Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Datagrundad skolförbättring

- utifrån datateam®metoden
Skickas följande arbetsdag

Att förbättra kvaliteten i en skolas verksamhet är komplext och kräver systematiskt arbete. Datagrundad skolförbättring erbjuder en vetenskaplig metod – datateam®metoden – vars yttersta syfte är att hjälpa lärare och skolledare att fatta välgrundade beslut om hur en verksamhet kan förbättras. Datateam®metoden beskriver en process i åtta steg där grupper arbetar systematiskt, tillsammans för att identifiera och lösa problem utifrån fakta/data. I boken vägleds läsaren genom varje steg, och dess...

Att förbättra kvaliteten i en skolas verksamhet är komplext och kräver systematiskt arbete. Datagrundad skolförbättring erbjuder en vetenskaplig metod – datateam®metoden – vars yttersta syfte är att hjälpa lärare och skolledare att fatta välgrundade beslut om hur en verksamhet kan förbättras. Datateam®metoden beskriver en process i åtta steg där grupper arbetar systematiskt, tillsammans för att identifiera och lösa problem utifrån fakta/data. I boken vägleds läsaren genom varje steg, och dessutom ges utförliga fallbeskrivningar som illustrerar hur datateam®metoden har använts i praktiken. Boken riktar sig till lärare, skolledare, skolchefer och andra aktörer med intresse för hur man kan arbeta vetenskapligt för att förbättra en skolas verksamhet.

    • 5
      Förord till den svenska utgåvan
        • Av Ulf Blossing
    • 9
      Förord: Datagrundad skolförbättring kan göra skillnad!
    • 11
      Inledning: Datagrundad skolförbättring
  • Del I De åtta stegen i datateam®metoden
        • 23
          1 Steg 1: Definiera problem
        • 29
          2 Steg 2: Formulera hypoteser
        • 37
          3 Steg 3: Samla in data
        • 45
          4 Steg 4: Kontrollera datakvaliteten
        • 53
          5 Steg 5: Analysera data
        • 65
          6 Steg 6: Tolka och dra slutsatser
        • 69
          7 Steg 7: Vidta åtgärder
        • 75
          8 Steg 8: Utvärdera
  • Del II Två exempel på datagrundad skolförbättring
        • 81
          9 Fallbeskrivning: Behörighet till gymnasieskolan
        • 99
          10 Fallbeskrivning: Avgångs­elevers resultat i engelska
  • Del III Att integrera arbetet i organisationen
        • 119
          11 Att införa datateam®metoden i skolan
        • 129
          12 På väg mot hållbarhet
    • 139
      Tack
    • 141
      Referenser
    • 145
      Om författarna

Det här är en välkommen bok då den konkret illustrerar hur en vetenskaplig och undersökande process i exempelvis ett arbetslag, en skolutvecklingsgrupp eller en analysgrupp behöver planeras och genomföras.

Information

Författare:
Kim Schildkamp Adam Handelsalts Cindy Poortman Hanadie Leusink Marije Meerdink Maaike Smit Johanna Ebbeler Mireille Hubers
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144109817
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39016-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
150

Författare

Kim Schildkamp

Kim Schildkamp är huvudlärare vid universitetet i Twente. Hela min karriär har hon intresserat sig för frågor om hur fakta, såsom provresultat och ...

Adam Handelsalts

Adam Handelsalts är universitetslärare vid universitetet i Twente och projektledare inom projektet Datateam. Inom de så kallade analysgrupperna för...

Cindy Poortman

Efter doktorsexamen år 2007 har Cindy Poortman verkat som forskare och rådgivare vid universitetet och arbetat för ett flertal mbo- och hbo-skolor....

Hanadie Leusink

Hanadie Leusink arbetar som handledare inom projektet Datateam. Inom ramen för denna roll handleder Hanadie Leusink tio skolor som tillhör Stichtin...

Marije Meerdink

Marije Meerdink arbetar som handledare inom projektet Datateam. I samarbete med Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap och VO-raad började...

Maaike Smit

Maaike Smit var en av de första datateamhandledarna i Nederländerna, men är sedan 2016 bosatt i Sverige. Här har hon varit med och grundat Datateam...

Johanna Ebbeler

Efter att ha avslutat PABO (de pedagogische academie voor het basisonderwijs; pedagogiska akademin för grundläggande undervisning) inledde Johanna ...

Mireille Hubers

Mireille Hubers avslutade 2012 en research master behavioural science vid Radboud-universitetet. Henners uppsats var inriktad på att kartlägga lära...

 ;