Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik

Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 11
Författarpresentation 13
Inledning 17
Anna Öhman
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik 17
Bakgrund 19
Tidigare forskning inom området 21
Bokens disposition 22
Referenser 24
Yrkesetik i specialpedagogisk praktik – vad och varför? 27
Kennert Orlenius
Inledning 27
Yrkesetik som begrepp 30
Yrkesetik som fenomen i den pedagogiska praktiken 36
Den specialpedagogiska praktikens utmaningar 44
Konklusioner 48
Referenser 50
Personbegreppet som stödpunkt – en kommentar till en specialpedagogisk yrkesetik 53
Solveig Magnus Reindal
Översättning: Susanne Uhler
Inledning 54
Varför är en diskussion om personbegreppet viktig? 56
Vad är en person – en fråga med rötter i metafysiken 57
Vad är en person? – Förslag 1 59
Vad är en person? – Förslag 2 64
Sammanfattning 69
Referenser 70
Praktisk klokhet i specialpedagogik 73
Ruhi Tyson
Inledning 73
Praktisk klokhet och fallstudier 76
Praktisk klokhet och övandet av moralisk fantasi 85
Avslutning 89
Referenser 90
Praktisk klokhet för att motivera när ingen motivation finns 93
Martin Hugo
Inledning 93
Lärare–elev-relationens betydelse för elevers motivation 96
Att motivera när ingen motivation finns 99
Arbeta med hela lärmiljön för att främja elevers skolnärvaro 105
Anpassningar för elever med neuropsykiatriska diagnoser 108
Sammanfattning 112
Referenser 112
Elevröster om erfarenheter av särskilt stöd: specialpedagogens roll 117
Anna Öhman
Inledning 117
Teoretisk förankring 119
Elevberättelser 120
Avslutande reflektioner 127
Referenser 127
Barns rätt att bli hörda och barns övriga rättigheter inom specialpedagogiken 129
Julie Allan
Översättning: Susanne Uhler
Inledning 129
Barns rätt att ”bli hörda” 130
Barns rätt att bli hörda och barns övriga rättigheter inom specialpedagogiken 132
Glöms den Andra bort? 136
Avslutande reflektioner 143
Referenser 144
Har inkluderingen gått för långt? En blick på inkludering som policy 151
Gunnlaugur Magnússon
Inledning 151
Har inkluderingen gått för långt? 154
Vad är policy? 155
Inkluderingens spänningsfält 157
Inkludering som policy 164
Inkludering som en policy bland andra 166
Sammanfattning 168
Referenser 171
Specialpedagogiskt stöd, inkludering och delaktighet i en skola för alla 179
Joanna Giota och Ingemar Emanuelsson
Inledning 179
Likvärdighet, inkludering, delaktighet och skolprestationer 180
Resurser, diagnoser och specialpedagogiska perspektiv 184
Särskilda undervisningsgrupper 187
Extra anpassningar och undervisningspraktiker 190
Avslutande reflektion 192
Referenser 196
Specialpedagogens arbete med likvärdighet 201
Johan Malmqvist, Gunvie Möllås, Kristina Hellberg och Sofie Hammarqvist
Inledning 201
Likvärdighet i förhållande till inkludering 202
Likvärdighet som pedagogisk hantering av olikheter 204
Likvärdighet i svensk stödmodell 206
Förberedande utbildning för likvärdighetsarbete 207
Likvärdighetsuppdrag utan tillgängliga specialpedagoger? 209
Specialpedagogen som förändringsagent 210
Organisationsnivåns betydelse för likvärdighet 211
Gruppnivåns betydelse för likvärdighet 213
Likvärdighetsarbete på individnivå 215
Sammanfattning 217
Referenser 218
Exempel från praktiken 222
Rättvis bedömning: specialpedagogens arbete med aspekter av rättvisa i kunskapsmätning, bedömning och betygsättning 227
Anders Jönsson och Lotta Leden
Inledning 228
Olika perspektiv på rättvisa 229
Olika dimensioner av rättvisa 230
Att stötta lärare i att arbeta för rättvis bedömning 238
Sammanfattning 242
Referenser 244
Specialpedagogers yrkesetik och den dialogiska reflektionsmodellen 247
Susanne Hansson och Anne Lindblom
Inledning 247
Forskning om handledning 248
Etiska begrepp i handledning 251
Grunderna i dialogiska reflektionsmodellen 257
Avslutande reflektioner 268
Referenser 269
Specialpedagogers och rektorers samverkan i ett värdebaserat ledarskap 271
Gudrun Holmdahl
Inledning 271
Avslutande reflektion 287
Referenser 288
Slutord 291
Referenser 293
Person- och Sakregister 295
Information
- Redaktörer:
- Anna Öhman
- Kapitelförfattare:
- Julie Allan Ingemar Emanuelsson Joanna Giota Sofie Hammarqvist Susanne Hansson Kristina Hellberg Gudrun Holmdahl Martin Hugo Anders Jönsson Lotta Leden
- Översättare:
- Susanne Uhler
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144155098
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44731-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 304
Information
- Redaktörer:
- Anna Öhman
- Kapitelförfattare:
- Julie Allan Ingemar Emanuelsson Joanna Giota Sofie Hammarqvist Susanne Hansson Kristina Hellberg Gudrun Holmdahl Martin Hugo Anders Jönsson Lotta Leden
- Översättare:
- Susanne Uhler
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144178769
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44731-SB01
- Upplaga:
- Första