Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik

Skickas följande arbetsdag

Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt. I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka m...

Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt. I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka med andra yrkesgrupper för att utveckla skolans verksamhet. Arbetet innebär val mellan olika handlingsalternativ som kräver både kunskap och förmåga att urskilja och värdera etiska aspekter i komplexa sammanhang. I boken diskuteras både dilemman och möjligheter där etiska perspektiv spelar en viktig roll. Kapitlen tar upp frågor med praktiknära innehåll som lämpar sig för såväl individuell reflektion som kollegiala samtal med syftet att skapa ett gemensamt yrkesetiskt språk. Boken vänder sig till blivande och praktiserande specialpedagoger samt andra yrkeskategorier med arbetsuppgifter inom det specialpedagogiska området.

Förord 11

Författarpresentation 13

Inledning 17

Anna Öhman

Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik    17

Bakgrund               19

Tidigare forskning inom området                                  21

Bokens disposition                             22

Referenser             24

Yrkesetik ispecialpedagogisk praktik – vad och varför?    27

Kennert Orlenius

Inledning                27

Yrkesetik som begrepp                     30

Yrkesetik som fenomen i den pedagogiska praktiken                           36

Den specialpedagogiska praktikens utmaningar    44

Konklusioner        48

Referenser             50

Personbegreppet som stödpunkt – en kommentar till en specialpedagogisk yrkesetik                53

Solveig Magnus Reindal

Översättning: Susanne Uhler

Inledning                54

Varför är en diskussion om personbegreppet viktig?                            56

Vad är en person – en fråga med rötter i metafysiken                          57

Vad är en person? – Förslag 1       59

Vad är en person? – Förslag 2       64

Sammanfattning                                 69

Referenser             70

Praktisk klokhet ispecialpedagogik          73

Ruhi Tyson

Inledning                73

Praktisk klokhet och fallstudier    76

Praktisk klokhet och övandet av moralisk fantasi                                   85

Avslutning            89

Referenser            90

Praktisk klokhet för att motivera när ingen motivation finns              93

Martin Hugo

Inledning                93

Lärare–elev-relationens betydelse för elevers motivation                 96

Att motivera när ingen motivation finns                     99

Arbeta med hela lärmiljön för att främja elevers skolnärvaro           105

Anpassningar för elever med neuropsykiatriska diagnoser               108

Sammanfattning                                 112

Referenser             112

Elevröster om erfarenheter av särskilt stöd: specialpedagogens roll    117

Anna Öhman

Inledning                117

Teoretisk förankring                          119

Elevberättelser                                    120

Avslutande reflektioner                   127

Referenser             127

Barns rätt att bli hörda och barns övriga rättigheter inom specialpedagogiken         129

Julie Allan

Översättning: Susanne Uhler

Inledning                129

Barns rätt att ”bli hörda”                 130

Barns rätt att bli hörda och barns övriga rättigheter inom specialpedagogiken        132

Glöms den Andra bort?                    136

Avslutande reflektioner                   143

Referenser             144

Har inkluderingen gått för långt? En blick på inkludering som policy    151

Gunnlaugur Magnússon

Inledning                151

Har inkluderingen gått för långt?                                  154

Vad är policy?      155

Inkluderingens spänningsfält        157

Inkludering som policy                     164

Inkludering som en policy bland andra                       166

Sammanfattning                                 168

Referenser             171

Specialpedagogiskt stöd, inkludering och delaktighet i en skola för alla                 179

Joanna Giota och Ingemar Emanuelsson

Inledning                179

Likvärdighet, inkludering, delaktighet och skolprestationer               180

Resurser, diagnoser och specialpedagogiska perspektiv                    184

Särskilda undervisningsgrupper                                   187

Extra anpassningar och undervisningspraktiker     190

Avslutande reflektion                       192

Referenser             196

Specialpedagogens arbete med likvärdighet                201

Johan Malmqvist, Gunvie Möllås, Kristina Hellberg och Sofie Hammarqvist

Inledning                201

Likvärdighet i förhållande till inkludering                  202

Likvärdighet som pedagogisk hantering av olikheter                           204

Likvärdighet i svensk stödmodell                                 206

Förberedande utbildning för likvärdighetsarbete                                   207

Likvärdighetsuppdrag utan tillgängliga specialpedagoger?              209

Specialpedagogen som förändringsagent                210

Organisationsnivåns betydelse för likvärdighet    211

Gruppnivåns betydelse för likvärdighet                     213

Likvärdighetsarbete på individnivå                               215

Sammanfattning                                 217

Referenser             218

Exempel från praktiken                    222

Rättvis bedömning: specialpedagogens arbete med aspekter av rättvisa i kunskapsmätning, bedömning och betygsättning     227

Anders Jönsson och Lotta Leden

Inledning                228

Olika perspektiv på rättvisa            229

Olika dimensioner av rättvisa        230

Att stötta lärare i att arbeta för rättvis bedömning                                238

Sammanfattning                                 242

Referenser             244

Specialpedagogers yrkesetik och den dialogiska reflektionsmodellen                   247

Susanne Hansson och Anne Lindblom

Inledning                247

Forskning om handledning             248

Etiska begrepp i handledning        251

Grunderna i dialogiska reflektionsmodellen             257

Avslutande reflektioner                   268

Referenser             269

Specialpedagogers och rektorers samverkan i ett värdebaserat ledarskap              271

Gudrun Holmdahl

Inledning                271

Avslutande reflektion                       287

Referenser             288

Slutord 291

Referenser             293

Person- och Sakregister 295

 

Information

Redaktörer:
Anna Öhman
Kapitelförfattare:
Julie Allan Ingemar Emanuelsson Joanna Giota Sofie Hammarqvist Susanne Hansson Kristina Hellberg Gudrun Holmdahl Martin Hugo Anders Jönsson Lotta Leden
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155098
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44731-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
304

Författare

Anna Öhman

Anna Öhman är lektor vid Karlstads universitet. Hennes forskning handlar om bedömnings- och återkopplingspraktiker inom yrkesutbildning, gymnasieel...

Julie Allan

Julie Allan är professor i likvärdighet och inkludering. Hon var gästprofessor vid Örebro universitet från 2020 till 2022. Hennes forskningsintress...

Ingemar Emanuelsson

Ingemar Emanuelsson, professor emeritus i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Han har en drygt 40-årig verksamhet som lärare och forskare i...

Joanna Giota

Joanna Giota är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Hennes forskning är oftast longi...

Sofie Hammarqvist

Sofie Hammarqvist är doktorand i pedagogik, med inriktning mot specialpedagogik, vid Linnéuniversitetet. Sofies doktorandprojekt är inriktat mot el...

Susanne Hansson

Susanne Hansson är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot specialpedagogik vid Karlstads universitet, utbildad personalvetare i botten och ...

Kristina Hellberg

Kristina Hellberg, filosofie doktor, leg. arbetsterapeut, är verksam vid Institutionen för pedagogik, speciallärar- specialprogrammen, Linnéunivers...

Gudrun Holmdahl

Gudrun Holmdahl är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Hon bedriver forskning inriktad mot högre...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Lotta Leden

Lotta Leden är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som lärare i NO-ämnena i grundsk...

Anne Lindblom

Anne Lindblom arbetar som associate professor i special­pedagogik vid Högskolan i Innlandet, Lillehammer, Norge och som lektor i specialpedagogik v...

Solveig M Reindal

Solveig Magnus Reindal är professor i pedagogisk filosofi vid NLA Høgskolen i Bergen i Norge. I fokus för Reindals forskning står grundläggande pro...

Gunnlaugur Magnússon

Gunnlaugur Magnússon är forskare vid Universitetet i Oslo och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har skrivit flera artiklar och bokkap...

Johan Malmqvist

Johan Malmqvist är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet där han leder forskningsmiljön Research in Inclusion, Decmocracy and Equity (RIDE)....

Gunvie Möllås

Gunvie Möllås är lektor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Hennes forskningsintresse är riktat m...

Kennert Orlenius

Kennert Orlenius är docent i pedagogik vid Högskolan i Skövde där han bland annat leder forskargruppen Values Education. Han har tidigare arbetat s...

Ruhi Tyson

Ruhi Tyson är lektor i pedagogik vid Stockholms universitet och Waldorflärarhögskolan. Han är också bokbindningslärare på Kristofferskolan. Hans fo...

 ;

Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt. I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka m...

Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt. I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka med andra yrkesgrupper för att utveckla skolans verksamhet. Arbetet innebär val mellan olika handlingsalternativ som kräver både kunskap och förmåga att urskilja och värdera etiska aspekter i komplexa sammanhang. I boken diskuteras både dilemman och möjligheter där etiska perspektiv spelar en viktig roll. Kapitlen tar upp frågor med praktiknära innehåll som lämpar sig för såväl individuell reflektion som kollegiala samtal med syftet att skapa ett gemensamt yrkesetiskt språk. Boken vänder sig till blivande och praktiserande specialpedagoger samt andra yrkeskategorier med arbetsuppgifter inom det specialpedagogiska området.

Information

Redaktörer:
Anna Öhman
Kapitelförfattare:
Julie Allan Ingemar Emanuelsson Joanna Giota Sofie Hammarqvist Susanne Hansson Kristina Hellberg Gudrun Holmdahl Martin Hugo Anders Jönsson Lotta Leden
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178769
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44731-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anna Öhman

Anna Öhman är lektor vid Karlstads universitet. Hennes forskning handlar om bedömnings- och återkopplingspraktiker inom yrkesutbildning, gymnasieel...

Julie Allan

Julie Allan är professor i likvärdighet och inkludering. Hon var gästprofessor vid Örebro universitet från 2020 till 2022. Hennes forskningsintress...

Ingemar Emanuelsson

Ingemar Emanuelsson, professor emeritus i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Han har en drygt 40-årig verksamhet som lärare och forskare i...

Joanna Giota

Joanna Giota är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Hennes forskning är oftast longi...

Sofie Hammarqvist

Sofie Hammarqvist är doktorand i pedagogik, med inriktning mot specialpedagogik, vid Linnéuniversitetet. Sofies doktorandprojekt är inriktat mot el...

Susanne Hansson

Susanne Hansson är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot specialpedagogik vid Karlstads universitet, utbildad personalvetare i botten och ...

Kristina Hellberg

Kristina Hellberg, filosofie doktor, leg. arbetsterapeut, är verksam vid Institutionen för pedagogik, speciallärar- specialprogrammen, Linnéunivers...

Gudrun Holmdahl

Gudrun Holmdahl är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Hon bedriver forskning inriktad mot högre...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Lotta Leden

Lotta Leden är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som lärare i NO-ämnena i grundsk...

Anne Lindblom

Anne Lindblom arbetar som associate professor i special­pedagogik vid Högskolan i Innlandet, Lillehammer, Norge och som lektor i specialpedagogik v...

Solveig M Reindal

Solveig Magnus Reindal är professor i pedagogisk filosofi vid NLA Høgskolen i Bergen i Norge. I fokus för Reindals forskning står grundläggande pro...

Gunnlaugur Magnússon

Gunnlaugur Magnússon är forskare vid Universitetet i Oslo och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har skrivit flera artiklar och bokkap...

Johan Malmqvist

Johan Malmqvist är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet där han leder forskningsmiljön Research in Inclusion, Decmocracy and Equity (RIDE)....

Gunvie Möllås

Gunvie Möllås är lektor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Hennes forskningsintresse är riktat m...

Kennert Orlenius

Kennert Orlenius är docent i pedagogik vid Högskolan i Skövde där han bland annat leder forskargruppen Values Education. Han har tidigare arbetat s...

Ruhi Tyson

Ruhi Tyson är lektor i pedagogik vid Stockholms universitet och Waldorflärarhögskolan. Han är också bokbindningslärare på Kristofferskolan. Hans fo...

 ;