Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Mångfald och differentiering

Mångfald och differentiering
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Förord
- 11Författarpresentationer
- DEL I PERSPEKTIV PÅ MÅNGFALD OCH DIFFERENTIERING
- 17KAPITEL 1 Mångfald, differentiering, inkludering – en introduktion
- Thomas Barow
- 17Varför den här boken
- 19Dimensioner av mångfald
- 20Undervisning och differentiering
- 23Inkludering
- 26Litteratur
- 29KAPITEL 2 Vilken skola vill vi ha?
- Anna Norrström
- 29Vad är en god skola
- 30Inkluderingsbegreppet
- 35Bevekelsegrunder för inkludering
- 38Inkludering rör hela skolan
- 41Olikheter är en tillgång
- 42Deltagande och tillhörighet
- 45Kategorier och stämplar
- 48Litteratur
- 51KAPITEL 3 Elevers olikheter och svensk utbildningspolitik
- Bengt Persson
- 51Skola i förändring
- 56En likvärdig utbildning för alla barn
- 57En ny läroplan, Lgr 11
- 62Inkludering i Europa
- 68Avslutande kommentarer
- 68Litteratur
- 71KAPITEL 4 Inkludering – eleven i ett samhälleligt sammanhang
- Magnus Tideman
- 71Människornas olikheter
- 72Synsätt och bemötande – en tillbakablick
- 76Olika förståelser av funktionshinder
- 78Särskolan expanderar
- 81Motstridig syn
- 84Litteratur
- 87KAPITEL 5 Empirisk forskning om effekter av inkluderande under-visning
- Jerry Rosenqvist
- 87Inledande tankar
- 88Begreppsdiskussion
- 89Effektparadoxen i tidigare forskning
- 90Några nedslag i senare forskning
- 97Några slutsatser
- 101Avslutande reflektioner
- 102Litteratur
- 107KAPITEL 6 Mångfaldens didaktik
- Thomas Barow
- 107Didaktikens uppgifter
- 111Att se och förstå skillnader
- 115Lärande i ett konstruktivistiskt perspektiv
- 122Planering av undervisning
- 123Resumé och framtidsperspektiv
- 124Litteratur
- 127KAPITEL 7 Kommunikativa perspektiv på undervisning och lek
- Mikael Jensen
- 127Kommunikation
- 131Kommunikation i klassrummet
- 133Kommunikativ ackommodation
- 135Kamratkulturer
- 137Kommunikation och lek
- 138Avslutande reflektion
- 139Litteratur
- DEL II MÅNGFALD OCH PEDAGOGISK DIFFERENTIERING I PRAKTIKEN
- 145KAPITEL 8 Värdegrunden inkluderat
- Fredrika Lundqvist
- 145Värdegrund, skola och inkludering
- 149Värdegrundsarbete i praktiken
- 158Avslutande synpunkter
- 160Litteratur
- 161KAPITEL 9 Hälsofrämjande ledarskap
- Douglas Flobrant
- 161Barns olikheter
- 162Idrottsledarskap en hälsofaktor
- 164Lärarstilar
- 166Relationer och fingertoppskänsla
- 167Helhetshälsa i skolan
- 173Avslutande reflektion
- 173Litteratur
- 175KAPITEL 10 Dramapedagogik, estetik och lärande
- Gunilla Fihn
- 175Styrka för livet
- 177Dramapedagogik
- 178Berättarprogram: exemplet Moldau
- 184Drama, konst och pedagogik
- 186Stärkt av inkludering och mångfald
- 187Litteratur
- 189KAPITEL 11 Storyline utmanar alla
- Eva Gustafsson Marsh & Ylva Lundin
- 190Djurparken som exempel
- 192Delaktighet i berättelser
- 193Individanpassat arbete
- 195Bidrag till en bättre helhet
- 197Varierade arbetsformer
- 198Gemensam stolthet
- 199Att finna sig till rätta med ett arbetssätt
- 204Litteratur
- 205KAPITEL 12 Möjligheter och svårigheter med tematiserad undervis-ning
- Monica Johansson
- 205Ett vardagsexempel
- 207En skola för (nästan) alla
- 208Vad är tematiserad undervisning?
- 211Ungdomars olika världar
- 214Drömsamhället
- 216Vad skolan är och kan vara
- 218Litteratur
- 219KAPITEL 13 Frihet under ansvar
- Ingamay Larsson & Annika Malm
- 219Fritt arbete i skolan
- 228Fritt arbete i praktiken
- 233Slutsatser
- 234Litteratur
- 237KAPITEL 14 Delaktighet och kommunikation genom visuell repre-sentation
- Margaretha Häggström
- 237Lärande
- 238Möta elevernas behov
- 239Fotoelicitering och iscensättning
- 240Iscensätt din motsatsperson
- 242Momenten genomförs
- 244Elevernas uppfattning av uppgiften
- 246Varför arbeta så här
- 249Inkluderande arbetssätt
- 251Litteratur
- 253KAPITEL 15 Stationslärande, verkstäder och expertsystemet
- Thomas Barow
- 253Variationsrika behov
- 254Metodernas motivering
- 255Stationer – planering och genomförande
- 260Variation – verkstäder och experter
- 264Resumé – möjligheter och gränser
- 265Litteratur
- 267Person- och sakregister
Information
- Redaktörer:
- Thomas Barow
- Författare:
- Mikael Jensen
- Kapitelförfattare:
- Gunilla Fihn Douglas Flobrant Eva Gustavsson Marsh Margaretha Häggström Monica Johansson Ingamay Larsson Ylva Lundin Fredrika Lundqvist Annika Malm Anna Norrström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144071985
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 34285-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 270
Information
- Redaktörer:
- Thomas Barow
- Kapitelförfattare:
- Gunilla Fihn Douglas Flobrant Eva Gustavsson Marsh Margaretha Häggström Mikael Jensen Monica Johansson Ingamay Larsson Ylva Lundin Fredrika Lundqvist Annika Malm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173030
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 34285-SB01
- Upplaga:
- Första