Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

”Med ena foten kvar i klassrummet”

Åsa Sandberg är förlagschef och läromedelsutvecklare på Studentlitteratur. Lyhört möter hon lärare och elevers behov på väg mot nya kunskapsmål.
- När barn lär sig läsa, det är ett mäktigt kunskapssprång. Att få vara med om det är fantastiskt.

Åsa Sandberg är lågstadieläraren som blev läromedelsutvecklare, driven av ett starkt intresse för hur barn börjar läsa och skriva. Med ena benet i skolan och det andra i framtidens digitala värld, möter hon lyhört lärare och elevers behov på väg mot nya kunskapsmål.

- För oss är det väldigt viktigt att ha en fot kvar i klassrummet. Att förstå skolans och lärarnas behov och situation är helt avgörande. Jag tänker också mycket på eleverna. Det ska vara roligt att lära sig!

Själv befinner hon sig mitt i inte bara en, utan flera kunskapsresor. En dynamisk utveckling pågår, dels inom det egna arbetet, men även i förhållande till skolans förändrade villkor och den digitala teknikens pedagogiska potential. I samband med att grundskolans nya läroplan kom, lanserades Simsalabim, en ny basserie för undervisning i svenska på mellanstadiet.

- När en sådan stor reform sker är det väldigt spännande att arbeta som läromedelsutvecklare. Det öppnar många möjligheter. Den nya läroplanen lägger stort fokus på kunskap. Lärare ska känna sig trygga att det läromedel de väljer ger all den kunskap som behövs.

Åsa Sandberg har drivit projektet från idé till färdig produkt.

- Det är ett omfattande arbete att dra upp riktlinjer för ett nytt basläromedel. Från att rekrytera rätt författare, illustratör och formgivare till att arbeta med upplägg och struktur, och skapa en bra referensgrupp av lärare. I Simsalabim bryter vi ner den nya läroplanen på elevnivå och gör det väldigt tydligt vilka kunskapskrav de arbetar med. Samtidigt sätter vi läsupplevelsen i centrum. När vi rott ett sådant projekt i land, och får gensvar att det fungerar, då vet vi att vi ger lärare och elever de bästa förutsättningarna för lärande.

I sitt arbete strävar hon efter att tillbringa mycket tid i skolans värld tillsammans med elever och lärare. En dialog som även förs på läromedelsmässor och utställningar.

- Att på en skola se elever som sitter och arbetar med material som vi utvecklat, är oerhört spännande. Det härligaste är att möta nöjda lärare och få berättat hur en elev lyckats med något tack vare att litteraturen fungerar.

Simsalabim rymmer huvud- och arbetsbok, lärarhandledning och en webbdel. Och just så ska det vara, enligt Åsa Sandberg.

- Penna och papper är inte oviktigt. Men med digitala läromedel kan vi ta tillvara på den nya teknikens möjligheter och stimulera lärandet på fler sätt, genom interaktiva övningar, uppläsningar, filmer. Dock  är alltid läraren viktigast. Vi gör verktygen för lärandet men enbart ny teknik gör inte lärandet automatiskt.

Själv undervisade Åsa i många år på Gunneboskolan i Lund, ett stenkast från Studentlitteratur. Engagemanget för barns lärande fick henne för tio år sedan att gå vidare till rollen som läromedelsutvecklare. Numera är hon ansvarig för Studentlitteraturs utgivning av läromedel i svenska för grundskolan.

- För mig var det väldigt stimulerande att komma till Studentlitteratur. Det är ett förlag som är mycket långt fram i utvecklingen och det digitala tänkandet, med en stark vetenskaplig grund och en forskningsbaserad utgivning. Varje dag här är en otroligt rolig och lärorik resa.