Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skrivdidaktik i grundskolan

Skickas följande arbetsdag

Skrivdidaktik i grundskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skrivandet är en självklar del av skolans alla ämnen, kanske till och med så självklar att vi inte riktigt tänker på den mängd av färdigheter som ingår. Så vad är då viktigt att ha kunskap om för att kunna stötta elevers skrivutveckling? Och hur går man till väga rent praktiskt? I den här boken tar författarna avstamp i skrivdidaktisk forskning. I tydliga resonemang lyfter de fram en rad viktiga aspekter på skrivande och skrivundervisning, men också hur vi kan förstå dem i samspel och som en...

Skrivandet är en självklar del av skolans alla ämnen, kanske till och med så självklar att vi inte riktigt tänker på den mängd av färdigheter som ingår. Så vad är då viktigt att ha kunskap om för att kunna stötta elevers skrivutveckling? Och hur går man till väga rent praktiskt? I den här boken tar författarna avstamp i skrivdidaktisk forskning. I tydliga resonemang lyfter de fram en rad viktiga aspekter på skrivande och skrivundervisning, men också hur vi kan förstå dem i samspel och som en helhet. I kapitlen ryms bland mycket annat interaktionen mellan läsande och skrivande, multimodalt skrivande, skrivande genom dataspelande och lek, svårigheter i skrivande och skrivande i flerspråkiga klassrum. Målet är att ge lärare redskap för att tänka bredare och djupare om sin skriv­undervisning och därmed kunna utveckla den. Boken riktar sig till såväl lärarstudenter som lärare i grundskolan. Samtliga kapitel visar forskningens potential att göra skillnad för elevers skrivutveckling och ger många konkreta undervisnings­exempel från grundskolans alla stadier.

Inledning 13

Bokens disposition 14

 

1. Skrivande och skrivdidaktik 21

Carina Hermansson, Eva Lindgren & Annika Norlund Shaswar

Vad är skrivande? 24

Vad är skrivdidaktik? 26

Skrivande och hjärnan: kognitiva perspektiv 27

Skrivande och omgivningen: sociokulturella perspektiv 30

Skrivande och medier: multimodala perspektiv 35

Avslutning 38

Referenser 40

 

2. Skrivande för delaktighet och demokrati 43

Eva Lindgren, Carina Hermansson, Per Boström, Anna Nilsson, Peter Ström & Erika Sturk

Teori och forskningsöversikt 46

Delaktighet 46

Appraisal 49

Didaktiska implikationer 53

Årskurs F‒3: Attityd och gradering 53

Årskurs 4‒6: Att skriva till olika mottagare 57

Årskurs 7‒9: Dialogicitet i praktiken 61

Avslutning 66

Referenser 67

 

3. Skriva och läsa: att konstruera förståelse 69

Maria Levlin & Gert Rijlaarsdam

Konstruktion av förståelse i läs- och skrivprocessen 72

Konstruktion av förståelse 74

Metakognition och tidigare kunskap 78

Transkription 80

Didaktiska implikationer 83

Förskoleklass och lågstadiet 84

Mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet 88

Reflektion och lärande genom observation i skrivande och läsning 91

Sammanfattning 94

Referenser 95

 

4. Skrivande i skolans alla ämnen ‒ reflekterande observation som metod 97

Erika Sturk, Anna Maria Hipkiss, Ann-Christin Randahl & Ann-Catrine Edlund

Ett diskursanalytiskt ramverk som lins 100

Tillämpning av ROS-modellen 102

Observationsprotokoll 104

Bilder av skolskrivande 106

Färdighetsdiskurs 106

Kreativitetsdiskurs 108

En diskurs för att tänka och lära 109

Processdiskurs 111

Genrediskurs 113

Socialpraktisk diskurs 115

Sociopolitisk diskurs 116

Diskurser som dominerar, saknas och överlappar 118

Förståelse för skolskrivande på vetenskaplig grund 119

Referenser 121

Bilaga 4.1 122

 

5. Skönlitterärt skrivande 131

Sofia Pulls

Teoretiska utgångspunkter: öppenhet och osäkerhet 134

Skönlitterärt skrivande eller berättande av erfarenhet 136

Det skönlitterära skrivandets särskildhet 139

Nya perspektiv genom skrivande 141

Skönlitterärt skrivande i klassrummet 144

Att samtala om skönlitterärt skrivande 144

Uppgifter för skönlitterärt skrivande 146

Den svåra undervisningen och de svåra frågorna 149

Referenser 150

 

6. Skrivande och dataspelande i klassrummet 153

Hampus Holm, Kirk P. H. Sullivan & Etienne Skein

Privata digitala skriftpraktiker rör sig in och ut ur klassrummet 156

Lektionsförslag 159

Barnbokskaraktärer lockar förskoleelever till skrivande i matematikundervisningen 159

Digitala verktyg som stöd för att beskriva de fysiska egenskaperna hos vardagliga föremål i NO i årskurs 2 161

Källor, argument och demokrati i SO i årskurs 5 164

Att skriva berättelser — litteraturkunskap i samverkan med World of Warcraft i ämnet svenska i årskurs 8 167

Diskussion 170

Referenser 171

 

7. Multimodalt skrivande och digitalitet 173

Carina Hermansson, Lisa Molin & Anna-Lena Godhe

Teori och forskningsöversikt 177

Meningsskapande och multimodalitet 177

Att bedöma multimodala elevtexter 179

Att undervisa för multimodalt textskapande 181

Läsa med och mot multimodala texter 183

Elevers skapande av multimodala texter 186

Att värdesätta och bedöma multimodal text 188

Vad kan multimodalt (digitalt) skrivande vara ‒ och bli ‒ i klassrummet? 192

Referenser 193

 

8. Writing and emojis 195

Anat Stavans & Eva Lindgren

Theory and previous research 199

Emojis: Universal language? Or Language Universal? 201

Emojis ‒ Teaching/learning? 202

Didactic implications 206

Bridging mechanics and meaning-making 207

Bridging cultures and languages 209

Reaching out to the reader 211

Conclusions 212

References 213

 

9. Skrivande över språkliga gränser 215

Carla Jonsson

Transspråkande och skrivande 219

Didaktiska implikationer 223

Transspråkande i skrivande som lärandestrategi 224

Transspråkande i skrivande som undervisningsstrategi 228

Avslutning 235

Referenser 236

 

10. Flerspråkigt skrivande inom modersmåls­undervisning 239

Annika Norlund Shaswar & Åsa Wedin

Modersmålsämnet 243

Modersmålsdidaktik och skrivande 244

Skrivande och identitetsutveckling 245

Didaktiska implikationer 246

Att få en saga 247

Min historia 249

Skrivande kopplat till ämnesundervisning 251

Avslutning 256

Referenser 257

 

11. Skrivande och metaspråkande i modersmåls­undervisningen 261

Vesna Bušić & Kirk P. H. Sullivan

Bakgrund 264

Metaspråkande 267

Lektionsförslag 270

Metaspråkande genom att signalera explicita samband i årkurs 1‒3 270

Metaspråkande om ordval och ordförråd i skrift i årskurs 4‒6 273

Metaspråkande som fokuserar skribentens val och läsarmedvetenhet i årskurs 7‒9 275

Avslutning 277

Referenser 278

 

12. Skrivande vid inlärningssvårigheter 281

Yvonne Knospe, Maria Levlin & Christian Waldmann

Simple View of Writing 285

Skrivande vid dyslexi 286

Skrivande vid språkstörning 288

Skrivande vid intellektuell funktionsnedsättning 290

Didaktiska implikationer 291

Undervisning som främjar transkription 292

Undervisning som främjar textproduktion 295

Undervisning som främjar exekutiv nivå 298

Avslutning 301

Referenser 303

 

13. Writing and play 307

Kristina Belancic, Shelley Stagg Peterson & Eva Lindgren

Theory and previous research 310

Play-based writing 310

Didactic implications 315

Free play and writing 316

Outdoor play and writing 318

Story drama and writing 320

Play and digital writing 321

Conclusions 323

References 325

 

14. Forskningsbaserad skrivdidaktik ‒ perspektiv och reflektioner 327

Synnøve Matre & Randi Solheim

Betydelsen av en teoretisk bas 330

En holistisk förståelse av skrivande 333

Språkets roll − i skrivutveckling, skrivarutveckling och bedömning 335

Praktikgemenskaper och skrivkulturer i Normprojektet 338

Sammanfattning 344

Referenser 345

Bilaga 14.1 347

Register 349

Det är en viktig bok som genom både teori och praktik bidrar till att ge lärare fler verktyg samt djupare och bredare kunskap för att kunna utveckla sin skrivundervisning. Den borde också vara ett måste på lärarutbildningen.

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Carla Jonsson

Carla Jonsson, fi l.dr i engelska, är universitetslektor på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling vid...

Ann-Catrine Edlund

Ann-Catrine Edlund är fil. dr. i nordiska språk vid Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk vid Umeå universitet.

Anna-Lena Godhe

Anna-Lena Godhe är legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska som andraspråk och har främst arbetat som lärare på yrkesförberedande gymnasie...

Synnøve Matre

Synnøve Matre är professor i norskdidaktik vid Institutt for lærarutdanning vid NTNU i Trondheim i Norge. Hon har forskat på barns språk- och textu...

Maria Levlin

Maria Levlin, fil.dr, leg. logoped, universitetslektor, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, Umeå

Erika Sturk

Erika Sturk är doktorand inom språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon har arbetat som lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska, som lä...

Hampus Holm

Hampus Holm är lärarutbildare och doktorand i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hans forskningsintresse inkluderar nya medier och dataspelande oc...

Sofia Pulls

Sofia Pulls är lektor i litteraturvetenskap med inriktning mot kreativt skrivande, vid Umeå universitet. Hon disputerade 2019 på avhandlingen Skriv...

Gert Rijlaarsdam

Gert Rijlaarsdam har varit verksam som gymnasielärare i -holländska i sjutton år. Han har skrivit läroböcker, utarbetat slutprovuppgifter samt verk...

Peter Ström

Peter Ström är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Umeå universitet. Han är också legitimerad ämneslärare i svenska och religionskunskap ...

Yvonne Knospe

Yvonne Knospe är lektor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon undervisar inom speciallärarprogrammet med inriktning mot språk-, läs- och skrivu...

Christian Waldmann

Christian Waldmann är docent i nordiska språk och intresserar sig för språk-, läs- och skrivinlärning. Han är verksam vid Linné-universitetet i Väx...

Per Boström

Per Boström är lektor i modern svenska och svenska inom lärarutbildningen vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen rör kognitiv lingvistik, m...

Anna Nilsson

Anna Nilsson är forskande lärare i svenska och arbetar på högstadiet i en F‒9-skola i Umeå kommun. Hon har tidigare varit handledare i Skolverkets ...

Kirk P H Sullivan

Kirk P. H. Sullivan är professor i lingvistik vid Umeå universitet. Sedan han doktorerade vid Southampton University i England 1992, har han arbeta...

Vesna Busic

Vesna Bušić är adjunkt i svenska som andraspråk vid Umeå universitet. Hon undervisar inom ämnet svenska som andraspråk på ämneslärarprogrammet och ...

Lisa Molin

Lisa Molin, 4‒9-lärare, är lektor i literacy och skolans digitalisering vid Center för skolutveckling, Göteborgs stad och Göteborgs universitet. He...

Anat Stavans

Anat Stavans is an Associate Professor in Applied Linguistics at Beit Berl Academic College. Her research focuses on developmental and educational ...

Randi Solheim

Randi Solheim är professor i norskdidaktik vid Institutt for lærarutdanning vid NTNU i Trondheim i Norge. Hon har doktorerat i sociolingvistik och ...

Kristina Belancic

Kristina Belancic är postdok vid Umeå universitet och University of Toronto. Hon arbetar inom projektet Northern Oral language and Writing through ...

Shelley Stagg Peterson

Shelley Stagg Peterson är professor i literacy education vid University of Toronto. Hennes nuvarande projekt Northern Oral language and Writing thr...

Etienne Van Eden Skein

Etienne Skein är fristående forskare som arbetar i den privata sektorn i Västra Kapprovinsen, Sydafrika. Hans forsknings-intresse ligger i samspele...

Anna Maria Hipkiss

Anna Maria Hipkiss är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska och är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar...

Annika Norlund Shaswar

Annika Norlund Shaswar är docent i språkdidaktik vid Umeå universitet och professor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. I olika forskni...

Sofie Areljung

Sofie Areljung är verksam vid Umeå universitet. Hon har en bakgrund som lärare i matematik och NO/Naturkunskap, från förskoleklass till och med gym...

Eva Lindgren

Eva Lindgren är professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen riktas mot policy, literacy och flerspråkighet med ett s...

Carina Hermansson

Carina Hermansson är universitetsadjunkt vid Högskolan Kristianstad och doktorand vid Estetisk-filosofiska fakulteten, Karlstad universitet. Hennes...

 ;

Skrivandet är en självklar del av skolans alla ämnen, kanske till och med så självklar att vi inte riktigt tänker på den mängd av färdigheter som ingår. Så vad är då viktigt att ha kunskap om för att kunna stötta elevers skrivutveckling? Och hur går man till väga rent praktiskt? I den här boken tar författarna avstamp i skrivdidaktisk forskning. I tydliga resonemang lyfter de fram en rad viktiga aspekter på skrivande och skrivundervisning, men också hur vi kan förstå dem i samspel och som en...

Skrivandet är en självklar del av skolans alla ämnen, kanske till och med så självklar att vi inte riktigt tänker på den mängd av färdigheter som ingår. Så vad är då viktigt att ha kunskap om för att kunna stötta elevers skrivutveckling? Och hur går man till väga rent praktiskt? I den här boken tar författarna avstamp i skrivdidaktisk forskning. I tydliga resonemang lyfter de fram en rad viktiga aspekter på skrivande och skrivundervisning, men också hur vi kan förstå dem i samspel och som en helhet. I kapitlen ryms bland mycket annat interaktionen mellan läsande och skrivande, multimodalt skrivande, skrivande genom dataspelande och lek, svårigheter i skrivande och skrivande i flerspråkiga klassrum. Målet är att ge lärare redskap för att tänka bredare och djupare om sin skriv­undervisning och därmed kunna utveckla den. Boken riktar sig till såväl lärarstudenter som lärare i grundskolan. Samtliga kapitel visar forskningens potential att göra skillnad för elevers skrivutveckling och ger många konkreta undervisnings­exempel från grundskolans alla stadier.

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Carla Jonsson

Carla Jonsson, fi l.dr i engelska, är universitetslektor på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling vid...

Ann-Catrine Edlund

Ann-Catrine Edlund är fil. dr. i nordiska språk vid Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk vid Umeå universitet.

Anna-Lena Godhe

Anna-Lena Godhe är legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska som andraspråk och har främst arbetat som lärare på yrkesförberedande gymnasie...

Synnøve Matre

Synnøve Matre är professor i norskdidaktik vid Institutt for lærarutdanning vid NTNU i Trondheim i Norge. Hon har forskat på barns språk- och textu...

Maria Levlin

Maria Levlin, fil.dr, leg. logoped, universitetslektor, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, Umeå

Erika Sturk

Erika Sturk är doktorand inom språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon har arbetat som lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska, som lä...

Hampus Holm

Hampus Holm är lärarutbildare och doktorand i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hans forskningsintresse inkluderar nya medier och dataspelande oc...

Sofia Pulls

Sofia Pulls är lektor i litteraturvetenskap med inriktning mot kreativt skrivande, vid Umeå universitet. Hon disputerade 2019 på avhandlingen Skriv...

Gert Rijlaarsdam

Gert Rijlaarsdam har varit verksam som gymnasielärare i -holländska i sjutton år. Han har skrivit läroböcker, utarbetat slutprovuppgifter samt verk...

Peter Ström

Peter Ström är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Umeå universitet. Han är också legitimerad ämneslärare i svenska och religionskunskap ...

Yvonne Knospe

Yvonne Knospe är lektor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon undervisar inom speciallärarprogrammet med inriktning mot språk-, läs- och skrivu...

Christian Waldmann

Christian Waldmann är docent i nordiska språk och intresserar sig för språk-, läs- och skrivinlärning. Han är verksam vid Linné-universitetet i Väx...

Per Boström

Per Boström är lektor i modern svenska och svenska inom lärarutbildningen vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen rör kognitiv lingvistik, m...

Anna Nilsson

Anna Nilsson är forskande lärare i svenska och arbetar på högstadiet i en F‒9-skola i Umeå kommun. Hon har tidigare varit handledare i Skolverkets ...

Kirk P H Sullivan

Kirk P. H. Sullivan är professor i lingvistik vid Umeå universitet. Sedan han doktorerade vid Southampton University i England 1992, har han arbeta...

Vesna Busic

Vesna Bušić är adjunkt i svenska som andraspråk vid Umeå universitet. Hon undervisar inom ämnet svenska som andraspråk på ämneslärarprogrammet och ...

Lisa Molin

Lisa Molin, 4‒9-lärare, är lektor i literacy och skolans digitalisering vid Center för skolutveckling, Göteborgs stad och Göteborgs universitet. He...

Anat Stavans

Anat Stavans is an Associate Professor in Applied Linguistics at Beit Berl Academic College. Her research focuses on developmental and educational ...

Randi Solheim

Randi Solheim är professor i norskdidaktik vid Institutt for lærarutdanning vid NTNU i Trondheim i Norge. Hon har doktorerat i sociolingvistik och ...

Kristina Belancic

Kristina Belancic är postdok vid Umeå universitet och University of Toronto. Hon arbetar inom projektet Northern Oral language and Writing through ...

Shelley Stagg Peterson

Shelley Stagg Peterson är professor i literacy education vid University of Toronto. Hennes nuvarande projekt Northern Oral language and Writing thr...

Etienne Van Eden Skein

Etienne Skein är fristående forskare som arbetar i den privata sektorn i Västra Kapprovinsen, Sydafrika. Hans forsknings-intresse ligger i samspele...

Anna Maria Hipkiss

Anna Maria Hipkiss är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska och är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar...

Annika Norlund Shaswar

Annika Norlund Shaswar är docent i språkdidaktik vid Umeå universitet och professor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. I olika forskni...

Sofie Areljung

Sofie Areljung är verksam vid Umeå universitet. Hon har en bakgrund som lärare i matematik och NO/Naturkunskap, från förskoleklass till och med gym...

Eva Lindgren

Eva Lindgren är professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen riktas mot policy, literacy och flerspråkighet med ett s...

Carina Hermansson

Carina Hermansson är universitetsadjunkt vid Högskolan Kristianstad och doktorand vid Estetisk-filosofiska fakulteten, Karlstad universitet. Hennes...

 ;