Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Metodhandbok för rektorer

Skickas följande arbetsdag

Rektorskap handlar i stor utsträckning om att genomföra utvecklingsprocesser till barns och elevers bästa. En förutsättning för att kunna axla denna roll är att rektorer och andra skolutvecklare förfogar över och använder sig av relevanta metodiska verktyg. I Metodhandbok för rektorer behandlas ett flertal metoder för utvecklingsarbete. De vilar på olika teoretiska perspektiv och kan med fördel användas i skolors och förskolors systematiska kvalitetsarbete. Metoderna sätter fokus på interna ...

Rektorskap handlar i stor utsträckning om att genomföra utvecklingsprocesser till barns och elevers bästa. En förutsättning för att kunna axla denna roll är att rektorer och andra skolutvecklare förfogar över och använder sig av relevanta metodiska verktyg. I Metodhandbok för rektorer behandlas ett flertal metoder för utvecklingsarbete. De vilar på olika teoretiska perspektiv och kan med fördel användas i skolors och förskolors systematiska kvalitetsarbete. Metoderna sätter fokus på interna organisationskulturer samt externa verksamhetsuppdrag. Bokens innehåll är bearbetat och uppdaterat, dessutom har två nya kapitel tillförts. Metodhandboken riktar sig till verksamma rektorer och övriga med utvecklingsansvar på såväl skol- som huvudmannanivå. Boken är också anpassad för att kunna användas inom det statligt reglerade Rektorsprogrammet.

Förord 11

Medverkande i denna bok 13

1Metodhandbokens syfte och användningsområde 15

Gunnar Berg

Perspektiv och synsätt 16

Rationalistiska och systemteoretiska organisationsperspektiv 18

Rationalistiska och systemteoretiska perspektiv tillämpade på förskolans och skolans områden 21

Bokens innehåll 21

Litteratur 22

Del I

Rationalistiskt orienterade metoder

2Dokumentanalys enligt nivåmodellen 25

Gunnar Berg & Frank Sundh

Nivåmodellen – en första introduktion 26

Nivåmodellen – ett exempel 27

Dokumentanalys i sex nivåer 28

En tredelad nivåmodell 31

Att genomföra en analys utifrån nivåmodellen 33

Fler exempel på nivåmodellens tillämpbarhet 35

Nivåmodellen tillämpad på området systematiskt kvalitetsarbete 35

Nivåmodellen tillämpad på området barns och elevers inflytande 38

Praktisk tillämpning 43

Användningsområden 43

Gränsfallsproblem 44

Avslutning 45

Litteratur 45

3Kulturanalys i förskolor och skolor 47

Gunnar Berg & Frank Sundh

Skolutvecklingsarbete enligt frirumsmodellen i praktiken 49

Stödinsatser för analysgruppen 50

Sammanfattning 51

Aktörsberedskap och skolkultur 52

Brevmetoden 54

Att lägga pussel 55

Kulturanalys på Madängsskolan – ett demonstrationsexempel 60

Avslutning 79

Litteratur 80

4Aktionsanalys 81

Christer Wede

Arbetslaget som motor i skolors kvalitets- och utvecklingsarbete 83

Aktionsanalys – analysmodellen och hur den används 86

Litteratur 98

5Elevanalysmodellen 99

Christer Wede

Elevers inflytande 100

Elevers upplevelser av att vara i skolan 101

Elevers arbetsvillkor 107

Elevanalysens användningsområden 116

Litteratur 118

Del II

System­teoretiskt orienterade metoder

6Dokumentanalys enligt en dimensionell modell 121

Frank Sundh

Att planera för skolutveckling 124

Fyra dimensioner i stället för sex 125

Blankett för bedömning 133

Handlingsplaner, likabehandlingsplaner och planer mot diskriminering och kränkande behandling 135

Dokumentanalys bakifrån och framlänges, avslutningsvis 138

Litteratur 140

7Systematisk skol- och kvalitetsutveckling med SWCP – School Work Culture Profile 141

Kristen Snyder & Conny Björkman

Bakgrund 142

Systematisk kvalitetsutveckling och systemteori 143

Skolans och förskolans kod, kultur och arbetskultur 144

Att utveckla skolans och förskolans organisationskultur 146

Modell för kvalitetsutveckling med SWCP 147

Tillämpning i skolor i Jämtland 157

Exempel på en SWCP-rapport 157

Litteratur 161

8Skolorganisationens förbättringskapacitet 163

Ulf Blossing

Förbättringskapacitet 164

Sex skoltyper 167

Planera för kartläggning 172

Externt stöd 178

Litteratur 178

9Att leda och organisera ett systematiskt kvalitetsarbete 179

Monica Sjöstrand

Systematiskt kvalitetsarbete – begrepp, angreppssätt och förbättringsverktyg 181

Att organisera för ett kvalitetsarbete 193

Mål – aktiviteter – uppföljning – utvärdering 196

Kvalitetsredovisning 211

Rektor – med ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet 212

Litteratur 213

Avslutning

10Olika perspektiv tillämpade på samma skola 217

Christer Wede & Conny Björkman

SWCP och kulturanalys – likheter och skillnader 218

Kort om skolans historia 220

En sammanfattande resultatbild 221

Kulturanalysen 224

Spelar det någon roll vilken metod som används? 227

Slutreflektioner 230

Litteratur 233

11SWOT och PESTEL 235

Roger Sträng

Fortsatt behov av analys 237

Kulturen på en arbetsplats 239

SWOT-modellen 241

PESTEL-analys 248

Litteratur 250

12Sammankoppling och diskussion 253

Gunnar Berg

Korstryck och rektorer som organisationsbyggare 254

Hur kommer metodhandboken in i sammanhanget? 257

Litteratur 258

Bilagor

Bilaga 1: SWCP – Skolans arbetskultur 261

Bilaga 2: SWCP – Förskolans arbetskultur 267

Bilaga 3: SWCP Svarsblankett 273

Bilaga 4: SWCP (med resultat) 275

Bilaga 5: SWCP (tomt underlag för resultat) 277

Bilaga 6: Kartläggning av skoltyp med hjälp av poäng 279

Bilaga 7: Kartläggning av skoltyp med hjälp av skala 1–5 283

Bilaga 8: Bedömning av handlingsplanen i förhållande till kriterierna i enlighet med den dimensionella modellen 287

Information

Redaktörer:
Ulrika Auno Gunnar Berg Frank Sundh
Kapitelförfattare:
Conny Björkman Ulf Blossing Monica Sjöstrand Kristen Snyder Roger Sträng Christer Wede
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152097
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
39357-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
287

Författare

Ulrika Auno

Ulrika Auno är verksamhetsledare för Regionalt Utvecklingsnätverk, RUN, vid Mittuniversitetet och administrativ chef för lärosätets rektorsprogram....

Gunnar Berg

Gunnar Berg är professor emeritus i pedagogik vid Mittuniversitetet. Han disputerade i pedagogik vid Uppsala universitet 1981 på avhandlingen Skola...

Frank Sundh

Frank Sundh är organisationskonsult med inriktning mot skolor som organisationer. Han har lång erfarenhet som lärare och skolutvecklare, från såväl...

Conny Björkman

Conny Björkman är universitetslektor i pedagogik och avdelningschef vid Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet. Björkman disput...

Ulf Blossing

Ulf Blossing är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han studerar skolors förbättringskulturer, bland annat med fokus på lärares samarb...

Monica Sjöstrand

Monica Sjöstrand arbetar som lektor i ledarskap och ledning vid Institutionen för ledarskap och ledning, Försvarshögskolan. Hon är verksam inom Rek...

Kristen Snyder

Kristen Snyder är docent i både pedagogik och kvalitetsteknik och arbetar inom ämnet kvalitetsteknik vid Mittuniversitetet. Kristen har stor erfare...

Roger Sträng

Roger Sträng är filosofie doktor och professor i pedagogik, i huvudsak verksam inom lärar- och rektorsutbildningen vid Högskolan i Östfold, Norge. ...

Christer Wede

Christer Wede är universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han har mångårig erfarenhet som utbildare i Rektorsprogrammet och ...

 ;