Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skrivdidaktik i grundskolan

Skrivdidaktik i grundskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Inledning 13
Bokens disposition 14
1. Skrivande och skrivdidaktik 21
Carina Hermansson, Eva Lindgren & Annika Norlund Shaswar
Vad är skrivande? 24
Vad är skrivdidaktik? 26
Skrivande och hjärnan: kognitiva perspektiv 27
Skrivande och omgivningen: sociokulturella perspektiv 30
Skrivande och medier: multimodala perspektiv 35
Avslutning 38
Referenser 40
2. Skrivande för delaktighet och demokrati 43
Eva Lindgren, Carina Hermansson, Per Boström, Anna Nilsson, Peter Ström & Erika Sturk
Teori och forskningsöversikt 46
Delaktighet 46
Appraisal 49
Didaktiska implikationer 53
Årskurs F‒3: Attityd och gradering 53
Årskurs 4‒6: Att skriva till olika mottagare 57
Årskurs 7‒9: Dialogicitet i praktiken 61
Avslutning 66
Referenser 67
3. Skriva och läsa: att konstruera förståelse 69
Maria Levlin & Gert Rijlaarsdam
Konstruktion av förståelse i läs- och skrivprocessen 72
Konstruktion av förståelse 74
Metakognition och tidigare kunskap 78
Transkription 80
Didaktiska implikationer 83
Förskoleklass och lågstadiet 84
Mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet 88
Reflektion och lärande genom observation i skrivande och läsning 91
Sammanfattning 94
Referenser 95
4. Skrivande i skolans alla ämnen ‒ reflekterande observation som metod 97
Erika Sturk, Anna Maria Hipkiss, Ann-Christin Randahl & Ann-Catrine Edlund
Ett diskursanalytiskt ramverk som lins 100
Tillämpning av ROS-modellen 102
Observationsprotokoll 104
Bilder av skolskrivande 106
Färdighetsdiskurs 106
Kreativitetsdiskurs 108
En diskurs för att tänka och lära 109
Processdiskurs 111
Genrediskurs 113
Socialpraktisk diskurs 115
Sociopolitisk diskurs 116
Diskurser som dominerar, saknas och överlappar 118
Förståelse för skolskrivande på vetenskaplig grund 119
Referenser 121
Bilaga 4.1 122
5. Skönlitterärt skrivande 131
Sofia Pulls
Teoretiska utgångspunkter: öppenhet och osäkerhet 134
Skönlitterärt skrivande eller berättande av erfarenhet 136
Det skönlitterära skrivandets särskildhet 139
Nya perspektiv genom skrivande 141
Skönlitterärt skrivande i klassrummet 144
Att samtala om skönlitterärt skrivande 144
Uppgifter för skönlitterärt skrivande 146
Den svåra undervisningen och de svåra frågorna 149
Referenser 150
6. Skrivande och dataspelande i klassrummet 153
Hampus Holm, Kirk P. H. Sullivan & Etienne Skein
Privata digitala skriftpraktiker rör sig in och ut ur klassrummet 156
Lektionsförslag 159
Barnbokskaraktärer lockar förskoleelever till skrivande i matematikundervisningen 159
Digitala verktyg som stöd för att beskriva de fysiska egenskaperna hos vardagliga föremål i NO i årskurs 2 161
Källor, argument och demokrati i SO i årskurs 5 164
Att skriva berättelser — litteraturkunskap i samverkan med World of Warcraft i ämnet svenska i årskurs 8 167
Diskussion 170
Referenser 171
7. Multimodalt skrivande och digitalitet 173
Carina Hermansson, Lisa Molin & Anna-Lena Godhe
Teori och forskningsöversikt 177
Meningsskapande och multimodalitet 177
Att bedöma multimodala elevtexter 179
Att undervisa för multimodalt textskapande 181
Läsa med och mot multimodala texter 183
Elevers skapande av multimodala texter 186
Att värdesätta och bedöma multimodal text 188
Vad kan multimodalt (digitalt) skrivande vara ‒ och bli ‒ i klassrummet? 192
Referenser 193
8. Writing and emojis 195
Anat Stavans & Eva Lindgren
Theory and previous research 199
Emojis: Universal language? Or Language Universal? 201
Emojis ‒ Teaching/learning? 202
Didactic implications 206
Bridging mechanics and meaning-making 207
Bridging cultures and languages 209
Reaching out to the reader 211
Conclusions 212
References 213
9. Skrivande över språkliga gränser 215
Carla Jonsson
Transspråkande och skrivande 219
Didaktiska implikationer 223
Transspråkande i skrivande som lärandestrategi 224
Transspråkande i skrivande som undervisningsstrategi 228
Avslutning 235
Referenser 236
10. Flerspråkigt skrivande inom modersmålsundervisning 239
Annika Norlund Shaswar & Åsa Wedin
Modersmålsämnet 243
Modersmålsdidaktik och skrivande 244
Skrivande och identitetsutveckling 245
Didaktiska implikationer 246
Att få en saga 247
Min historia 249
Skrivande kopplat till ämnesundervisning 251
Avslutning 256
Referenser 257
11. Skrivande och metaspråkande i modersmålsundervisningen 261
Vesna Bušić & Kirk P. H. Sullivan
Bakgrund 264
Metaspråkande 267
Lektionsförslag 270
Metaspråkande genom att signalera explicita samband i årkurs 1‒3 270
Metaspråkande om ordval och ordförråd i skrift i årskurs 4‒6 273
Metaspråkande som fokuserar skribentens val och läsarmedvetenhet i årskurs 7‒9 275
Avslutning 277
Referenser 278
12. Skrivande vid inlärningssvårigheter 281
Yvonne Knospe, Maria Levlin & Christian Waldmann
Simple View of Writing 285
Skrivande vid dyslexi 286
Skrivande vid språkstörning 288
Skrivande vid intellektuell funktionsnedsättning 290
Didaktiska implikationer 291
Undervisning som främjar transkription 292
Undervisning som främjar textproduktion 295
Undervisning som främjar exekutiv nivå 298
Avslutning 301
Referenser 303
13. Writing and play 307
Kristina Belancic, Shelley Stagg Peterson & Eva Lindgren
Theory and previous research 310
Play-based writing 310
Didactic implications 315
Free play and writing 316
Outdoor play and writing 318
Story drama and writing 320
Play and digital writing 321
Conclusions 323
References 325
14. Forskningsbaserad skrivdidaktik ‒ perspektiv och reflektioner 327
Synnøve Matre & Randi Solheim
Betydelsen av en teoretisk bas 330
En holistisk förståelse av skrivande 333
Språkets roll − i skrivutveckling, skrivarutveckling och bedömning 335
Praktikgemenskaper och skrivkulturer i Normprojektet 338
Sammanfattning 344
Referenser 345
Bilaga 14.1 347
Register 349
Det är en viktig bok som genom både teori och praktik bidrar till att ge lärare fler verktyg samt djupare och bredare kunskap för att kunna utveckla sin skrivundervisning. Den borde också vara ett måste på lärarutbildningen.
Information
- Redaktörer:
- Annika Norlund Shaswar Sofie Areljung Eva Lindgren Carina Hermansson
- Kapitelförfattare:
- Åsa Wedin Carla Jonsson Ann-Catrine Edlund Anna-Lena Godhe Synnøve Matre Maria Levlin Erika Sturk Hampus Holm Sofia Pulls Ann-Christin Randahl
- Översättare:
- Susanne Uhler
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144144931
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 43837-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 352
Information
- Redaktörer:
- Annika Norlund Shaswar Sofie Areljung Eva Lindgren Carina Hermansson
- Kapitelförfattare:
- Åsa Wedin Carla Jonsson Ann-Catrine Edlund Anna-Lena Godhe Synnøve Matre Maria Levlin Erika Sturk Hampus Holm Sofia Pulls Ann-Christin Randahl
- Översättare:
- Susanne Uhler
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183824
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 43837-SB01
- Upplaga:
- Första