Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Metodhandbok för rektorer
Förord 11
Medverkande i denna bok 13
1Metodhandbokens syfte och användningsområde 15
Gunnar Berg
Perspektiv och synsätt 16
Rationalistiska och systemteoretiska organisationsperspektiv 18
Rationalistiska och systemteoretiska perspektiv tillämpade på förskolans och skolans områden 21
Bokens innehåll 21
Litteratur 22
Del I
Rationalistiskt orienterade metoder
2Dokumentanalys enligt nivåmodellen 25
Gunnar Berg & Frank Sundh
Nivåmodellen – en första introduktion 26
Nivåmodellen – ett exempel 27
Dokumentanalys i sex nivåer 28
En tredelad nivåmodell 31
Att genomföra en analys utifrån nivåmodellen 33
Fler exempel på nivåmodellens tillämpbarhet 35
Nivåmodellen tillämpad på området systematiskt kvalitetsarbete 35
Nivåmodellen tillämpad på området barns och elevers inflytande 38
Praktisk tillämpning 43
Användningsområden 43
Gränsfallsproblem 44
Avslutning 45
Litteratur 45
3Kulturanalys i förskolor och skolor 47
Gunnar Berg & Frank Sundh
Skolutvecklingsarbete enligt frirumsmodellen i praktiken 49
Stödinsatser för analysgruppen 50
Sammanfattning 51
Aktörsberedskap och skolkultur 52
Brevmetoden 54
Att lägga pussel 55
Kulturanalys på Madängsskolan – ett demonstrationsexempel 60
Avslutning 79
Litteratur 80
4Aktionsanalys 81
Christer Wede
Arbetslaget som motor i skolors kvalitets- och utvecklingsarbete 83
Aktionsanalys – analysmodellen och hur den används 86
Litteratur 98
5Elevanalysmodellen 99
Christer Wede
Elevers inflytande 100
Elevers upplevelser av att vara i skolan 101
Elevers arbetsvillkor 107
Elevanalysens användningsområden 116
Litteratur 118
Del II
Systemteoretiskt orienterade metoder
6Dokumentanalys enligt en dimensionell modell 121
Frank Sundh
Att planera för skolutveckling 124
Fyra dimensioner i stället för sex 125
Blankett för bedömning 133
Handlingsplaner, likabehandlingsplaner och planer mot diskriminering och kränkande behandling 135
Dokumentanalys bakifrån och framlänges, avslutningsvis 138
Litteratur 140
7Systematisk skol- och kvalitetsutveckling med SWCP – School Work Culture Profile 141
Kristen Snyder & Conny Björkman
Bakgrund 142
Systematisk kvalitetsutveckling och systemteori 143
Skolans och förskolans kod, kultur och arbetskultur 144
Att utveckla skolans och förskolans organisationskultur 146
Modell för kvalitetsutveckling med SWCP 147
Tillämpning i skolor i Jämtland 157
Exempel på en SWCP-rapport 157
Litteratur 161
8Skolorganisationens förbättringskapacitet 163
Ulf Blossing
Förbättringskapacitet 164
Sex skoltyper 167
Planera för kartläggning 172
Externt stöd 178
Litteratur 178
9Att leda och organisera ett systematiskt kvalitetsarbete 179
Monica Sjöstrand
Systematiskt kvalitetsarbete – begrepp, angreppssätt och förbättringsverktyg 181
Att organisera för ett kvalitetsarbete 193
Mål – aktiviteter – uppföljning – utvärdering 196
Kvalitetsredovisning 211
Rektor – med ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet 212
Litteratur 213
Avslutning
10Olika perspektiv tillämpade på samma skola 217
Christer Wede & Conny Björkman
SWCP och kulturanalys – likheter och skillnader 218
Kort om skolans historia 220
En sammanfattande resultatbild 221
Kulturanalysen 224
Spelar det någon roll vilken metod som används? 227
Slutreflektioner 230
Litteratur 233
11SWOT och PESTEL 235
Roger Sträng
Fortsatt behov av analys 237
Kulturen på en arbetsplats 239
SWOT-modellen 241
PESTEL-analys 248
Litteratur 250
12Sammankoppling och diskussion 253
Gunnar Berg
Korstryck och rektorer som organisationsbyggare 254
Hur kommer metodhandboken in i sammanhanget? 257
Litteratur 258
Bilagor
Bilaga 1: SWCP – Skolans arbetskultur 261
Bilaga 2: SWCP – Förskolans arbetskultur 267
Bilaga 3: SWCP Svarsblankett 273
Bilaga 4: SWCP (med resultat) 275
Bilaga 5: SWCP (tomt underlag för resultat) 277
Bilaga 6: Kartläggning av skoltyp med hjälp av poäng 279
Bilaga 7: Kartläggning av skoltyp med hjälp av skala 1–5 283
Bilaga 8: Bedömning av handlingsplanen i förhållande till kriterierna i enlighet med den dimensionella modellen 287
Information
- Redaktörer:
- Ulrika Auno Gunnar Berg Frank Sundh
- Kapitelförfattare:
- Conny Björkman Ulf Blossing Monica Sjöstrand Kristen Snyder Roger Sträng Christer Wede
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144152097
- Utgivningsår:
- 2016
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 39357-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 287