Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Perspektiv på skolans problem

- vad säger forskningen?
Skickas följande arbetsdag

Perspektiv på skolans problem

- vad säger forskningen?

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skolan är i kris. Skolan levererar inte det som önskas. Elever uppnår inte kunskapskraven och lärare är undermåliga. Dessa är några exempel på återkommande teman i en ofta förenklad samtida skoldebatt. Behovet av en mer nyanserad diskussion om komplexiteten i skolans problem är högst nödvändig. I Perspektiv på skolans problem identifierar ett flertal forskare problem som de menar att skolan i dag står inför. Det handlar bland annat om problem som rör demokrati, rasism, språkplikt, skolvåld, ...

Skolan är i kris. Skolan levererar inte det som önskas. Elever uppnår inte kunskapskraven och lärare är undermåliga. Dessa är några exempel på återkommande teman i en ofta förenklad samtida skoldebatt. Behovet av en mer nyanserad diskussion om komplexiteten i skolans problem är högst nödvändig. I Perspektiv på skolans problem identifierar ett flertal forskare problem som de menar att skolan i dag står inför. Det handlar bland annat om problem som rör demokrati, rasism, språkplikt, skolvåld, betyg, ledarskap, skolmarknaden, juridifiering, distansundervisning, förskolan, vuxenutbildningen, folkhögskolan, och inte minst skoldebatten i sig. Boken ger perspektiv genom inspel från en rad initierade och etablerade forskare från olika discipliner verksamma inom det breda utbildningsvetenskapliga fältet. Med olika nedslag i utbildningslandskapet är ambitionen att stimulera till en skoldebatt som är förankrad i aktuell forskning om skola och utbildning. Perspektiv på skolans problem vänder sig till studerande inom lärarutbildningens olika inriktningar, verksamma inom utbildningsområdet samt andra som är intresserade av debatten om skolans problem.

Författare 13

1 Behov av forskningsbaserad kunskap om skolans problem 21

Andreas Fejes och Magnus Dahlstedt

Del I: Den samtida skoldebatten  24

Del II: Samtidshistoriska perspektiv 28

Del III: Utbildningens skilda sammanhang och villkor 30

Del IV: Skolans problem – eller samhällets? 32

I Den samtida skol­debatten

2 Skolan som ideologiskt slagfält 39

Magnus Hultén och Malin Ideland

En ideologisk strid 39

Problemformuleringens makt 40

Ett nytt skolpolitiskt landskap 41

Den auktoritära högerpositionen 43

Den liberala högerpositionen 46

Gemensam problembild, olika lösningar 49

Synliggör de ideologiska agendorna! 51

Referenser 52

3 Det pedagogiska etablissemangets retoriska funktion 55

Gunnlaugur Magnússon

Skoldebattens behov av förklaringsmodeller 56

Pedagogiska etablissemangets betydelse och funktion  58

Konspirationsteoretiska kännetecken 60

Pedagogiska etablissemangets tillämpning 61

Vad saknas? 64

En slutgiltig uppmaning 65

Referenser 66

4 Faror med en förenklad mediedebatt om lärarutbildning 71

Silvia Edling

Lärarutbildningarnas och läraryrkets komplexitet  72

Media och (lärar)utbildning  75

Nytt fokus i debatten om lärarutbildning 80

Referenser  81

5 Den otillräckliga läraren? 85

Sara Irisdotter Aldenmyr och Maria Olson

Bakgrund 85

Lärarkunskap i skoldebatten  86

Forskningsförankrade lärare som botemedel och vaccin? 90

Vikten av olika röster om lärarpraktiken 92

Vardagsförnuftets värde 94

Referenser 95

6 Betydelsen av skolans sociala aspekter 97

Robert Thornberg

Bakgrund 97

Relationer mellan lärare och elever 98

Klassrummets och skolans sociala klimat  100

Värme och struktur 101

Bortom dikotomin flum och kunskap 104

Referenser 106

7 Perspektiv på skolvåld  111

Ylva Odenbring och Thomas Johansson

Medierapportering om skolvåld  111

Brottsstatistik bland unga  113

Elevperspektiv på våld och utsatthet i skolvardagen 114

Skolan, medierapporteringen, statistiken och forskningen 120

Referenser 122

8 Bildningstankens pedagogiska kraft 125

Bernt Gustavsson

Polariserad debatt  126

Bildning 127

Sociala och kulturella skillnader 132

Framåtblick, bildningens globalisering 133

Det universella och det partikulära 134

Bildningens pedagogiska kraft 136

Referenser 137

9 Språkkrav som migrationspolitiskt verktyg 139

Maria Rydell och Tommaso M. Milani

Språkplikt och andra krav 139

Språkideologi  142

Språkinlärning och språkutbildningars förutsättningar 147

Referenser 150

10 Språkkravens politik  155

Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes

En kravpolitisk agenda 155

Språkkravens retorik  156

Bortom svart och vitt 158

Viljor att inkluderas  160

Stängda dörrar 162

En förlamande ovisshet  164

Utbildningarnas sammanhang som hem  165

Avslutande reflektion  166

Referenser  167

II Samtids­historiska perspektiv

11 11 Skolan återigen i kris 173

Johannes Westberg

Det ständiga missnöjet med skolan 173

Skolans grundläggande problem 175

Olika förklaringar i debatten 178

Hur kan skoldebatten utvecklas? 181

Referenser 185

12 Det svenska marknads­experimentet  189

Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes

Från föredöme till marknadsorientering 189

Ett globalt fenomen 190

I riktning mot en ny svensk modell?  191

Utbildning som individuell angelägenhet?  193

Den nutida svenska utbildningsmarknaden 194

Skolval, ojämlikhet och segregation 195

Fostran till marknadssamhället 199

Lärdomar – och vägar framåt 200

Referenser 201

13 Myten om en skola för alla 205

Dennis Beach och Marianne Dovemark

Skolans differentierande och socialiserande roll 205

Framväxten av en ”skola för alla” 207

Ny statsbärande utbildningsideologi 209

Från en ”skola för alla” till marknadens skola 212

Myten blir till sanning 215

Referenser 216

14 Det utbildningspolitiska systemskiftet  219

Tomas Englund

Skiftet mellan två artskilda perioder 219

Konsekvenser av det fria skolvalet – rättighetsfrågan  226

Konsekvenser av det fria skolvalet – segregationen och skolkoncernerna 228

Epilog  230

Referenser 230

15 God utbildning i lagens namn? 237

Judit Novak och Håkan Gustafsson

Skolans problem blir rättens problem … 237

… som blir skolans problem: skolans juridifiering 239

Spelar juridifieringen någon roll? 242

Rättigheter och rättighetifiering 244

Till sist: Vilken elev fostrar dagens skola? 247

Referenser  249

III Utbild­ningens skilda samman­hang och villkor

16 Förskolans edukalisering 255

Ingegerd Tallberg Broman

Svensk förskola – omsorg och utbildning  255

En utbildningspolitisk reformperiod  257

Utmaning av institutionella och professionella värden och logiker 260

Förutsättningar för förskolans edukalisering 264

Att återerövra den positiva berättelsen 267

Referenser 268

17 Till kritiken av den utbildnings­politiska ekonomin 273

Majsa Allelin

Otillräckliga åtgärder 273

Från storskaliga kalkyler till flexibel styrning  274

Den formella och reella subsumtionen av skolan 277

Några pedagogiska förhållningssätt i ”kunskapsekonomin” 279

Vardagens mätbarhet  281

Den sociala reproduktionens fortsatta verkan 283

Referenser 286

18 Myten om den praktiske yrkeseleven 291

Mattias Nylund och Per-Åke Rosvall

Bilden av yrkeseleven 291

Intellektuellt och manuellt arbete 292

Föreställningar om den praktiska yrkeseleven 294

Mytens konsekvenser  299

Referenser 301

19 Kan vägledningen möta kraven  på erkännande och rättvisa? 305

Fredrik Hertzberg

Det fria tvånget att välja 305

Val under tilltagande osäkerhet 307

När likvärdigheten brister  309

Inkludering, autonomi och valfrihet  311

Avslutande reflektion  315

Referenser 316

20 Distans­undervisning i en marknadsutsatt vuxenutbildning 319

Andreas Fejes

Kraftig ökning av distansstudieformen 319

En flexibel och individanpassad utbildning och undervisning 320

Elever på komvux  322

Distansstudier inom komvux 323

Distansstudier som ett sätt att pressa priser 326

Motstridiga mål?  327

Referenser 330

21 Den bortglömda folkhögskolans potential 333

Eva-Marie Harlin och Louise Malmström

Utbildningsdebatt utan grund i forskning 333

En särskild utbildningsform 336

En plats att lyckas på 337

Pedagogik, bildning och demokrati 339

En särskild utbildningskultur 340

Inte på bekostnad av behörighet och anställningsbarhet 343

Referenser 345

IV Skolans problem – eller samhällets?

22 Bredda arbetet mot rasism 351

Emma Arneback och Jan Jämte

Att hantera rasism i skolan 351

Att se rasismens komplexitet 353

Att rikta blicken mot den egna verksamheten 355

Att navigera bland olika antirasistiska arbetssätt 357

Behov av en bred förståelse av rasism och antirasism 361

Referenser 362

23 Skolan och de orimliga förväntningarna 367

Anna-Lena Kempe

Läraren som chef och arbetsledare 368

Den moraliserande blicken på skolan 370

Det är så komplext – vi drar till med något förenklat! 372

Konsten att fokusera uppmärksamhet 373

Mönstereleven  374

Kritiskt tänkande – ja, men fakta först! 376

Maktbalans och marknad 377

Kunskapsstoffet 377

Vågar vi ställa de svåra frågorna?  378

Referenser 379

24 Betygens funktion och framtid 381

Alli Klapp och Anders Jönsson

Betyg som urvalsinstrument 381

Betyget F 386

Betyg som motivator för elevernas lärande? 388

Betyg i ett framtidsperspektiv 389

Referenser 391

25 Kunskap + värde = sant 393

Ásgeir Tryggvason och Johan Öhman

Kunskaper, värden och diskussioner i svenska klassrum 393

Ett didaktiskt perspektiv på undervisning 396

Kunskaper och värden i praktiken 399

Att utveckla en livaktig demokrati 403

Referenser 404

26 Vilket slags samhälle behöver skolan? 407

Gert Biesta

Nya perspektiv på skolans roll 407

Den moderna skolans tudelade historia 408

Goda avsikter men problematiska konsekvenser 410

Impulssamhällets framväxt 412

Utbildningens angelägna demokratiarbete 414

Kan skolan fortfarande vara skola? 416

Referenser 417

27 Demokrati – då som nu för alltid 419

Magnus Dahlstedt och Maria Olson

Den samtida skoldebatten 419

Från demokrati till marknad 420

Gemenskap mellan enhetlighet och mångfald 424

Demokrati på undantag? 425

Tillbaka till framtiden! 427

Referenser 429

”I Perspektiv på skolans problem identifierar forskarna på ett djupare plan de grundläggande problemen i samhället och lyfter exempelvis fram sociala, ekonomiska och demografiska förhållanden. Även politiska beslut och deras bakgrund nagelfars. Historiska tillbakablickar, faktaspäckat forskningsunderlag och stringent argumentation ger andra bilder av skolans problem och svårigheter än vad som framförs i onyanserade debattinlägg.” BTJ-häftet nr 20, 2020. Elisabeth Sörhuus

Författare

Andreas Fejes

Andreas Fejes är verksam vid Linköpings universitet och innehar Sveriges enda professur i vuxenpedagogik. Hans forskning rör frågor om vuxenutbildn...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Majsa Allelin

Majsa Allelin är doktor i socialt arbete och verksam vid Södertörns högskola. Hennes forskningsintressen rör segregationsprocesser utifrån klass ...

Emma Arneback

Emma Arneback är lektor i pedagogik vid Örebro universitet. Hennes forskningsfält är didaktik, läroplansteori och utbildningsfilosofi. I sin forskn...

Dennis Beach

Dennis Beach är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hans forskning rör till stor del utbildningspolitiska och utbildningssociologiska ...

Gert Biesta

Gert Biesta är professor i pedagogisk teori vid School of Education and Life-long Learning, vid Universitetet i Exeter, hedersdoktor vid Uppsala un...

Marianne Dovemark

Marianne Dovemark är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Där ingår hon i en forskningsmiljö med fokus på maktrelationer och demokratiskt ...

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Tomas Englund

Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...

Håkan Gustafsson

Håkan Gustafsson är professor i allmän rättslära vid Karlstads universitet, där han forskar i rättsteori, rättsfilosofi, rättssociologi och kriti...

Bernt Gustavsson

Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...

Eva-Marie Harlin

Eva-Marie Harlin är fil.lic. och universitetsadjunkt i folkbildningskunskap vid Linköpings universitet. Hon arbetar med bland annat undervisning på...

Fredrik Hertzberg

Fredrik Hertzberg är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hans forskning uppmärk...

Magnus Hultén

Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en...

Malin Ideland

Malin Ideland är docent i etnologi och verksam som lektor vid Malmö högskola. Idelands forskningsintresse rör de diskursiva villkor som möjliggör o...

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

Jan Jämte

Jan Jämte är docent i statsvetenskap och lektor i samhällskunskap vid Örebro universitet. Hans forskning handlar om sociala rörelser, politisk ...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Anna-Lena Kempe

Anna-Lena Kempe (f d Rostvall) är tillsammans med Staffan Selander redaktör för antologin Design för lärande. Hon disputerade 2001 på avhandlingen ...

Alli Klapp

Alli Klapp (f. 1968) är fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor vidHögskolan Väst. Hon disputerade 2008 med avhandlingen ”Grades and grade assign...

Gunnlaugur Magnússon

Gunnlaugur Magnússon är forskare vid Universitetet i Oslo och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har skrivit flera artiklar och bokkap...

Louise Malmström

Louise Malmström är socialdemokratisk riksdagsledamot i Utbildningsutskottet sedan 2002. Hon har en yrkesbakgrund inom folkbildningen och en gymnas...

Tommaso Milani

Tommaso M. Milani är professor i flerspråkighet vid Göteborgs universi- tet och gästprofessor vid University of the Witwatersrand, Sydafrika. I sin...

Judit Novak

Judit Novak är filosofie doktor i pedagogik och verksam vid Universitetet i Oslo. Hennes forskning är inriktad på empiriska studier av styrningen...

Mattias Nylund

Mattias Nylund är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. I sin forskning, med utgångspunkt i läroplansteoretisk och utbildningssociologisk t...

Maria Olson

Maria Olson är professor i ämnesdidaktik vid Stockholms universitet, och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes primära forsk...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

Maria Rydell

Maria Rydell är biträdande lektor i svenska som andraspråk vid Stock­holms universitet. Hon forskar bland annat om flerspråkighet, interaktion oc...

Ingegerd Tallberg Broman

Ingegerd Tallberg Broman är psykolog och senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Hon har erfarenhet som lärarutbildare och deltagande i...

Robert Thornberg

Robert Thornberg är professor i pedagogik och verksam på Avdelningen för pedagogik och didaktik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Ásgeir Tryggvason

Ásgeir Tryggvason är docent i pedagogik vid Örebro universitet och koordinator för forskningsmiljön ESERGO. I sin forskning undersöker han hur poli...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

Johan Öhman

Johan Öhman är professor i pedagogik med inriktning mot didaktik vid Örebro universitet och leder där forskningsmiljön ESERGO (Environmental and Su...

 ;

Skolan är i kris. Skolan levererar inte det som önskas. Elever uppnår inte kunskapskraven och lärare är undermåliga. Dessa är några exempel på återkommande teman i en ofta förenklad samtida skoldebatt. Behovet av en mer nyanserad diskussion om komplexiteten i skolans problem är högst nödvändig. I Perspektiv på skolans problem identifierar ett flertal forskare problem som de menar att skolan i dag står inför. Det handlar bland annat om problem som rör demokrati, rasism, språkplikt, skolvåld, ...

Skolan är i kris. Skolan levererar inte det som önskas. Elever uppnår inte kunskapskraven och lärare är undermåliga. Dessa är några exempel på återkommande teman i en ofta förenklad samtida skoldebatt. Behovet av en mer nyanserad diskussion om komplexiteten i skolans problem är högst nödvändig. I Perspektiv på skolans problem identifierar ett flertal forskare problem som de menar att skolan i dag står inför. Det handlar bland annat om problem som rör demokrati, rasism, språkplikt, skolvåld, betyg, ledarskap, skolmarknaden, juridifiering, distansundervisning, förskolan, vuxenutbildningen, folkhögskolan, och inte minst skoldebatten i sig. Boken ger perspektiv genom inspel från en rad initierade och etablerade forskare från olika discipliner verksamma inom det breda utbildningsvetenskapliga fältet. Med olika nedslag i utbildningslandskapet är ambitionen att stimulera till en skoldebatt som är förankrad i aktuell forskning om skola och utbildning. Perspektiv på skolans problem vänder sig till studerande inom lärarutbildningens olika inriktningar, verksamma inom utbildningsområdet samt andra som är intresserade av debatten om skolans problem.

Författare

Andreas Fejes

Andreas Fejes är verksam vid Linköpings universitet och innehar Sveriges enda professur i vuxenpedagogik. Hans forskning rör frågor om vuxenutbildn...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Majsa Allelin

Majsa Allelin är doktor i socialt arbete och verksam vid Södertörns högskola. Hennes forskningsintressen rör segregationsprocesser utifrån klass ...

Emma Arneback

Emma Arneback är lektor i pedagogik vid Örebro universitet. Hennes forskningsfält är didaktik, läroplansteori och utbildningsfilosofi. I sin forskn...

Dennis Beach

Dennis Beach är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hans forskning rör till stor del utbildningspolitiska och utbildningssociologiska ...

Gert Biesta

Gert Biesta är professor i pedagogisk teori vid School of Education and Life-long Learning, vid Universitetet i Exeter, hedersdoktor vid Uppsala un...

Marianne Dovemark

Marianne Dovemark är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Där ingår hon i en forskningsmiljö med fokus på maktrelationer och demokratiskt ...

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Tomas Englund

Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...

Håkan Gustafsson

Håkan Gustafsson är professor i allmän rättslära vid Karlstads universitet, där han forskar i rättsteori, rättsfilosofi, rättssociologi och kriti...

Bernt Gustavsson

Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...

Eva-Marie Harlin

Eva-Marie Harlin är fil.lic. och universitetsadjunkt i folkbildningskunskap vid Linköpings universitet. Hon arbetar med bland annat undervisning på...

Fredrik Hertzberg

Fredrik Hertzberg är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hans forskning uppmärk...

Magnus Hultén

Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en...

Malin Ideland

Malin Ideland är docent i etnologi och verksam som lektor vid Malmö högskola. Idelands forskningsintresse rör de diskursiva villkor som möjliggör o...

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

Jan Jämte

Jan Jämte är docent i statsvetenskap och lektor i samhällskunskap vid Örebro universitet. Hans forskning handlar om sociala rörelser, politisk ...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Anna-Lena Kempe

Anna-Lena Kempe (f d Rostvall) är tillsammans med Staffan Selander redaktör för antologin Design för lärande. Hon disputerade 2001 på avhandlingen ...

Alli Klapp

Alli Klapp (f. 1968) är fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor vidHögskolan Väst. Hon disputerade 2008 med avhandlingen ”Grades and grade assign...

Gunnlaugur Magnússon

Gunnlaugur Magnússon är forskare vid Universitetet i Oslo och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har skrivit flera artiklar och bokkap...

Louise Malmström

Louise Malmström är socialdemokratisk riksdagsledamot i Utbildningsutskottet sedan 2002. Hon har en yrkesbakgrund inom folkbildningen och en gymnas...

Tommaso Milani

Tommaso M. Milani är professor i flerspråkighet vid Göteborgs universi- tet och gästprofessor vid University of the Witwatersrand, Sydafrika. I sin...

Judit Novak

Judit Novak är filosofie doktor i pedagogik och verksam vid Universitetet i Oslo. Hennes forskning är inriktad på empiriska studier av styrningen...

Mattias Nylund

Mattias Nylund är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. I sin forskning, med utgångspunkt i läroplansteoretisk och utbildningssociologisk t...

Maria Olson

Maria Olson är professor i ämnesdidaktik vid Stockholms universitet, och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes primära forsk...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

Maria Rydell

Maria Rydell är biträdande lektor i svenska som andraspråk vid Stock­holms universitet. Hon forskar bland annat om flerspråkighet, interaktion oc...

Ingegerd Tallberg Broman

Ingegerd Tallberg Broman är psykolog och senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Hon har erfarenhet som lärarutbildare och deltagande i...

Robert Thornberg

Robert Thornberg är professor i pedagogik och verksam på Avdelningen för pedagogik och didaktik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Ásgeir Tryggvason

Ásgeir Tryggvason är docent i pedagogik vid Örebro universitet och koordinator för forskningsmiljön ESERGO. I sin forskning undersöker han hur poli...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

Johan Öhman

Johan Öhman är professor i pedagogik med inriktning mot didaktik vid Örebro universitet och leder där forskningsmiljön ESERGO (Environmental and Su...

 ;