Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärare som ledare

- i och utanför klassrummet
Skickas följande arbetsdag

I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag. Områden som behandlas i boken är: -ledarsti...

I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag. Områden som behandlas i boken är: -ledarstilar och psykologiska teorier -aspekter på ledarskap i klassrummet -elevinflytande och eget arbete -ledarskap i grupparbete -undervisning och lärande i helklass -ledarskap, skolorganisation och skolkultur -fritidslärares ledarskap -specialpedagogiska insatser -lärares gemensamma ledarskap -lärare och rektorer i samverkan. Lärare som ledare vänder sig till lärare på alla nivåer samt till alla med intresse och engagemang i skolfrågor. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur i grundlärar- och ämneslärarutbildningarna samt i förskollärar- och rektorsutbildningen. Andra upplagan är omarbetad och innehåller ett nytt kapitel om ledarskap i fritidshemmets verksamheter.

Information

Redaktörer:
Gunnar Berg Frank Sundh Christer Wede
Kapitelförfattare:
Fia Andersson Jakob Billmayer Conny Björkman Göran Bostedt Lena Boström Gabriella Ekström Filipsson Linda Wilhelmsson Kjell Granström Björn Haglund Eva Hammar Chiriac
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144133423
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
35765-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
400

Författare

Gunnar Berg

Gunnar Berg är professor emeritus i pedagogik vid Mittuniversitetet. Han disputerade i pedagogik vid Uppsala universitet 1981 på avhandlingen Skola...

Frank Sundh

Frank Sundh är organisationskonsult med inriktning mot skolor som organisationer. Han har lång erfarenhet som lärare och skolutvecklare, från såväl...

Christer Wede

Christer Wede är universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han har mångårig erfarenhet som utbildare i Rektorsprogrammet och ...

Fia Andersson

Fia Andersson är lärare, fil.dr i pedagogik och lektor i specialpedagogik vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Hennes fors...

Jakob Billmayer

Jakob Billmayer är doktorand i pedagogik på institutionen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet i Härnösand. Han är född och uppvuxen i sö...

Conny Björkman

Conny Björkman är universitetslektor i pedagogik och avdelningschef vid Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet. Björkman disput...

Göran Bostedt

Göran Bostedt är docent i statsvetenskap vid Åbo Akademi och lektor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet. Han ...

Lena Boström

Lena Boström har en fil.dr-examen från Helsingfors Universitet 2004 och är legitimerad ämneslärare i sju olika ämnen. Hon tjänstgjorde cirka tjugo ...

Gabriella Ekström Filipsson

Gabriella Ekström Filipsson är rektor, föreläsare, kursledare, ledamot i Skolforskningsnämnden och författare sedan många år. Hon har fått Dagens N...

Linda Wilhelmsson

Linda Eriksson är doktorand i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet. Hennes forskningsintresse är undervisning...

Kjell Granström

Kjell Granström (1942-2011) var professor i pedagogik, leg. psykolog med specialistkompetens i pedagogisk psykologi. Han var verksam vid dåvarande ...

Eva Hammar Chiriac

Eva Hammar Chiriac är biträdande professor i psykologi och verksam på Avdelningen för psykologi vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Sören Högberg

Sören Högberg är anställd vid Högskolan Dalarna med lång erfarenhet av lärarutbildning. Som doktorand i forskarskolan Teknikburna kunskapsprocesser...

Anders Olofsson

Anders Olofsson är professor i pedagogik vid Mittuniversitetet. Där driver och ansvarar han för forskning om ledarskap i skolan i samarbete med Ume...

John Steinberg

John Steinberg är fil.dr i pedagogik och författare till drygt 40 böcker om skolan, inlärning, ledarskap, kommunikation och värderingar. John har e...

Christer Stensmo

Christer Stensmo (1941–2011) var docent och universitetslektor i pedagogik vid dåvarande Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet. Ha...

Eva Österlind

Eva Österlind är docent i utbildningsvetenskap och lektor i dramapedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om undervisningsfor...

 ;