Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Medievetenskapens idétraditioner
Innehåll
Introduktion 13
Stina Bengtsson, Staffan Ericson och Fredrik Stiernstedt
Vad är en idétradition? 13
Varför läsa ”klassiska” texter? 15
Bokens urval och användning 17
Referenser 19
01 / Walter Benjamin: Konstverket i reproduktionsåldern (1936) 21
Linus Andersson
Inledning 21
Teknik 25
Estetik 28
Politik 31
Problematisering 33
Sammanfattning 34
Referenser 34
02 / Herta Herzog: On Borrowed Experience (1941) 37
Jonas Andersson Schwarz
Inledning 37
Administrativ ||och|||| kritisk forskning 39
En historisk möjlighet för kvinnliga medieforskare 41
Nya medier, nya kunskapsbehov, nya metoder 43
Användningsmodellen 45
Kritiken mot användningsmodellen 46
Herzogs eftermäle 48
Referenser 49
03 / Max Horkheimer & Theodor W. Adorno: Kulturindustri: Upplysning som massbedrägeri (1944) 53
Sven-Olov Wallenstein
Inledning 53
Debatten med Benjamin 54
Lyssnandets regression 57
Kulturindustrin 59
Varufetischism och autonomi 63
Referenser 65
04 / Paul F. Lazarsfeld & Robert K. Merton: Mass Communication, Popular Taste and Organized Social Action (1948) 67
Sven Ross
Inledning 67
Paul F. Lazarsfeld: Pionjär inom amerikansk medieforskning 68
Robert K. Merton: Sociologins begreppskonstruktör 70
Artikeln: Mass Communication, Popular Taste and Organized Social Action 70
Artikelns inflytande och relevans idag 75
Kritiken mot Lazarsfeld och det dominerande paradigmet 77
Avslutning 79
Referenser 80
05 / Claude Shannon & Warren Weaver: The Mathematical Theory of Communication (1949) 83
Heike Graf
Inledning 83
Om boken 84
En linjär kommunikationsmodell 85
Vad är information? 88
Entropi och redundans 90
Selektion 91
Kritik och vidareutveckling av ||TMTC|||| 92
Sammanfattning 96
Referenser 96
06 / Erving Goffman: Jaget och maskerna (1959) 97
Espen Ytreberg
Inledning 97
Vad händer när man betraktar det sociala livet som ett skådespel? 98
Medieforskares sätt att använda Goffman 101
Goffman i sin tid 104
Mediernas framträdare och social ordning 106
Referenser 108
07 / Jürgen Habermas: Borgerlig offentlighet (1962) 111
Anne Kaun
Inledning 111
Boken ||Borgerlig offentlighet|| 112
Vad är den borgerliga offentligheten? 113
Vilka är den borgerliga offentlighetens förutsättningar? 116
Hur kom den borgerliga offentligheten till? 117
Varför försvann den borgerliga offentligheten? 118
Kritiska tolkningar av den borgerliga offentligheten 120
Nya medier – nya offentligheter? Om textens aktualitet idag 122
Avslutning 123
Referenser 124
08 / Marshall McLuhan: The Medium is the Massage (1967) 125
Ingrid Forsler
Inledning 125
||The Medium is the Massage|| som pedagogisk text och icke-bok 126
Du och medierna 127
McLuhan och mediumteorin 129
Kejsarens nya kläder: medier som miljöer och infrastrukturer 131
Framtiden i backspegeln 134
Medier, skola och utbildning 135
Avslutning 137
Referenser 138
09 / Herbert Schiller: Mass Communications and American Empire (1969) 139
Fredrik Stiernstedt
Inledning 139
Masskommunikation och det amerikanska imperiet 139
Bokens kapitel 142
Herbert Schiller och hans tid 146
Kritik mot ||MCAE|| och perspektivet i den 148
Avslutning 150
Referenser 152
10 / Michel Foucault: Diskursens ordning (1971) 153
Annika Egan Sjölander
Inledning 153
Diskursbegreppet 154
Diskursiva kontrollmekanismer 156
Vad är en författare? 160
Faser i författarskapet 161
Makt och kunskap 163
Foucaults betydelse 164
Kritik mot Foucault 166
Referenser 167
11 / Jean Baudrillard: Requiem pour les media (1971) 169
Göran Bolin
Inledning 169
Det teoretiska sammanhanget 170
Baudrillards teori om medialisering 175
Nutida implikationer 176
Avslutning 178
Referenser 179
12 / Stuart Hall: Kodning och avkodning (1973) 181
Johan Fornäs
Inledning 181
Texten: Kodning och avkodning 182
Talesmannen: Stuart Hall 186
Traditionen: brittiska kulturstudier 187
Tolkningar: tänkvärda invändningar 191
Referenser 193
13 / Raymond Williams: TV: Teknik och kulturell form (1974) 197
Staffan Ericson
Inledning 197
Television som flöde 199
En ”modern klassiker” 201
Williams som historiker 204
Williams som medieteoretiker 207
Efter televisionen 211
Referenser 212
14 / James Carey: A Cultural Approach to Communication (1975) 213
Lars Lundgren
Inledning 213
Från Rhode Island till Illinois 214
Essäns delar och bärande argument 216
USA och Europa 218
Transmission och ritual – perspektiv eller modell? 220
Avslutning 222
Referenser 225
15 / Laura Mulvey: Visuell lust och narrativ film (1975) 227
Sofia Johansson
Inledning 227
Ett barn av sin tid 228
”Visuell lust och narrativ film” i huvuddrag 230
I Mulveys efterföljd 234
Den manliga blicken idag? 237
Avslutning 239
Referenser 240
16 / Pierre Bourdieu: La Distinction (1979) 243
Johan Lindell
Inledning 243
Pierre Bourdieus mellanväg 244
||La Distinction|| 247
Bourdieu i medieforskningen 253
Avslutning 256
Referenser 257
17 / Roland Barthes: Det ljusa rummet (1980) 261
Patrik Åker
Inledning 261
Fotografiets paradox 262
Att fånga fotografiets väsen 264
Det fångade ljuset 265
Nyfikenhet och lust 265
Liv och död 267
Att tämja fotografiet 269
Det vansinniga fotografiet 271
Det digitala fotografiet 273
Avslutning 275
Referenser 275
18 / Benedict Anderson: Den föreställda gemenskapen (1983) 277
Per Ståhlberg
Inledning 277
Förbryllande fenomen 278
Före nationen 279
Samtidighet 281
Rumslighet och serialitet 283
Föreställda gemenskaper 284
Tryckkapitalism 285
Byråkratins pilgrimer 286
Personen Benedict Anderson 287
Föreställda gemenskaper i samtiden 288
Referenser 290
19 / Fredric Jameson: Postmodernismen eller senkapitalismens kulturella logik (1984) 291
Anders Burman & Magnus Rodell
Inledning 291
Kapitalismen och postmodernismen 293
Bortom högmodernismen 295
Den nya ytmässigheten 296
Subjektets och historiens status 298
Den nya rumsligheten 300
Den kognitiva kartläggningens estetik 301
Avslutning 302
Referenser 303
20 / Janice Radway: Reading the Romance (1984) 305
Stina Bengtsson
En bok om kvinnlig populärkultur 305
Ett traditionellt vetenskapligt verk 306
Hur ställdes den ursprungliga frågan? 307
Produktion och distribution av romantikböckerna 309
Läsningen i sin sociala kontext 309
Romantikböckernas narrativa struktur 310
Romantikens betydelser: ett psykoanalytiskt perspektiv 312
Cultural studies-traditionen 314
Textens betydelse – utanför texten 315
Mottagande och genklang 317
Referenser 318
21 / Neil Postman: Underhållning till döds (1985) 319
Michael Forsman
Inledning 319
En bok med genomslag och relevans 321
Mediefilosofi 323
Mediehistoria 325
Mediekritik 326
Ett mediepedagogiskt inlägg 328
Några kritiska reflektioner 329
Slutord 330
Referenser 331
22 / Donna Haraway: Ett cyborgmanifest (1985) 333
Camilla Hermansson
Inledning 333
Vad är cyborgen? 334
Ett sätt att tänka kring människa och genus 335
Ett sätt att tänka kring teknik 336
En ny syn på identitet 337
Kritik mot feminismens fasta kategorier 338
Ett perspektiv på makt i informationssamhället 339
Mot ett feminiserat arbetsliv 341
Cyborgmanifestets betydelse för medieforskningen 343
Referenser 346
23 / Friedrich Kittler: Nedskrivningssystem 1800–1900 (1985) 347
Otto Fischer
Inledning 347
Författaren 348
Boken 350
Mottagandet 353
Avslutning 355
Referenser 357
24 / N. Katherine Hayles: How We Became Posthuman (1999) 359
Jesper Olsson
Inledning 359
Bakgrund och förutsättningar 360
Cybernetiska variationer 363
Kroppar, information och ”flimrande signifikanter” 365
Posthumanism och litteratur 367
Fortsättning och arv 369
Referenser 372
25 / Lev Manovich: The Language of New Media (2001) 373
Peter Jakobsson
Inledning 373
Teoretisk kontextualisering 375
De nya mediernas språk 376
Nya medier – 20 år senare 382
Humanioras medialisering 384
Referenser 386
Sakregister 393
Vill du veta mer?
Information
- Redaktörer:
- Stina Bengtsson Staffan Ericson Fredrik Stiernstedt
- Kapitelförfattare:
- Linus Andersson Jonas Andersson Göran Bolin Anders Burman Annika Egan Sjölander Otto Fischer Johan Fornäs Ingrid Forsler Michael Forsman Heike Graf
- Översättare:
- Lisa Sjösten
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144130712
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40266-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 397