Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning

Hållbart och meningsfullt lärande
Skickas följande arbetsdag

Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning

Hållbart och meningsfullt lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den anpassade skolans läroplan lyfter elevernas rätt till utbildning. Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning tar upp områden som läs- och matematikundervisning, praktiskt-estetiska ämnen som slöjd och musik och hem- och konsumentkunskap samt utformning av läromedel. Även historiska och policyrelaterade frågor kring utbildning för elever med IF belyses. Bokens syfte är att ge en grund för undervisning som både främjar kunskapsutveckling i förhållande till ämnen och ä...

Den anpassade skolans läroplan lyfter elevernas rätt till utbildning. Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning tar upp områden som läs- och matematikundervisning, praktiskt-estetiska ämnen som slöjd och musik och hem- och konsumentkunskap samt utformning av läromedel. Även historiska och policyrelaterade frågor kring utbildning för elever med IF belyses. Bokens syfte är att ge en grund för undervisning som både främjar kunskapsutveckling i förhållande till ämnen och ämnesområden i anpassade skolformer och stödjer elevernas självständighet och delaktighet. Genom att kombinera forskningsbaserad kunskap med praktiknära exempel erbjuder boken en bred och nyanserad förståelse av hur undervisning kan utformas inom olika ämnen/ämnesområden och undervisningskontexter. Boken vänder sig främst till lärare, speciallärare/specialpedagoger och lärarstudenter, men kan även vara av intresse för vårdnadshavare och beslutsfattare inom utbildningsområdet.

Förord  7

Författarpresentationer 9

1. Undervisning som främjar läsförmåga  13

Linda Fälth & Heidi Selenius

Utmaningar med läsning 13

Balanserad läsundervisning 14

Läsförkunskaper lägger grunden 18

Läsning och utveckling av läsförmåga 21

Digital teknik i läsundervisningen 25

Avslutning 27

Reflektionsfrågor 27

Referenser 27

2. Vetenskapligt grundad matematikundervisning 33

Kamilla Klefbeck

Utmaningar och möjligheter  33

Vad säger forskningen?  35

Implikationer för undervisning  38

Lärdomar från ett lärar–forskarsamarbete  40

Avslutning 47

Reflektionsfrågor 48

Referenser  49

3. Didaktiska aspekter av matematikundervisning  51

Anette Bagger

Ett förändrat uppdrag i matematikämnet 51

Matematikundervisning och IF 54

Omsorg i matematikundervisningen 57

Omsorg om lärandet i matematik 60

Avslutning 62

Reflektionsfrågor 64

Referenser 65

4. Slöjd och bildning 71

Anna Sjöqvist

Utbildning och bildning 71

Självbestämmande, medbestämmande och solidaritet 76

Att skapa förutsättningar för bildning 86

Avslutning  92

Reflektionsfrågor 93

Referenser 93

5. Att lära sig laga mat och att ta hand om sig själv 97

Albina Granberg

Lärande om livet i hem och familj 97

Lektioner och lärande i hem- och konsumentkunskap  100

Receptets design, innehåll och aritmetik 103

Lärares syn på viktiga kunskaper i hushållet 106

Bakning som centralt innehåll 108

Avslutning 110

Reflektionsfrågor 110

Referenser 111

6. Små sånger för stora hjärtan 113

Tobias Svärd

Den relationella pedagogiken 113

En komplex elevgrupp 114

TAKK 115

Sångernas innehåll och mening  120

Musikvideor på YouTube 121

Betydelsen av att synas 122

Vad arbetet lett fram till 122

Avslutning 124

Reflektionsfrågor 124

Referenser 124

7. Läromedel  127

Jonny Wåger & Daniel Östlund

Rätten till läromedel 127

En historisk tillbakablick  131

Läromedelsanvändning i dag 133

Forskning om läromedel  135

Sammanfattning  143

Avslutning  149

Reflektionsfrågor 149

Referenser  150

8. Dubbla kursplaner i klassrummet 155

Therese Lindahl

Styrdokumenten som verktyg 155

Flexibilitet i utbildningens innehåll 156

Att undervisa elever med IF 157

Den pedagogiska planeringen 161

Formativ syn på lärarens lärande 166

Avslutning 167

Reflektionsfrågor  168

Referenser  168

9. Undervisning av ”de andra” i historiskt perspektiv 169

Thomas Barow

Varför historia?  169

”De andra”: idioter, sinnesslöa med flera 170

Tidig utveckling i Centraleuropa  172

Uppkomsten och etableringen i Sverige 176

Att förvetenskapliga undervisning 180

Reformpedagogiska impulser i Slagsta 181

Hundra år av läroplansutveckling 184

Normalisering och integrering 189

Avslutning  191

Reflektionsfrågor  193

Referenser 193

Register 197

Intervju med bokens redaktörer

"Vår förhoppning är att denna antologi blir en resurs för alla som arbetar i anpassade skolformer och som vill utveckla sin undervisning utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv."

Läs intervjun här

Information

Redaktörer:
Daniel Östlund Jonny Wåger
Kapitelförfattare:
Anette Bagger Thomas Barow Linda Fälth Albina Granberg Kamilla Klefbeck Therese Lindahl Heidi Selenius Anna Sjöqvist Tobias Svärd
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178028
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
46993-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
198

Författare

Daniel Östlund

Daniel Östlund är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han disputerade 2012 med en avhandling om delta...

Jonny Wåger

Jonny Wåger är doktorand i pedagogik inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han har sedan tidigare en lärarexamen, en fil.kand. i medi...

Anette Bagger

Anette Bagger är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Anette har en bakgrund som specialpedagog och synrådgivare på Specialpedagog...

Thomas Barow

Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 på Humboldt-Universität zu Berli...

Linda Fälth

Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon är grundskollärare och specialpedagog med 20 års lärarerfarenhet från grundskola. ...

Albina Granberg

Albina Granberg är lektor i kost- och måltidsvetenskap vid Umeå universitet. Albina disputerade vid Uppsala universitet 2018 med en avhandling om m...

Kamilla Klefbeck

Kamilla Klefbeck är biträdande lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen Att få tillträde till lä...

Therese Lindahl

Therese Lindahl är rådgivare och talesperson för frågor om intellektuell funktionsnedsättning på Specialpedagogiska skolmyndigheten. På SPSM arbeta...

Heidi Selenius

Heidi Selenius är docent i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon är utbildad speciallärare och har huvudsakligen arbetat med ungdomar oc...

Anna Sjöqvist

Anna Sjöqvist är biträdande lektor i specialpedagogik vid Karlstads universitet. Hon disputerade 2022 med sin avhandling Slöjdundervisning i grunds...

Tobias Svärd

Tobias Svärd arbetar som musik- och förstelärare på Valdemarsro gymnasium i Malmö där han är mentor på programmet för estetiska verksamheter och un...

 ;

Den anpassade skolans läroplan lyfter elevernas rätt till utbildning. Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning tar upp områden som läs- och matematikundervisning, praktiskt-estetiska ämnen som slöjd och musik och hem- och konsumentkunskap samt utformning av läromedel. Även historiska och policyrelaterade frågor kring utbildning för elever med IF belyses. Bokens syfte är att ge en grund för undervisning som både främjar kunskapsutveckling i förhållande till ämnen och ä...

Den anpassade skolans läroplan lyfter elevernas rätt till utbildning. Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning tar upp områden som läs- och matematikundervisning, praktiskt-estetiska ämnen som slöjd och musik och hem- och konsumentkunskap samt utformning av läromedel. Även historiska och policyrelaterade frågor kring utbildning för elever med IF belyses. Bokens syfte är att ge en grund för undervisning som både främjar kunskapsutveckling i förhållande till ämnen och ämnesområden i anpassade skolformer och stödjer elevernas självständighet och delaktighet. Genom att kombinera forskningsbaserad kunskap med praktiknära exempel erbjuder boken en bred och nyanserad förståelse av hur undervisning kan utformas inom olika ämnen/ämnesområden och undervisningskontexter. Boken vänder sig främst till lärare, speciallärare/specialpedagoger och lärarstudenter, men kan även vara av intresse för vårdnadshavare och beslutsfattare inom utbildningsområdet.

Förord  7

Författarpresentationer 9

1. Undervisning som främjar läsförmåga  13

Linda Fälth & Heidi Selenius

Utmaningar med läsning 13

Balanserad läsundervisning 14

Läsförkunskaper lägger grunden 18

Läsning och utveckling av läsförmåga 21

Digital teknik i läsundervisningen 25

Avslutning 27

Reflektionsfrågor 27

Referenser 27

2. Vetenskapligt grundad matematikundervisning 33

Kamilla Klefbeck

Utmaningar och möjligheter  33

Vad säger forskningen?  35

Implikationer för undervisning  38

Lärdomar från ett lärar–forskarsamarbete  40

Avslutning 47

Reflektionsfrågor 48

Referenser  49

3. Didaktiska aspekter av matematikundervisning  51

Anette Bagger

Ett förändrat uppdrag i matematikämnet 51

Matematikundervisning och IF 54

Omsorg i matematikundervisningen 57

Omsorg om lärandet i matematik 60

Avslutning 62

Reflektionsfrågor 64

Referenser 65

4. Slöjd och bildning 71

Anna Sjöqvist

Utbildning och bildning 71

Självbestämmande, medbestämmande och solidaritet 76

Att skapa förutsättningar för bildning 86

Avslutning  92

Reflektionsfrågor 93

Referenser 93

5. Att lära sig laga mat och att ta hand om sig själv 97

Albina Granberg

Lärande om livet i hem och familj 97

Lektioner och lärande i hem- och konsumentkunskap  100

Receptets design, innehåll och aritmetik 103

Lärares syn på viktiga kunskaper i hushållet 106

Bakning som centralt innehåll 108

Avslutning 110

Reflektionsfrågor 110

Referenser 111

6. Små sånger för stora hjärtan 113

Tobias Svärd

Den relationella pedagogiken 113

En komplex elevgrupp 114

TAKK 115

Sångernas innehåll och mening  120

Musikvideor på YouTube 121

Betydelsen av att synas 122

Vad arbetet lett fram till 122

Avslutning 124

Reflektionsfrågor 124

Referenser 124

7. Läromedel  127

Jonny Wåger & Daniel Östlund

Rätten till läromedel 127

En historisk tillbakablick  131

Läromedelsanvändning i dag 133

Forskning om läromedel  135

Sammanfattning  143

Avslutning  149

Reflektionsfrågor 149

Referenser  150

8. Dubbla kursplaner i klassrummet 155

Therese Lindahl

Styrdokumenten som verktyg 155

Flexibilitet i utbildningens innehåll 156

Att undervisa elever med IF 157

Den pedagogiska planeringen 161

Formativ syn på lärarens lärande 166

Avslutning 167

Reflektionsfrågor  168

Referenser  168

9. Undervisning av ”de andra” i historiskt perspektiv 169

Thomas Barow

Varför historia?  169

”De andra”: idioter, sinnesslöa med flera 170

Tidig utveckling i Centraleuropa  172

Uppkomsten och etableringen i Sverige 176

Att förvetenskapliga undervisning 180

Reformpedagogiska impulser i Slagsta 181

Hundra år av läroplansutveckling 184

Normalisering och integrering 189

Avslutning  191

Reflektionsfrågor  193

Referenser 193

Register 197

Intervju med bokens redaktörer

"Vår förhoppning är att denna antologi blir en resurs för alla som arbetar i anpassade skolformer och som vill utveckla sin undervisning utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv."

Läs intervjun här

Information

Redaktörer:
Daniel Östlund Jonny Wåger
Kapitelförfattare:
Anette Bagger Thomas Barow Linda Fälth Albina Granberg Kamilla Klefbeck Therese Lindahl Heidi Selenius Anna Sjöqvist Tobias Svärd
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144197463
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
46993-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Daniel Östlund

Daniel Östlund är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han disputerade 2012 med en avhandling om delta...

Jonny Wåger

Jonny Wåger är doktorand i pedagogik inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han har sedan tidigare en lärarexamen, en fil.kand. i medi...

Anette Bagger

Anette Bagger är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Anette har en bakgrund som specialpedagog och synrådgivare på Specialpedagog...

Thomas Barow

Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 på Humboldt-Universität zu Berli...

Linda Fälth

Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon är grundskollärare och specialpedagog med 20 års lärarerfarenhet från grundskola. ...

Albina Granberg

Albina Granberg är lektor i kost- och måltidsvetenskap vid Umeå universitet. Albina disputerade vid Uppsala universitet 2018 med en avhandling om m...

Kamilla Klefbeck

Kamilla Klefbeck är biträdande lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen Att få tillträde till lä...

Therese Lindahl

Therese Lindahl är rådgivare och talesperson för frågor om intellektuell funktionsnedsättning på Specialpedagogiska skolmyndigheten. På SPSM arbeta...

Heidi Selenius

Heidi Selenius är docent i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon är utbildad speciallärare och har huvudsakligen arbetat med ungdomar oc...

Anna Sjöqvist

Anna Sjöqvist är biträdande lektor i specialpedagogik vid Karlstads universitet. Hon disputerade 2022 med sin avhandling Slöjdundervisning i grunds...

Tobias Svärd

Tobias Svärd arbetar som musik- och förstelärare på Valdemarsro gymnasium i Malmö där han är mentor på programmet för estetiska verksamheter och un...

 ;