Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning

Skickas följande arbetsdag

Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Litteracitet har traditionellt beskrivits utifrån människors läs- och skrivförmågor eller förmågan att hantera siffror och enkla problemlösningssituationer i vardagen. I den här antologin tar författarna i stället avstamp i ett vidgat perspektiv på begreppet för att undersöka hur det gestaltar sig inom olika ämnesområden. Genom exempel från olika klassrum och ämnen belyser författarna ämneslitteracitet och ger uppslag till hur lärare kan arbeta för att utveckla och förstärka elevers ämnessp...

Litteracitet har traditionellt beskrivits utifrån människors läs- och skrivförmågor eller förmågan att hantera siffror och enkla problemlösningssituationer i vardagen. I den här antologin tar författarna i stället avstamp i ett vidgat perspektiv på begreppet för att undersöka hur det gestaltar sig inom olika ämnesområden. Genom exempel från olika klassrum och ämnen belyser författarna ämneslitteracitet och ger uppslag till hur lärare kan arbeta för att utveckla och förstärka elevers ämnesspråkliga kunskaper och förmågor. Utgångspunkten är att ämneslitteracitet och ämnes­kunskaper utvecklas i nära samspel, vilket återspeglas i ett specifikt agerande som tar sig olika uttryck i olika ämnen. Här diskuteras även på vilka sätt som fokus på ämneslitteracitet och ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan medverka till en inkluderande undervisning. Boken vänder sig främst till lärarstudenter och lärare i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

Författarpresentationer 11

 

1. Ämneslitteraciteter i skola och högre utbildning 15

Anders Jakobsson, Pia Nygård Larsson & Lotta Bergman

Litteracitet och ämneslitteracitet 16

Inkluderande ämnesundervisning 21

Tio forskningsstudier om ämneslitteracitet 23

Referenser 28

 

2. ”Förklara hur du tänkte!” 31

Matematisk litteracitet och in(ex)kludering

Petra Svensson Källberg & Ulrika Ryan

Vad innebär matematisk litteracitet? 31

Ett kritiskt perspektiv på matematisk litteracitet 33

Kontextualisering – ”Förklara hur du tänkte” 35

Att föra resonemang 36

Matematisk litteracitet 38

Teoretiska tankeverktyg 40

Fall 1 Matematik, kroppen och tingen 42

Fall 2 Matematik och flerspråkighet 45

Del 1 Enspråkighet som norm i matematikundervisningen 46

Del 2 Transspråkande perspektiv i matematikundervisningen 49

Fall 3 Matematik och social klass 50

Diskussion 54

Referenser 57

 

3. Ämneslitteracitet i so-undervisning 61

Bodil Liljefors Persson

Ämneslitteracitet inom ramen för ämnesdidaktik 61

Från forskarrummet till klassrumsgolvet 64

Ämneslitteracitet i ämnesdidaktisk forskning 67

Hur arbeta språk- och kunskapsutvecklande i ämnet? 71

Vad händer i SO-klassrummet? 74

Från klassrumsgolvet tillbaka till forskarrummet 83

Avslutande kommentar 86

Referenser 87

 

4. språkutvecklande samtal i SO 93

Textvalets betydelse

Robert Walldén

Litteracitetspraktiker och diskursiv rörlighet 95

Genrebaserad geografiundervisning 96

Introducera centrala ämnesrelaterade termer 97

Genomgång och gemensamt skrivande av modelltexter 100

Textsamtal i historieundervisning 103

Exempel 1: Kristian II invaderar Sverige 104

Exempel 2: Stockholms blodbad 109

Diskussion 113

Referenser 114

 

5. Medhåll eller motstånd? 119

Affektiv politisk litteracitet i samhällskunskap

Janna Lundberg

Disciplinär litteracitet och ämneslitteracitet 120

Affektiv kritisk litteracitet 120

Scener för affektiv politisk litteracitet 124

Skillnader i metod och material 125

Scen 1: ”Alexanderskolan” 128

Scen 2: ”Särskilda läroverket” 134

Samhällskunskap och jämlikhet 141

Aktiva och passiva medborgare 144

Litteracitet, medhåll och motstånd 147

Referenser 150

 

6. Tredje ordningens begrepp …|i historie-undervisningen 153

Fredrik Alvén

Traditioner inom historieundervisning 154

Första och andra ordningens begrepp 155

Historisk kunskap som kraftfull kunskap 160

Tredje ordningens begrepp 162

Ett undervisningsexempel 166

Till sist 172

Referenser 173

 

7. Ämneslitteracitet inom skolans naturvetenskap 179

Tolkning av ord för att förstå helheter

Sofie Johansson & Clas Olander

Ämneslitteracitet 181

Ordkategorier 182

Undersökning 187

Testkonstruktion 187

Testfrågor 189

Resultatberäkning 190

Resultat 191

En allmän sammanfattning av resultat 191

Resultat per ordtyp 195

Resultatsammanfattning 205

Diskussion och didaktiska implikationer 207

Referenser 210

 

8. NO-Lärare prövar språkliga strategier 213

Vägen mot en inkluderande praktik

Maaike Hajer & Maria Kouns

En läroplan som kräver språkmedvetna lärare 214

Språkinriktad undervisning 215

Lärarrollen i praktikutvecklande forskning 217

Språkliga strategier i inkluderande NO-undervisning 217

Lärares hantering av inkluderande strategier 220

Datamaterial och bearbetning av materialet 222

Lärarens undervisning och reflektioner 223

Resultat 232

Språkliga strategier för att begripliggöra den undersökande arbetsprocessen 232

Språkliga strategier som öppnar upp innehållet 233

Språkliga strategier kräver ett tryggt klassrumsklimat 236

Språkliga strategier integreras i lärarens befintliga praktik 237

Vidare steg mot en språkligt inkluderande ämnesundervisning 238

Avslutande ord 240

Acknowledgements 240

Referenser 241

 

9. Transspråkande NO-klassrum 245

Flerspråkiga vägar till ämneslitteracitet

Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson & Anders Jakobsson

Flerspråkiga NO-klassrum 246

Inkluderande och exkluderande processer i NO-undervisning 247

Att öppna NO-klassrummet 250

Transspråkande som dynamisk och funktionell resurs i NO-undervisning 252

Att utveckla diskursiv rörlighet 253

Att utveckla begreppslig förståelse 259

Att vidga och fördjupa sin ämnesförståelse 264

Att utveckla förmågan att argumentera 266

Avslutning 270

Referenser 274

 

10. Litteratur-arbete med vuxna andraspråks-inlärare 279

Språkliga dimensioner

Robert Walldén

Litteracitetspraktiker och diskursiv rörlighet 280

Analys av litteracitetspraktiker med fokus på språkliga dimensioner 284

Kodknäckade praktiker 284

Betydelseskapande praktiker 286

Textanalytiska praktiker 294

Sammanfattning och slutsatser 298

Referenser 300

 

11. ”Vad är det som gäller här?” 303

Förstaårsstudenters möten med akademiens litteracitetspraktiker

Lotta Bergman & Eva Wennås Brante

Forskningsfältet akademisk litteracitet 306

Akademisk litteracitet – en social, kontextbunden praktik 309

Metod 310

Profiler 312

Lo 312

Robin 314

Kim 316

Vad är det som gäller här? 318

Studenternas möte med akademiens litteracitetspraktiker 319

Insikter och drivkrafter i samspel 321

Framväxande strategier 324

Stödjande insatser 325

Pedagogiska implikationer 326

Referenser 330

Register 333

Information

Redaktörer:
Anders Jakobsson Pia Nygård Larsson Lotta Bergman
Kapitelförfattare:
Eva Wennås Brante Ulrika Ryan Maaike Hajer Robert Walldén Fredrik Alvén Annika Karlsson Clas Olander Sofie Johansson Petra Svensson Källberg Maria Kouns
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152417
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44252-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
336

Författare

Eva Wennås Brante

Eva Wennås Brante, docent i pedagogik, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet. Forsknin...

Ulrika Ryan

Ulrika Ryan, lektor i matematikdidaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet. Forskningsintresse: migrat...

Maaike Hajer

Maaike Hajer är gästprofessor vid Malmö universitet på institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle samt professor emerita i Multilingu...

Robert Walldén

Robert Walldén är fil.dr i svenska med didaktisk inriktning och verksam som biträdande lektor och lärarutbildare vid Malmö universitet. Han har en ...

Fredrik Alvén

Fredrik Alvén arbetar som lektor i historia och historiedidaktik i lärarutbildningen på Malmö universitet. Han är verksam på Institutionen för Samh...

Annika Karlsson

Annika Karlsson, lektor i naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet. Forskningsi...

Clas Olander

Clas Olander, professor i naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle, Fakulteten för lärande och samhäl...

Sofie Johansson

Sofie Johansson, docent i svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Humanistisk fakultet vid Göteborgs universitet. Forskningsintr...

Petra Svensson Källberg

Petra Svensson Källberg, lektor i matematikdidaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle, Fakulteten för lärande och samhälle ...

Maria Kouns

Maria Kouns, lektor i svenska och svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande ...

Janna Lundberg

Janna Lundberg, lektor i samhällskunskap, Institutionen för samhälle, kultur och identitet vid Malmö universitet. Disputerad i utbildningsvetenskap...

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Anders Jakobsson

Anders Jakobsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö Universitet. En stor del av hans forskning handlar om elevers förståelse av ...

Pia Nygård Larsson

Pia Nygård Larsson, docent i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande och s...

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

 ;

Litteracitet har traditionellt beskrivits utifrån människors läs- och skrivförmågor eller förmågan att hantera siffror och enkla problemlösningssituationer i vardagen. I den här antologin tar författarna i stället avstamp i ett vidgat perspektiv på begreppet för att undersöka hur det gestaltar sig inom olika ämnesområden. Genom exempel från olika klassrum och ämnen belyser författarna ämneslitteracitet och ger uppslag till hur lärare kan arbeta för att utveckla och förstärka elevers ämnessp...

Litteracitet har traditionellt beskrivits utifrån människors läs- och skrivförmågor eller förmågan att hantera siffror och enkla problemlösningssituationer i vardagen. I den här antologin tar författarna i stället avstamp i ett vidgat perspektiv på begreppet för att undersöka hur det gestaltar sig inom olika ämnesområden. Genom exempel från olika klassrum och ämnen belyser författarna ämneslitteracitet och ger uppslag till hur lärare kan arbeta för att utveckla och förstärka elevers ämnesspråkliga kunskaper och förmågor. Utgångspunkten är att ämneslitteracitet och ämnes­kunskaper utvecklas i nära samspel, vilket återspeglas i ett specifikt agerande som tar sig olika uttryck i olika ämnen. Här diskuteras även på vilka sätt som fokus på ämneslitteracitet och ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan medverka till en inkluderande undervisning. Boken vänder sig främst till lärarstudenter och lärare i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

Information

Redaktörer:
Anders Jakobsson Pia Nygård Larsson Lotta Bergman
Kapitelförfattare:
Eva Wennås Brante Ulrika Ryan Maaike Hajer Robert Walldén Fredrik Alvén Annika Karlsson Clas Olander Sofie Johansson Petra Svensson Källberg Maria Kouns
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189604
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44252-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Eva Wennås Brante

Eva Wennås Brante, docent i pedagogik, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet. Forsknin...

Ulrika Ryan

Ulrika Ryan, lektor i matematikdidaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet. Forskningsintresse: migrat...

Maaike Hajer

Maaike Hajer är gästprofessor vid Malmö universitet på institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle samt professor emerita i Multilingu...

Robert Walldén

Robert Walldén är fil.dr i svenska med didaktisk inriktning och verksam som biträdande lektor och lärarutbildare vid Malmö universitet. Han har en ...

Fredrik Alvén

Fredrik Alvén arbetar som lektor i historia och historiedidaktik i lärarutbildningen på Malmö universitet. Han är verksam på Institutionen för Samh...

Annika Karlsson

Annika Karlsson, lektor i naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet. Forskningsi...

Clas Olander

Clas Olander, professor i naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle, Fakulteten för lärande och samhäl...

Sofie Johansson

Sofie Johansson, docent i svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Humanistisk fakultet vid Göteborgs universitet. Forskningsintr...

Petra Svensson Källberg

Petra Svensson Källberg, lektor i matematikdidaktik, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle, Fakulteten för lärande och samhälle ...

Maria Kouns

Maria Kouns, lektor i svenska och svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande ...

Janna Lundberg

Janna Lundberg, lektor i samhällskunskap, Institutionen för samhälle, kultur och identitet vid Malmö universitet. Disputerad i utbildningsvetenskap...

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Anders Jakobsson

Anders Jakobsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö Universitet. En stor del av hans forskning handlar om elevers förståelse av ...

Pia Nygård Larsson

Pia Nygård Larsson, docent i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Institutionen för kultur, språk, medier, Fakulteten för lärande och s...

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

 ;