Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Mångfald och differentiering

Inkludering i praktisk tillämpning
Skickas följande arbetsdag

Mångfald och differentiering

Inkludering i praktisk tillämpning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över. I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillväga­gångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen. D...

Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över. I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillväga­gångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen. De presenterade ansatserna och metoderna är dock inga färdiga recept. Med hänsyn till bland annat innehåll, elevers motivation och intressen behöver de varieras och anpassas till de konkreta förutsättningarna i varje klass. De olika exemplen syftar till att vara inspirerande för vidareutveckling av den egna undervisningsstilen. Antologins syfte är att presentera möjligheter för hur undervisningen kan utvecklas och anpassas med hänsyn till mångfalden i klassrummet och elevers individuella behov. Boken vänder sig både till lärarstudenter och verksamma lärare som söker inspiration och nya idéer för sin undervisning.

      • 9
        Förord
      • 11
        Författarpresentationer
  • DEL I PERSPEKTIV PÅ MÅNGFALD OCH DIFFERENTIERING
      • 17
        KAPITEL 1 Mångfald, differentiering, inkludering – en introduktion
        • Thomas Barow
        • 17
          Varför den här boken
        • 19
          Dimensioner av mångfald
        • 20
          Undervisning och differentiering
        • 23
          Inkludering
        • 26
          Litteratur
      • 29
        KAPITEL 2 Vilken skola vill vi ha?
        • Anna Norrström
        • 29
          Vad är en god skola
        • 30
          Inkluderingsbegreppet
        • 35
          Bevekelsegrunder för inkludering
        • 38
          Inkludering rör hela skolan
        • 41
          Olikheter är en tillgång
        • 42
          Deltagande och tillhörighet
        • 45
          Kategorier och stämplar
        • 48
          Litteratur
      • 51
        KAPITEL 3 Elevers olikheter och svensk utbildningspolitik
        • Bengt Persson
        • 51
          Skola i förändring
        • 56
          En likvärdig utbildning för alla barn
        • 57
          En ny läroplan, Lgr 11
        • 62
          Inkludering i Europa
        • 68
          Avslutande kommentarer
        • 68
          Litteratur
      • 71
        KAPITEL 4 Inkludering – eleven i ett samhälleligt sammanhang
        • Magnus Tideman
        • 71
          Människornas olikheter
        • 72
          Synsätt och bemötande – en tillbakablick
        • 76
          Olika förståelser av funktionshinder
        • 78
          Särskolan expanderar
        • 81
          Motstridig syn
        • 84
          Litteratur
      • 87
        KAPITEL 5 Empirisk forskning om effekter av inkluderande under-visning
        • Jerry Rosenqvist
        • 87
          Inledande tankar
        • 88
          Begreppsdiskussion
        • 89
          Effektparadoxen i tidigare forskning
        • 90
          Några nedslag i senare forskning
        • 97
          Några slutsatser
        • 101
          Avslutande reflektioner
        • 102
          Litteratur
      • 107
        KAPITEL 6 Mångfaldens didaktik
        • Thomas Barow
        • 107
          Didaktikens uppgifter
        • 111
          Att se och förstå skillnader
        • 115
          Lärande i ett konstruktivistiskt perspektiv
        • 122
          Planering av undervisning
        • 123
          Resumé och framtidsperspektiv
        • 124
          Litteratur
      • 127
        KAPITEL 7 Kommunikativa perspektiv på undervisning och lek
        • Mikael Jensen
        • 127
          Kommunikation
        • 131
          Kommunikation i klassrummet
        • 133
          Kommunikativ ackommodation
        • 135
          Kamratkulturer
        • 137
          Kommunikation och lek
        • 138
          Avslutande reflektion
        • 139
          Litteratur
  • DEL II MÅNGFALD OCH PEDAGOGISK DIFFERENTIERING I PRAKTIKEN
      • 145
        KAPITEL 8 Värdegrunden inkluderat
        • Fredrika Lundqvist
        • 145
          Värdegrund, skola och inkludering
        • 149
          Värdegrundsarbete i praktiken
        • 158
          Avslutande synpunkter
        • 160
          Litteratur
      • 161
        KAPITEL 9 Hälsofrämjande ledarskap
        • Douglas Flobrant
        • 161
          Barns olikheter
        • 162
          Idrottsledarskap en hälsofaktor
        • 164
          Lärarstilar
        • 166
          Relationer och fingertoppskänsla
        • 167
          Helhetshälsa i skolan
        • 173
          Avslutande reflektion
        • 173
          Litteratur
      • 175
        KAPITEL 10 Dramapedagogik, estetik och lärande
        • Gunilla Fihn
        • 175
          Styrka för livet
        • 177
          Dramapedagogik
        • 178
          Berättarprogram: exemplet Moldau
        • 184
          Drama, konst och pedagogik
        • 186
          Stärkt av inkludering och mångfald
        • 187
          Litteratur
      • 189
        KAPITEL 11 Storyline utmanar alla
        • Eva Gustafsson Marsh & Ylva Lundin
        • 190
          Djurparken som exempel
        • 192
          Delaktighet i berättelser
        • 193
          Individanpassat arbete
        • 195
          Bidrag till en bättre helhet
        • 197
          Varierade arbetsformer
        • 198
          Gemensam stolthet
        • 199
          Att finna sig till rätta med ett arbetssätt
        • 204
          Litteratur
      • 205
        KAPITEL 12 Möjligheter och svårigheter med tematiserad undervis-ning
        • Monica Johansson
        • 205
          Ett vardagsexempel
        • 207
          En skola för (nästan) alla
        • 208
          Vad är tematiserad undervisning?
        • 211
          Ungdomars olika världar
        • 214
          Drömsamhället
        • 216
          Vad skolan är och kan vara
        • 218
          Litteratur
      • 219
        KAPITEL 13 Frihet under ansvar
        • Ingamay Larsson & Annika Malm
        • 219
          Fritt arbete i skolan
        • 228
          Fritt arbete i praktiken
        • 233
          Slutsatser
        • 234
          Litteratur
      • 237
        KAPITEL 14 Delaktighet och kommunikation genom visuell repre-sentation
        • Margaretha Häggström
        • 237
          Lärande
        • 238
          Möta elevernas behov
        • 239
          Fotoelicitering och iscensättning
        • 240
          Iscensätt din motsatsperson
        • 242
          Momenten genomförs
        • 244
          Elevernas uppfattning av uppgiften
        • 246
          Varför arbeta så här
        • 249
          Inkluderande arbetssätt
        • 251
          Litteratur
      • 253
        KAPITEL 15 Stationslärande, verkstäder och expertsystemet
        • Thomas Barow
        • 253
          Variationsrika behov
        • 254
          Metodernas motivering
        • 255
          Stationer – planering och genomförande
        • 260
          Variation – verkstäder och experter
        • 264
          Resumé – möjligheter och gränser
        • 265
          Litteratur
      • 267
        Person- och sakregister

Information

Redaktörer:
Thomas Barow
Författare:
Mikael Jensen
Kapitelförfattare:
Gunilla Fihn Douglas Flobrant Eva Gustavsson Marsh Margaretha Häggström Monica Johansson Ingamay Larsson Ylva Lundin Fredrika Lundqvist Annika Malm Anna Norrström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144071985
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
34285-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
270

Författare

Thomas Barow

Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 på Humboldt-Universität zu Berli...

Gunilla Fihn

Gunilla Fihn, dramapedagog, fil.kand. i barn- och ungdomskultur och master i pedagogik. Arbetar sedan många år som universitetsadjunkt i estetiska ...

Douglas Flobrant

Douglas Flobrant, universitetsadjunkt och lärarutbildare vid Högskolan i Borås med särskild inriktning mot ledarskap, undervisningsmetodik, idrott ...

Eva Gustavsson Marsh

Eva Gustafsson Marsh, grundskollärare och undervisningsråd på Skolverket. Arbetar bland annat med kompetensutveckling kring IT och lärande i nation...

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Monica Johansson

Monica Johansson är lektor i pedagogik, på Högskolan i Skövde och på Göteborgs universitet. Hon undervisar främst i kurser på lärarutbildningarna o...

Ingamay Larsson

Ingamay Larsson, universitetsadjunkt i SO-didaktik med inriktning mot grundskolans tidigare år och montessoripedagogik vid Högskolan i Borås. Ämnes...

Ylva Lundin

Ylva Lundin, mellanstadielärare med erfarenhet av arbete på mellan- och högstadiet. Pedagogisk konsult med uppdrag för bland annat Skolverket, Mynd...

Fredrika Lundqvist

Fredrika Lundqvist, lärare på mellan- och högstadiet i SO samt bildterapeut. Har deltagit i uppbyggnaden av en ny 7–9-skola. Arbetar sedan flera år...

Annika Malm

Annika Malm, universitetsadjunkt i didaktik med inriktning mot grundskolans tidigare år och montessoripedagogik vid Högskolan i Borås, programansva...

Anna Norrström

Anna Norrström, universitetsadjunkt i specialpedagogik vid Högskolan i Borås. Har tidigare arbetat som lärare och specialpedagog på RH-gymnasium. H...

Bengt Persson

Bengt Persson, fil.dr, professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås. Har ett förflutet som lärare i grundskolan och har sedan mitten av 1980-...

Jeremias Rosenqvist

Jerry Rosenqvist, fil.dr, professor em. vid Malmö högskola. Tidigare bl.a. verksam vid Högskolan Kristianstad och som gästprofessor vid Linnéuniver...

Magnus Tideman

Magnus Tideman är fil.dr, professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder vid Högskolan i Halmstad, och vid Institutionen för socialt arb...

 ;

Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över. I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillväga­gångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen....

Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över. I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillväga­gångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen. De presenterade ansatserna och metoderna är dock inga färdiga recept. Med hänsyn till bland annat innehåll, elevers motivation och intressen behöver de varieras och anpassas till de konkreta förutsättningarna i varje klass. De olika exemplen syftar till att vara inspirerande för vidareutveckling av den egna undervisningsstilen. Antologins syfte är att presentera möjligheter för hur undervisningen kan utvecklas och anpassas med hänsyn till mångfalden i klassrummet och elevers individuella behov. Boken vänder sig både till lärarstudenter och verksamma lärare som söker inspiration och nya idéer för sin undervisning.

Information

Redaktörer:
Thomas Barow
Kapitelförfattare:
Gunilla Fihn Douglas Flobrant Eva Gustavsson Marsh Margaretha Häggström Mikael Jensen Monica Johansson Ingamay Larsson Ylva Lundin Fredrika Lundqvist Annika Malm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173030
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
34285-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Thomas Barow

Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 på Humboldt-Universität zu Berli...

Gunilla Fihn

Gunilla Fihn, dramapedagog, fil.kand. i barn- och ungdomskultur och master i pedagogik. Arbetar sedan många år som universitetsadjunkt i estetiska ...

Douglas Flobrant

Douglas Flobrant, universitetsadjunkt och lärarutbildare vid Högskolan i Borås med särskild inriktning mot ledarskap, undervisningsmetodik, idrott ...

Eva Gustavsson Marsh

Eva Gustafsson Marsh, grundskollärare och undervisningsråd på Skolverket. Arbetar bland annat med kompetensutveckling kring IT och lärande i nation...

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Monica Johansson

Monica Johansson är lektor i pedagogik, på Högskolan i Skövde och på Göteborgs universitet. Hon undervisar främst i kurser på lärarutbildningarna o...

Ingamay Larsson

Ingamay Larsson, universitetsadjunkt i SO-didaktik med inriktning mot grundskolans tidigare år och montessoripedagogik vid Högskolan i Borås. Ämnes...

Ylva Lundin

Ylva Lundin, mellanstadielärare med erfarenhet av arbete på mellan- och högstadiet. Pedagogisk konsult med uppdrag för bland annat Skolverket, Mynd...

Fredrika Lundqvist

Fredrika Lundqvist, lärare på mellan- och högstadiet i SO samt bildterapeut. Har deltagit i uppbyggnaden av en ny 7–9-skola. Arbetar sedan flera år...

Annika Malm

Annika Malm, universitetsadjunkt i didaktik med inriktning mot grundskolans tidigare år och montessoripedagogik vid Högskolan i Borås, programansva...

Anna Norrström

Anna Norrström, universitetsadjunkt i specialpedagogik vid Högskolan i Borås. Har tidigare arbetat som lärare och specialpedagog på RH-gymnasium. H...

Bengt Persson

Bengt Persson, fil.dr, professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås. Har ett förflutet som lärare i grundskolan och har sedan mitten av 1980-...

Jeremias Rosenqvist

Jerry Rosenqvist, fil.dr, professor em. vid Malmö högskola. Tidigare bl.a. verksam vid Högskolan Kristianstad och som gästprofessor vid Linnéuniver...

Magnus Tideman

Magnus Tideman är fil.dr, professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder vid Högskolan i Halmstad, och vid Institutionen för socialt arb...

 ;