

Skickas följande arbetsdag

Introduktion till medieteknik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Introduktion till medieteknik är boken för dig som vill få en introduktion till ämnet medieteknik. Vi vänder oss till dig som är intresserad av hur teknologier och dess användning möts − från ett fokus på mediekonsumtion, till hur medier formar vårt moderna samhälle. Boken ger en introduktion till medieteknikens olika former, ­kanaler, och uttryckssätt, och vi ger även en inblick i hur medieteknik skapas. Med en utgångspunkt i design, programmering och medieteknikens visuella och audiella utt...

Introduktion till medieteknik är boken för dig som vill få en introduktion till ämnet medieteknik. Vi vänder oss till dig som är intresserad av hur teknologier och dess användning möts − från ett fokus på mediekonsumtion, till hur medier formar vårt moderna samhälle. Boken ger en introduktion till medieteknikens olika former, ­kanaler, och uttryckssätt, och vi ger även en inblick i hur medieteknik skapas. Med en utgångspunkt i design, programmering och medieteknikens visuella och audiella uttryck ges en vidare introduktion till medieteknikens tillämpnings­om­­­råd­en − från speldesign till interaktiva medier. Boken berör också angreppssätt för att arbeta användarcentrerat med digital medieutveckling och design, samt berör projektledning för utveckling av digital medieteknik. Med denna intro­duktion till medieteknik som ämne visar boken på ett antal framväxande områden för vidare forskning inom medieteknik. Introduktion till medieteknik är sammansatt så att den med fördel kan ­användas som kurslitteratur i utbildning inom områden som medieteknik, ­medie­­- produktion, design för digitala medier eller motsvarande. Boken kan läsas som en helhet, alternativt som fristående kapitel.

Författarpresentation 13

Vad är medieteknik? 15

Om boken 16

Bokens struktur 17

Inbjudan till fortsatt läsning 18

Del 1 Medieteknik som ämne

1 Ett ubikvitärt perspektiv på medieteknik 23

Kåre Synnes

Berättande och medieteknik 23

Medieteknikens födelse 24

Teknikens snabba utveckling 27

Ubikvitär mediekonsumtion och generation Z 30

Neuroplasticitet och Homo digitalis 31

Vad är medieteknik? 32

Diskussionsfrågor 33

Referenser 33

2 Hur medieteknik uppkom 35

Per Flensburg

Början 35

Hur det började i Sverige 37

UTOPIA-projektet och grafiska branschen 37

Internet och HTTP-protokollet 38

Medieteknik och design 41

Sammanfattning 43

Diskussionsfrågor 43

Referenser 43

3 Kommunikation och berättande  45

Annelie Ekelin

Digitalt berättande 46

Transmedialt berättande – i teori och praktik 47

Transmedialitet som inkluderande berättelseform 49

Två praktiska exempel 50

Transmedialt berättande som kommunikationsform 50

Transmedialt berättande som strategisk kommunikation 51

Analys på flera nivåer 52

Kritik av transmediala fenomen 53

Sammanfattning 54

Diskussionsfrågor 54

Referenser 55

4 Medieteknikens fysiska former 57

Ylva Fernaeus

Fysisk produktdesign och rumslig gestaltning 57

Kroppslig interaktion 58

Elektrofysisk form 59

Sammanfattning 62

Diskussionsfrågor 63

Referenser 63

5 En användarcentrerad designprocess  65

Jan Gulliksen

Användbarhet 66

Användarupplevelser (user experience, UX) 67

Tillgänglighet 67

Hållbarhet 68

Användarcentrerad systemdesign 69

Fältstudier och analys 69

Design och prototyping 70

Utvärdering och användartestning 70

Iterativ utveckling 70

Agil utveckling 71

Aktiv användarinvolvering 71

En process för användarcentrerad systemdesign 72

Användbarhetskompetens 73

Digitalisering 73

Hur definieras digitalisering? 73

Sammanfattning 74

Diskussionsfrågor 75

Referenser 75

Del 2 Design och visuella uttryck

6 Mediegestaltningens syfte 79

Per Erik Ekwall och Thorbjörn Swenberg

Gestaltningen kommunicerar något 79

Syften, sammanhang och gestaltningsval 80

Behöver mediegestaltningar diskuteras? 82

Svårigheten med flera syften 82

Mediegestaltningar är väl även konstnärliga? 85

Varje medieartefakt har ett sammanhang 85

Kommunikation behöver utformning – kommunikationens hur-fråga 87

Hur man kan arbeta med gestaltningsreferenser 89

Genrer kan användas som verktyg 89

Stilar är en annan sorts verktyg 91

Teknik lämnar spår som blir en del av gestaltningen 92

Sammanfattning 93

Diskussionsfrågor 93

Referenser 94

7 Experimenterande designmetodologi 97

Pirjo Elovaara, Markus Fiedler och Peter Giger

En möjlig medieteknik 97

Transdisciplinära designprocesser – två exempel 98

Exempel 1 – Tillfälliga öar 98

Exempel 2 – Det gränslösa gränssnittet 101

Diskussion 104

Sammanfattning 105

Diskussionsfrågor 105

Referenser 106

8 Design för webbgränssnitt 107

Thomas Mejtoft och Stefan Berglund

Ett programmeringsspråk för webben 107

Föränderlig design 109

Skeuomorfism 110

Platt design 111

Maximalistisk design 112

Responsiv webbdesign 112

Tillgänglighet 113

Utökad funktionalitet och interaktion på webben 115

Strukturera innehåll för ökad användbarhet 116

Sammanfattning 117

Diskussionsfrågor 118

Referenser 118

9 Typografisk form  121

Andrea Nordwall

Den goda typografin 121

Typografins syfte och estetik 122

Det typografiska språket 123

Typsättning 123

Teckensnitt 123

Teckensnittskategorier 124

Tecken 124

Icke-alfabetiska tecken 125

Ligaturer 125

Teckenkodning 125

Typografiska måttenheter 126

Punkter 126

Grad och kägel 126

Fyrkanter 127

Kerning 127

Sida och stycke 128

Sida 128

Satsyta, marginal och kolumn 128

Stycke 128

Justering 129

Radlängd 129

Avstavning 130

Hängning av tecken 130

Flöde 130

Diskussionsfrågor 131

Referenser 131

Del 3 Produktion och audiella uttryck

10 Ljudberättande 135

My Häggbom

En våg av ljud 135

Hur vi hör 136

Hur vi hör med mikrofon 137

Ett bra ljud märks inte 138

Berätta med ljud 138

Ljudets berättarkomponenter 139

Ljud och känslor 140

Teknik och design i omvärlden 140

Diskussionsfrågor 141

Referenser 141

11 Musikproduktion i olika medier  143

Hans Lindetorp och Jan-Olof Gullö

Medietekniska innovationer 143

En ny musikindustri växer fram 144

Mikrofonen, bandspelaren och den moderna musikproduktionsstudion 146

Digitala metoder för musikproduktion 148

Nya verktyg för musikkonsumtion 149

Musikens funktion i visuella medier 149

Musik i spel och andra interaktiva medier 150

Framtidens musikproduktion 152

Diskussionsfrågor 152

Referenser 153

12 Musikkommunikation och ljudinteraktion 155

Kjetil Falkenberg, Roberto Bresin, Sandra Pauletto och Andre Holzapfel

Ljud och musik 155

En tvärvetenskaplig disciplin 156

Musik som en kommunikationskedja 157

Kompositören 158

Notation och transkription 158

Musiker och uttryck 159

Kontroll och spelteknik 159

Instrument och ljudsyntes 160

Ljudutbredning och inspelning 160

Lyssnarnas sinnesintryck 160

Kommunikation och utvärdering 161

Att skapa och extrahera mening 161

Sonifiering och interaktiv sonifiering 161

Ljudinteraktionsdesign 162

Musikinformationssökning 163

Beräkningsmusikologi 163

Musik- och ljudbehandling i framtiden 164

Diskussionsfrågor 164

Referenser 164

Del 4 Spel och interaktiva medier

13 Speldesign 169

Jon Manker

Ursprung och definition av spel 169

Brädspelens historik 169

Vad är ett spel? 170

Speldesignerspelet 172

Hur vinner man? 172

Komponenter 173

Vilken roll har spelarna? 173

Spelarnas roll (igen) och vilken utmaning de har 177

Emergens 177

Iterativ speldesign 177

Meningsfulla, intressanta val 180

Spelets olika utvecklingsstadier 181

Speldesignerspelet − lyckades du? 183

Diskussionsfrågor 183

Referenser 184

14 Dataspelsutveckling och svensk spelindustri 185

Marcus Toftedahl

”Det svenska spelundret” – om dataspelsutveckling i Sverige 185

Heter det dataspel, datorspel, digitala spel eller kanske videospel? 186

Dataspelsutveckling – en komplex produktion av en komplex medieform 186

Hemdatorer, demos och starten för en svensk dataspelsindustri 188

Dataspelande – en global företeelse 190

Digital distribution – en revolution? 191

Dataspelsindustrin och framtiden 194

Diskussionsfrågor 195

Referenser 195

15 Scrum, en agil metod för spelutveckling 197

Jon Manker

Scrumhistorik 197

De olika delarna i Scrum 200

Scrum board och dess möten 200

Project discovery-mötet genererar en Product backlog 201

Sprint planning-möten genererar sprints 202

Scrummöten generar doing 204

Arbete genererar done 205

Kaizen 205

Sprint review genererar en ny version 206

Sprint retrospective genererar kunskap och utveckling 206

Roller inom Scrum 206

Scrum master (SM) 207

Product owner (PO) 207

Översikt över mötesstrukturen i ett Scrumprojekt 207

Fördjupning 1. Projektplan och uppföljning inom Scrum 209

Planning poker 209

Burn down-diagram och speed 210

Tidsbedömning i timmar 211

Fördjupning 2. Andra speciella Scrumkoncept 212

Spike 212

Bugs 212

Dependencies 212

Acceptanskriterier 213

Leveransfest! 213

Diskussionsfrågor 213

Referenser 213

Del 5 Programmering

16 Introduktion till programmering 217

Ana Fuentes-Martinez

Grunderna i digital teknik 217

Programmering bortom språket 218

Kärnan i programmering 219

Några exempel på enkla algoritmer 219

Att spara i minnet 220

Fel i programmeringen 221

Felsökning 222

In- och utdata 222

Återanvändning av kod och dokumentation 222

Slumptal 223

Sammanfattning  224

Diskussionsfrågor 225

Referenser 225

17 Programmeringsspråk 227

Kai-Mikael Jää-Aro

Maskinnära programmering 227

Högnivåspråk 229

Verktyg för programutveckling 235

Objektorienterad programmering 238

Att lära sig programmera 244

Diskussionsfrågor 245

Referenser 245

18 Programmering inom medieteknik  249

Nico Arnold

Ett multidisciplinärt perspektiv 250

Att bygga digitala lösningar 250

Den programmerande designern? 250

Användarcentrerat arbetssätt 251

Verktyg och materialkunskap 252

Programmering som medieteknisk färdighet 256

Sammanfattning 257

Diskussionsfrågor 257

Referenser 257

Del 6 Beräkningsmedier och datahantering

19 Beräkningsmedier  261

Martin Berg och Maria Engberg

Hög precision och anpassningsbarhet 261

Beräknande plattformar och falska nyheter 262

Beräkningsmedier tar sig ut i världen 264

Självövervakning och kroppslig beräkning 265

Att forska om och med beräkningsmedier 266

Diskussionsfrågor 268

Referenser 269

20 Klickdata 271

Olle Bälter

Klickdata i universitetskurser – halverad inlärningstid med bibehållna resultat 272

Konkretiserade lärandemål 273

Framåtsträvande återkoppling 273

Klickdataanalys 274

Maskininlärning 276

Repetition 277

Klickdata i politiken – Cambridge Analytica 277

Sammanfattning 278

Diskussionsfrågor 279

Referenser 279

21 Öppna licenser och källkoder 281

Henrik Oscott

Upphovsrättslagstifningen 281

All rights reserved 282

Kreativitetens grundstenar 283

Öppenhet/delningsekonomi 284

Historia 285

Hur relaterar detta till medieteknik? 287

Olika licenser 288

Diskussionsfrågor 289

Referenser 289

Länkar till öppna och gratis mjukvaror: 290

Slutord 291

Mikael Wiberg och Pernilla Falkenberg Josefsson

Register 293

Författare

Pernilla Falkenberg Josefsson

Pernilla Falkenberg Josefsson är lektor i medieteknik vid Södertörns högskola. Josefssons forskning kretsar kring digitalisering, e-lärande och soc...

Mikael Wiberg

Mikael Wiberg är professor i informatik vid Umeå universitet och var tidigare gästprofessor i medieteknik vid Södertörns högskola. Wibergs forsknin...

Nico Arnold

Nico Arnold, adjunkt i medieteknik, Södertörns högskola.

Martin Berg

Martin Berg är professor i medieteknik och docent i sociologi vid Malmö universitet. Hans forskning fokuserar på digital sociologi, särskilt kritis...

Stefan Berglund

Stefan Berglund, adjunkt, Umeå universitet.

Roberto Bresin

Roberto Bresin, professor i medieteknik, Kungliga Tekniska Högskolan.

Olof Bälter

Olle Bälter är docent i människa-datorinteraktion, IT-forskare på KTH och medgrundare av Epiqcenter AB. Olle gästforskade på IBM/Lotus Development ...

Annelie Ekelin

Annelie Ekelin är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Kalmar samt knuten till forskargruppen Informatik och Arbete vid Blek...

Pirjo Elovaara

Pirjo Elovaara, lektor, Blekinge Tekniska Högskola.

Maria Engberg

Maria Engberg är docent och universitetslektor i medieteknik vid Malmö universitet samt forskare vid Georgia Institute of Technology. Hennes forskn...

Per Erik Ekwall

Per Erik Ekwall, lektor i bildproduktion, Högskolan Dalarna.

Kjetil Falkenberg

Kjetil Falkenberg, docent i medieteknik, Kungliga Tekniska Högskolan.

Ylva Fernaeus

Ylva Fernaeus, lektor i människa–datorinteraktion, Kungliga Tekniska Högskolan.

Markus Fiedler

Markus Fiedler, professor, Blekinge Tekniska Högskola.

Per Flensburg

Per Flensburg är professor i informatik vid Högskolan Väst. Han disputerade 1986 inom området ”End User Computing” och skrev förutom avhandlingen t...

Peter Giger

Peter Giger, lektor, Blekinge Tekniska Högskola.

Jan Gulliksen

Jan Gulliksen är civilingenjör och professor i människa–datorinteraktion med lång erfarenhet av att studera digitala arbetsmiljöer särskilt inom de...

Jan-Olof Gullö

Jan-Olof Gullö, professor i musik- och medieproduktion, Kungliga Musikhögskolan.

André Holzapfel

Andre Holzapfel, docent i medieteknik, Kungliga Tekniska Högskolan.

My Häggbom

My Häggblom, adjunkt i journalistik, Södertörns högskola.

Kai-Mikael Jää-Aro

Kai-Mikael Jää-Aro, lektor i medieteknik, Södertörns högskola.

Hans Lindetorp

Hans Lindetorp, adjunkt i musik- och medieproduktion, Kungliga Musikhögskolan.

Jon Manker

Jon Manker, adjunkt i medieteknik, Södertörns högskola.

Ana Fuentes Martinez

Ana Fuentes Martinez, doktorand, Högskolan Väst.

Thomas Mejtoft

Thomas Mejtoft, lektor i medieteknik, Umeå universitet.

Andrea Nordwall

Andrea Nordwall, adjunkt, Blekinge Tekniska Högskola.

Henrik Oscott

Henrik Oscott, medietekniker, Högskolan Väst.

Sandra Pauletto

Sandra Pauletto, docent i medieteknik, Kungliga Tekniska Högskolan.

Thorbjörn Swenberg

Thorbjörn Swenberg, lektor i bildproduktion, Högskolan Dalarna.

Kåre Synnes

Kåre Synnes, professor i multimediateknik, Luleå tekniska universitet.

Marcus Toftedahl

Marcus Toftedahl, adjunkt i MEB, Högskolan i Skövde.

 ;

Introduktion till medieteknik är boken för dig som vill få en introduktion till ämnet medieteknik. Vi vänder oss till dig som är intresserad av hur teknologier och dess användning möts − från ett fokus på mediekonsumtion, till hur medier formar vårt moderna samhälle. Boken ger en introduktion till medieteknikens olika former, ­kanaler, och uttryckssätt, och vi ger även en inblick i hur medieteknik skapas. Med en utgångspunkt i design, programmering och medieteknikens visuella och audiella utt...

Introduktion till medieteknik är boken för dig som vill få en introduktion till ämnet medieteknik. Vi vänder oss till dig som är intresserad av hur teknologier och dess användning möts − från ett fokus på mediekonsumtion, till hur medier formar vårt moderna samhälle. Boken ger en introduktion till medieteknikens olika former, ­kanaler, och uttryckssätt, och vi ger även en inblick i hur medieteknik skapas. Med en utgångspunkt i design, programmering och medieteknikens visuella och audiella uttryck ges en vidare introduktion till medieteknikens tillämpnings­om­­­råd­en − från speldesign till interaktiva medier. Boken berör också angreppssätt för att arbeta användarcentrerat med digital medieutveckling och design, samt berör projektledning för utveckling av digital medieteknik. Med denna intro­duktion till medieteknik som ämne visar boken på ett antal framväxande områden för vidare forskning inom medieteknik. Introduktion till medieteknik är sammansatt så att den med fördel kan ­användas som kurslitteratur i utbildning inom områden som medieteknik, ­medie­­- produktion, design för digitala medier eller motsvarande. Boken kan läsas som en helhet, alternativt som fristående kapitel.

Författare

Pernilla Falkenberg Josefsson

Pernilla Falkenberg Josefsson är lektor i medieteknik vid Södertörns högskola. Josefssons forskning kretsar kring digitalisering, e-lärande och soc...

Mikael Wiberg

Mikael Wiberg är professor i informatik vid Umeå universitet och var tidigare gästprofessor i medieteknik vid Södertörns högskola. Wibergs forsknin...

Nico Arnold

Nico Arnold, adjunkt i medieteknik, Södertörns högskola.

Martin Berg

Martin Berg är professor i medieteknik och docent i sociologi vid Malmö universitet. Hans forskning fokuserar på digital sociologi, särskilt kritis...

Stefan Berglund

Stefan Berglund, adjunkt, Umeå universitet.

Roberto Bresin

Roberto Bresin, professor i medieteknik, Kungliga Tekniska Högskolan.

Olof Bälter

Olle Bälter är docent i människa-datorinteraktion, IT-forskare på KTH och medgrundare av Epiqcenter AB. Olle gästforskade på IBM/Lotus Development ...

Annelie Ekelin

Annelie Ekelin är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Kalmar samt knuten till forskargruppen Informatik och Arbete vid Blek...

Pirjo Elovaara

Pirjo Elovaara, lektor, Blekinge Tekniska Högskola.

Maria Engberg

Maria Engberg är docent och universitetslektor i medieteknik vid Malmö universitet samt forskare vid Georgia Institute of Technology. Hennes forskn...

Per Erik Ekwall

Per Erik Ekwall, lektor i bildproduktion, Högskolan Dalarna.

Kjetil Falkenberg

Kjetil Falkenberg, docent i medieteknik, Kungliga Tekniska Högskolan.

Ylva Fernaeus

Ylva Fernaeus, lektor i människa–datorinteraktion, Kungliga Tekniska Högskolan.

Markus Fiedler

Markus Fiedler, professor, Blekinge Tekniska Högskola.

Per Flensburg

Per Flensburg är professor i informatik vid Högskolan Väst. Han disputerade 1986 inom området ”End User Computing” och skrev förutom avhandlingen t...

Peter Giger

Peter Giger, lektor, Blekinge Tekniska Högskola.

Jan Gulliksen

Jan Gulliksen är civilingenjör och professor i människa–datorinteraktion med lång erfarenhet av att studera digitala arbetsmiljöer särskilt inom de...

Jan-Olof Gullö

Jan-Olof Gullö, professor i musik- och medieproduktion, Kungliga Musikhögskolan.

André Holzapfel

Andre Holzapfel, docent i medieteknik, Kungliga Tekniska Högskolan.

My Häggbom

My Häggblom, adjunkt i journalistik, Södertörns högskola.

Kai-Mikael Jää-Aro

Kai-Mikael Jää-Aro, lektor i medieteknik, Södertörns högskola.

Hans Lindetorp

Hans Lindetorp, adjunkt i musik- och medieproduktion, Kungliga Musikhögskolan.

Jon Manker

Jon Manker, adjunkt i medieteknik, Södertörns högskola.

Ana Fuentes Martinez

Ana Fuentes Martinez, doktorand, Högskolan Väst.

Thomas Mejtoft

Thomas Mejtoft, lektor i medieteknik, Umeå universitet.

Andrea Nordwall

Andrea Nordwall, adjunkt, Blekinge Tekniska Högskola.

Henrik Oscott

Henrik Oscott, medietekniker, Högskolan Väst.

Sandra Pauletto

Sandra Pauletto, docent i medieteknik, Kungliga Tekniska Högskolan.

Thorbjörn Swenberg

Thorbjörn Swenberg, lektor i bildproduktion, Högskolan Dalarna.

Kåre Synnes

Kåre Synnes, professor i multimediateknik, Luleå tekniska universitet.

Marcus Toftedahl

Marcus Toftedahl, adjunkt i MEB, Högskolan i Skövde.

 ;