Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Musik för alla

Filosofiska och didaktiska perspektiv på musik, bildning och samhälle
Skickas följande arbetsdag

Musik för alla syftar till att bidra med reflektion kring musikens plats och funktion i den svenska skolan – med fokus på filosofiska och didaktiska frågor. Bokens huvudtitel Musik för alla pekar på det faktum att det endast är i grundskolan som musik är ett ämne för alla. Både i kulturskolan och i gymnasiet är musik ett ämne för de som själva väljer det, dvs. ett ämne för ett fåtal. Bokens författare diskuterar på olika vis musik som fenomen, musikens funktioner för individ och samhälle och ...

Musik för alla syftar till att bidra med reflektion kring musikens plats och funktion i den svenska skolan – med fokus på filosofiska och didaktiska frågor. Bokens huvudtitel Musik för alla pekar på det faktum att det endast är i grundskolan som musik är ett ämne för alla. Både i kulturskolan och i gymnasiet är musik ett ämne för de som själva väljer det, dvs. ett ämne för ett fåtal. Bokens författare diskuterar på olika vis musik som fenomen, musikens funktioner för individ och samhälle och om villkor för musikundervisningen i dagens Sverige. Flera av kapitlen fokuserar särskilt på den musikkulturella mångfaldens utmaningar som vi står inför. Musik för alla är i huvudsak skriven för lärarutbildare och för de som ska undervisa i musik i dagens svenska grundskola, men den vänder sig också till verksamma lärare i musik i kulturskola och gymnasium.

      • 9
        Förord
      • 11
        Inledning
        • 13
          Fokus på filosofiska och didaktiska teman
        • 15
          Fokus på relationen mellan musik, bildning och samhälle
        • 17
          Bokens struktur
        • 18
          Referenser
  • DEL I FILOSOFISKA PERSPEKTIV
      • 21
        KAPITEL 1 Den musikaliska erfarenhetens egenvärde
        • Øivind Varky
        • 22
          Nyttotänkande och egenvärde
        • 24
          Förnuft och förnuft
        • 25
          Den musikaliska erfarenhetens egenvärde – som handling
        • 27
          Musikalisk erfarenhet som tankehandling
        • 31
          Litteratur
      • 33
        KAPITEL 2 Musikalisk bildning och estetisk erfarenhet
        • Christian Rolle
        • 34
          Estetisk bildning
        • 35
          Musikundervisning som ger utrymme för estetisk erfarenhet
        • 38
          Estetisk praxis i musiken
        • 39
          Tre former av estetisk förnimmelse
        • 41
          Estetisk dispyt
        • 41
          Pedagogisk praxis
        • 43
          Litteratur
      • 45
        KAPITEL 3 Musikalisk erfarenhet som existentiell erfarenhet
        • Øivind Varky
        • 47
          Musikalisk erfarenhet som existentiell erfarenhet
        • 48
          Musicking
        • 49
          Musik som mångfasetterat meningsuniversum
        • 50
          En filosofisk ansats
        • 53
          Transcendens
        • 53
          Reduktionism
        • 56
          Litteratur
      • 57
        KAPITEL 4 Kulturteori – introduktion till några centrala teman?
        • Ulrik Volgsten
        • 57
          Kulturbegreppet – ett begrepp, eller flera
        • 61
          Identitet
        • 63
          Autenticitet
        • 69
          Kvalitet (och en kulturpolitisk möjlighet)
        • 74
          Litteratur
      • 79
        KAPITEL 5 Musik i grundskolan – ett ämne i takt eller otakt med tidsandan
        • Christer Bouij
        • 81
          En tid av optimism
        • 84
          En tid av omprövning
        • 85
          Världen kommer närmare
        • 87
          Avslutning
        • 90
          Litteratur
  • DEL II MUSIKDIDAKTISKA PERSPEKTIV
      • 95
        KAPITEL 6 Musik i läroplanen och läroplanen i musik
        • Jonathan Lilliedahl
        • 96
          Vadå läroplan
        • 97
          Musik i läroplanen
        • 100
          Läroplanen i musik
        • 103
          Avslutning
        • 104
          Litteratur
      • 107
        KAPITEL 7 Utmanas trygghetszonen
        • Maria Westvall & Charles D Carson
        • 108
          Vad innebär ett mångkulturellt samhälle
        • 109
          Musikundervisningens individuella, kontextuella och universella aspekter
        • 111
          Mångkulturell undervisning omkring oss
        • 113
          Plats för ”mångmusikalitet” i skolans musikundervisning?
        • 114
          Framtidens kulturarv
        • 117
          Mötet mellan det bekanta och obekanta – att utmana musikundervisningens trygghetszon
        • 118
          Litteratur
      • 121
        KAPITEL 8 Musiklyssnande i undervisningen
        • Eva Georgii-Hemming & Victor Kvarnhall
        • 123
          Musikundervisning och jämlikhet
        • 124
          Musiklyssnande
        • 130
          Konklusion
        • 131
          Litteratur
      • 135
        KAPITEL 9 Musikalisk mångfald – klassisk musik
        • Geir Salvesen
        • 135
          Historisk kontext
        • 136
          Samtida musik, förnyelse och att skapa ny musik
        • 137
          Didaktisk kontext
        • 137
          Den klassiska musiken och läroplanen
        • 139
          Klassisk musik och att lyssna
        • 144
          Avslutande diskussion
        • 145
          Litteratur
      • 147
        KAPITEL 10 Att skapa musik – improvisera och komponera
        • Jon Helge Sætre
        • 147
          Lyssna – musicera – komponera
        • 148
          Varför improvisera och komponera?
        • 149
          Praktiska exempel på kompositionsarbete i skolan
        • 156
          Gemensamma drag vid kreativ musikundervisning
        • 157
          Vägledning och formativ bedömning
        • 159
          Konsekvenser för kompetensutveckling
        • 159
          Litteratur
      • 161
        KAPITEL 11 Digitala verktyg och digital kompetens i ämnet musik
        • John Vinge
        • 165
          Digitala verktyg i ämnet musik
        • 167
          Digital kompetens i ämnet musik
        • 169
          Användningsområdet för digital teknik i ämnet musik
        • 171
          De digitala möjligheterna
        • 173
          Digital skolkultur och digital ungdomskultur
        • 174
          Avslutning
        • 175
          Litteratur
      • 177
        KAPITEL 12 Jazz på musiktimmen
        • Guro Gravem Johansen
        • 177
          Inledning
        • 178
          Jazz som musikform
        • 181
          Jazz som arbetsform
        • 183
          Undervisningområdet jazz – exempel i praktiken
        • 190
          Vägledning och värdering
        • 193
          Sammanfattning
        • 195
          Litteratur
      • 197
        KAPITEL 13 Musikpedagogen som frigörande folkbildare
        • Johan Söderman
        • 198
          Musikpedagogik och samhälle
        • 202
          Pedagogisk-filosofiska antaganden
        • 205
          Hiphop och lärande
        • 207
          Praktisk musikpedagogik i gränslandet mellan traditioner och lokal musikkultur
        • 209
          Diskussion
        • 210
          Litteratur
      • 213
        Författarpresentationer

Information

Redaktörer:
Øivind Robert Varkøy Johan Söderman
Kapitelförfattare:
Christer Bouij Charles Carson Eva Georgii-Hemming Guro Gravem Johansen Victor Kvarnhall Jonathan Lilliedahl Christian Rolle Jon Helge Sætre Geir Salvesen Maria Westvall
Översättare:
Ulrika Jakobsson Ingmar Johansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144084879
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36449-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
214

Författare

Øivind Robert Varkøy

Øivind Varkøy är professor i musikpedagogik vid Norges musikkhøgskole och gästprofessor i musikvetenskap med musikpedagogisk inriktning vid Musikhö...

Johan Söderman

Johan Söderman är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet och docent i musikpedagogik vid Lunds universitet. Han är intres...

Christer Bouij

Christer Bouij är professor i musikvetenskap med konstnärlig inriktning vid Musikhögskolan, Örebro universitet.

Charles Carson

Charles Carson is assistent professor of musicology/ethnomusicology by University of Texas at Austin.

Eva Georgii-Hemming

Eva Georgii-Hemming är professor i musikvetenskap vid Musikhögskolan, Örebro universitet. Eva Georgii-Hemming är redaktör till antologin Profession...

Guro Gravem Johansen

Guro Gravem Johansen är förstelektor och doktorand vid Norges musikkhøgskole.

Victor Kvarnhall

Victor Kvarnhall är doktorand i musikvetenskap med musikpedagogisk inriktning på Musikhögskolan, Örebro universitet.

Jonathan Lilliedahl

Jonathan Lilliedahl, fil.dr, biträdande lektor i musikpedagogik vid Musikhögskolan, Örebro universitet.

Christian Rolle

Christian Rolle, professor i musikpedagogik vid Hochschule für Musik Saar (Tyskland) och gästprofessor i musikvetenskap med musikpedagogisk inriktn...

Jon Helge Sætre

Jon Helge Sætre, förstelektor i musik ved Høgskolen i Oslo och Akershus, doktorand i musikpedagogik vid Norges musikkhøgskole. Redaktör för antolog...

Geir Salvesen

Geir Salvesen, förstelektor i musik vid Høgskolen i Vestfold (Norge). Redaktör till antologin Allmenn musikkundervisning (2010).

Maria Westvall

Maria Westvall, universitetslektor i musikpedagogik vid Örebro universitet.

John Vinge

John Vinge, doktorand i musikpedagogik vid Høgskolen i Hedmark (Norge) och knuten till Norges musikkhøgskole.

Ulrik Volgsten

Ulrik Volgsten, professor i musikvetenskap vid Örebro universitet. Författare och redaktör till Musiken, medierna och lagarna. Musikverkets estetis...

 ;