Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ett efterlängtat stöd till förskolläraren som ledare

Intervju med Bim Riddersporre & Jonas Stier

En är psykolog med många års praktisk och teoretisk erfarenhet från förskolan. Och den andre professor i socialt arbete med särskilt intresse för interkulturella frågor. Tillsammans har de skrivit en bok om ledarskap i förskolan – på rekordtid. Och att Förskollärarens pedagogiska ledarskap var efterlängtad råder det inget tvivel om, den första upplagan sålde slut på en vecka.

Bim Riddersporre och Jonas Stier träffades först som föreläsare på Förskolesummit och har funnit varandra i författarskapet. När Bim fick frågan att skriva om ledarskap i förskolan hade hon ett krav: att hon fick skriva den med Jonas.

– Det är verkligen ett aktuellt ämne. Läroplanens utveckling har skruvat till förskollärarens ansvar för att leda arbetet. Samtidigt har det funnits en kultur i förskolan av att ledarskap inte är viktigt, säger Bim.

”Vi vill ge förskollärare ett språk att strukturera sina tankar kring.”

Ledarskapsbegreppet betyder ingenting utan definitioner av vem som ska ledas och mot vilka mål, menar författarna. Därför har de valt att forma boken utifrån ett antal områden som präglar förskolans praktik.

– I bokens olika kapitel silar vi frågor som språkutveckling, interkulturalitet och kulturarv genom ledarskapsperspektivet. Målet är att ge läsaren ett språk att strukturera sina tankar kring, säger Jonas.

Bara fyra månader tog det för Bim och Jonas att färdigställa boken. Och efterlängtad verkar Förskollärarens pedagogiska ledarskap verkligen vara.

Bim och Jonas hoppas att boken kan bidra till diskussion och utveckling av alla i arbetslagen ute på förskolorna. Därför har de också ansträngt sig för att göra innehållet både relevant och tillgängligt.

– Vi har medvetet använt ett språk som alla kan känna sig inkluderade i, oavsett utbildningsnivå och språkbakgrund, avslutar Jonas.

Nyfiken på Bim och Jonas?

Bim Riddersporre är legitimerad psykolog, logoped och fil.dr i psykologi. Bim är i dag verksam som konsult, forskare och föreläsare och har skrivit ett antal böcker inom förskola och ledarskap.
Foto: Malmö universitet

Jonas Stier är sociolog och professor i socialt arbete vid Mälardalens universitet. Jonas forskar om och har skrivit ett antal böcker med fokus på interkulturellt samspel i förskola och skola. Han har tidigare varit professor i interkulturella studier vid Malmö universitet.