
Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning

Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarpresentationer 11
1. Ämneslitteraciteter i skola och högre utbildning 15
Anders Jakobsson, Pia Nygård Larsson & Lotta Bergman
Litteracitet och ämneslitteracitet 16
Inkluderande ämnesundervisning 21
Tio forskningsstudier om ämneslitteracitet 23
Referenser 28
2. ”Förklara hur du tänkte!” 31
Matematisk litteracitet och in(ex)kludering
Petra Svensson Källberg & Ulrika Ryan
Vad innebär matematisk litteracitet? 31
Ett kritiskt perspektiv på matematisk litteracitet 33
Kontextualisering – ”Förklara hur du tänkte” 35
Att föra resonemang 36
Matematisk litteracitet 38
Teoretiska tankeverktyg 40
Fall 1 Matematik, kroppen och tingen 42
Fall 2 Matematik och flerspråkighet 45
Del 1 Enspråkighet som norm i matematikundervisningen 46
Del 2 Transspråkande perspektiv i matematikundervisningen 49
Fall 3 Matematik och social klass 50
Diskussion 54
Referenser 57
3. Ämneslitteracitet i so-undervisning 61
Bodil Liljefors Persson
Ämneslitteracitet inom ramen för ämnesdidaktik 61
Från forskarrummet till klassrumsgolvet 64
Ämneslitteracitet i ämnesdidaktisk forskning 67
Hur arbeta språk- och kunskapsutvecklande i ämnet? 71
Vad händer i SO-klassrummet? 74
Från klassrumsgolvet tillbaka till forskarrummet 83
Avslutande kommentar 86
Referenser 87
4. språkutvecklande samtal i SO 93
Textvalets betydelse
Robert Walldén
Litteracitetspraktiker och diskursiv rörlighet 95
Genrebaserad geografiundervisning 96
Introducera centrala ämnesrelaterade termer 97
Genomgång och gemensamt skrivande av modelltexter 100
Textsamtal i historieundervisning 103
Exempel 1: Kristian II invaderar Sverige 104
Exempel 2: Stockholms blodbad 109
Diskussion 113
Referenser 114
5. Medhåll eller motstånd? 119
Affektiv politisk litteracitet i samhällskunskap
Janna Lundberg
Disciplinär litteracitet och ämneslitteracitet 120
Affektiv kritisk litteracitet 120
Scener för affektiv politisk litteracitet 124
Skillnader i metod och material 125
Scen 1: ”Alexanderskolan” 128
Scen 2: ”Särskilda läroverket” 134
Samhällskunskap och jämlikhet 141
Aktiva och passiva medborgare 144
Litteracitet, medhåll och motstånd 147
Referenser 150
6. Tredje ordningens begrepp …|i historie-undervisningen 153
Fredrik Alvén
Traditioner inom historieundervisning 154
Första och andra ordningens begrepp 155
Historisk kunskap som kraftfull kunskap 160
Tredje ordningens begrepp 162
Ett undervisningsexempel 166
Till sist 172
Referenser 173
7. Ämneslitteracitet inom skolans naturvetenskap 179
Tolkning av ord för att förstå helheter
Sofie Johansson & Clas Olander
Ämneslitteracitet 181
Ordkategorier 182
Undersökning 187
Testkonstruktion 187
Testfrågor 189
Resultatberäkning 190
Resultat 191
En allmän sammanfattning av resultat 191
Resultat per ordtyp 195
Resultatsammanfattning 205
Diskussion och didaktiska implikationer 207
Referenser 210
8. NO-Lärare prövar språkliga strategier 213
Vägen mot en inkluderande praktik
Maaike Hajer & Maria Kouns
En läroplan som kräver språkmedvetna lärare 214
Språkinriktad undervisning 215
Lärarrollen i praktikutvecklande forskning 217
Språkliga strategier i inkluderande NO-undervisning 217
Lärares hantering av inkluderande strategier 220
Datamaterial och bearbetning av materialet 222
Lärarens undervisning och reflektioner 223
Resultat 232
Språkliga strategier för att begripliggöra den undersökande arbetsprocessen 232
Språkliga strategier som öppnar upp innehållet 233
Språkliga strategier kräver ett tryggt klassrumsklimat 236
Språkliga strategier integreras i lärarens befintliga praktik 237
Vidare steg mot en språkligt inkluderande ämnesundervisning 238
Avslutande ord 240
Acknowledgements 240
Referenser 241
9. Transspråkande NO-klassrum 245
Flerspråkiga vägar till ämneslitteracitet
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson & Anders Jakobsson
Flerspråkiga NO-klassrum 246
Inkluderande och exkluderande processer i NO-undervisning 247
Att öppna NO-klassrummet 250
Transspråkande som dynamisk och funktionell resurs i NO-undervisning 252
Att utveckla diskursiv rörlighet 253
Att utveckla begreppslig förståelse 259
Att vidga och fördjupa sin ämnesförståelse 264
Att utveckla förmågan att argumentera 266
Avslutning 270
Referenser 274
10. Litteratur-arbete med vuxna andraspråks-inlärare 279
Språkliga dimensioner
Robert Walldén
Litteracitetspraktiker och diskursiv rörlighet 280
Analys av litteracitetspraktiker med fokus på språkliga dimensioner 284
Kodknäckade praktiker 284
Betydelseskapande praktiker 286
Textanalytiska praktiker 294
Sammanfattning och slutsatser 298
Referenser 300
11. ”Vad är det som gäller här?” 303
Förstaårsstudenters möten med akademiens litteracitetspraktiker
Lotta Bergman & Eva Wennås Brante
Forskningsfältet akademisk litteracitet 306
Akademisk litteracitet – en social, kontextbunden praktik 309
Metod 310
Profiler 312
Lo 312
Robin 314
Kim 316
Vad är det som gäller här? 318
Studenternas möte med akademiens litteracitetspraktiker 319
Insikter och drivkrafter i samspel 321
Framväxande strategier 324
Stödjande insatser 325
Pedagogiska implikationer 326
Referenser 330
Register 333
Information
- Redaktörer:
- Anders Jakobsson Pia Nygård Larsson Lotta Bergman
- Kapitelförfattare:
- Eva Wennås Brante Ulrika Ryan Maaike Hajer Robert Walldén Fredrik Alvén Annika Karlsson Clas Olander Sofie Johansson Petra Svensson Källberg Maria Kouns
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144152417
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44252-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 336
Information
- Redaktörer:
- Anders Jakobsson Pia Nygård Larsson Lotta Bergman
- Kapitelförfattare:
- Eva Wennås Brante Ulrika Ryan Maaike Hajer Robert Walldén Fredrik Alvén Annika Karlsson Clas Olander Sofie Johansson Petra Svensson Källberg Maria Kouns
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144189604
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44252-SB01
- Upplaga:
- Första