Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bedömning i och av skolan

- praktik, principer, politik
Skickas följande arbetsdag

Beskrivning

I den här boken erbjuds en bred och forskningsbaserad presentation av bedömningsfältet inom skola och förskola. Med bedömning menas då inte bara en verksamhet som utförs i relation till barn och elever. Tvärtom skriver flera av författarna om på vilket sätt dels verksamheten, dels personalen är föremål för bedömning. Det handlar t.ex. om utvecklingssamtal, betyg, nationella prov, kvalitetsgranskning, nationell utvärdering och inspektion samt internationella kunskapsmätningar. Kapitlen är indelade i fyra principiella teman: synligt–osynligt; rättvist–orättvist; internt–externt samt nationellt–internationellt. Dessa teman är lika relevanta i varje del av utbildningssystemet. Till den andra reviderade upplagan har ett par kapitel ersatts och fyra kapitel är helt nyskrivna: två om förskolan, ett om PISA-studierna och ett om Skolinspektionen. Övriga kapitel är kraftigt omarbetade och upp daterade. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskola till gymnasium, skolledare samt skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av bedömning och utvärdering.

Innehållsförteckning

Information

Redaktörer:
Christian Lundahl Maria Folke-Fichtelius
Kapitelförfattare:
Astrid Birgitte Eggen Johan Hofvendahl Anders Holmgren Alli Klapp Helena Korp Joakim Lindgren Annica Löfdahl Hultman Håkan Löfgren Daniel Pettersson Henrik Román
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144109749
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
33511-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
360

Författare

Christian Lundahl

Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet, där han bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i e...

Maria Folke-Fichtelius

Maria Folke-Fichtelius (f. 1952) är fil.dr i pedagogik och verksam som lektor vid inst. för didaktik, Uppsala universitet. Hon har tidigare under m...

Astrid Birgitte Eggen

Astrid Birgitte Eggen (f. 1959) är dr polit inom utbildningsvetenskap, med en bakgrund som NO-lärare med NO-didaktik som huvudområde. Hon är anstäl...

Johan Hofvendahl

Johan Hofvendahl (f. 1970) är fil.dr i språkvetenskap och projektledare för uppdragsutbildning vid Enheten för kompetensutveckling och utvärdering,...

Anders Holmgren

Anders Holmgren (f. 1952) är gymnasielärare i svenska och engelska vid Sven Eriksonsgymnasiet i Borås. Han har hela sitt yrkesliv arbetat med barn ...

Alli Klapp

Alli Klapp (f. 1968) är fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor vidHögskolan Väst. Hon disputerade 2008 med avhandlingen ”Grades and grade assign...

Helena Korp

Helena Korp är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst. Där undervisar hon i lärarprogrammen och i barn- och ungdomsvetenskap om bland annat utbildni...

Joakim Lindgren

Joakim Lindgren är docent vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och hans forskning handlar om utbildningspolicy...

Annica Löfdahl Hultman

Annica Löfdahl är professor i pedagogiskt arbete och vetenskaplig ledare för centrumbildningen Utbildningsvetenskapliga studier av Barn och Barndom...

Håkan Löfgren

Håkan Löfgren (f. 1968) är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam som lektor i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid L...

Daniel Pettersson

Daniel Pettersson är universitetslektor vid Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap, Högskolan i Gävle. Daniel Pettersson är ä...

Henrik Román

Henrik Román (f. 1965), fil.dr i pedagogik och universitetslektor i pedagogik vid Uppsala universitet. Román disputerade 2006 på en avhandling om s...

Margareta Serder

Margareta Serder är fil.dr i naturvetenskapernas och matematikens didaktik och har varit yrkesverksam i många år som grundskollärare i dessa ämnen....

Florian Waldow

Florian Waldow (f. 1971) är fil.dr och verksam som forskare på Comparative Education Centre vid Humboldtuniversitetet i Berlin och arbetar bl.a. me...

Ann-Christine Vallberg Roth

Ann-Christine Vallberg Roth, professor i pedagogik, Malmö universitet

Barbro Westlund

Barbro Westlund (f. 1953) har en mångårig yrkesbakgrund som grundskollärare. Sedan 2003 arbetar hon som lärarutbildare vid Stockholms universitet. ...

 ;