Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Fritidshemmet och skolan
- 13Prolog
- 13Nya allmänna råd för fritidshemmet
- 14En organisation för samverkan saknas
- 15Ledarskapets betydelse för att skapa ett helhetsperspektiv
- 16Att synliggöra behoven i fritidshemmet
- 17Några områden för samverkan
- 17Gemensamma lokaler
- 18Individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram
- 19Att tänka på i arbetet med råden
- 20Diskutera kapitlet
- 20Läs mer
- 20Litteratur
- 121Deklaration
- Ann S Pihlgren
- 21Det gemensamma uppdraget
- 24Fritids och skola – ett trassligt förhållande
- 24Tekniska förklaringar som status, lokaler och arbetstid
- 26Förklaringar utifrån styrning och verksamhetens syfte
- 28Förklaringar utifrån pedagogiska teoretiska skillnader
- 29Fritids + skola = sant
- 30Bokens innehåll
- 31Bokens kapitel
- 34Bokens författare
- 37Diskutera kapitlet
- 38Läs mer
- 38Litteratur
- 241Fritidshemspedagogiken och skolan
- Monica Hansen Orwehag
- 42Förhållandet i historiskt perspektiv
- 45Lärande i fritidshem och skola
- 45Yttre villkor, lärandeformer och typer av kunskap
- 48Fritidsläraren i skolan
- 51Fritidslärarnas arbetsuppgifter i skolan
- 53Fritidslärarens uppdrag
- 53Möjliga positioner för fritidsläraren
- 55Ett fritidspedagogiskt förhållningssätt
- 56Assistent/medhjälpare
- 57Samarbetspartner
- 58Lärare i specifikt ämne
- 59Att komplettera skolan inom skolans ram
- 60Fritidshemmets kompletteringsfunktion
- 61Komplettering under skoltid
- 64Sammanfattning
- 65Diskutera kapitlet
- 65Läs mer
- 65Litteratur
- 369Motivation och lärande
- Mikael Jensen
- 70Motivation
- 71Social lärandeteori
- 73Inställningar till lärande
- 74De tre lärandedimensionerna
- 75Lärande på människans villkor
- 76Intrinsikal och extrinsikal motivation
- 77Instrumentell, social och prestationsmotivation
- 78Sammanfattning
- 79Relaterade faktorer
- 79Belöning
- 80Tydlighet
- 81Mål
- 83Frågor
- 86Samarbete
- 87Metoder för inspirerande lärande
- 88Individuella långsiktiga projekt
- 90Äventyrspedagogik
- 92Storyline
- 94Sammanfattning
- 96Diskutera kapitlet
- 96Läs mer
- 97Litteratur
- 4101Samverkan för elevens lärande
- Ann S Pihlgren
- 102Vetenskaplig grund
- 103Uppdraget i läroplanen
- 103Tänkande och kreativitet kan utvecklas
- 104Blooms reviderade taxonomi om kognition och kunskap
- 107Lärarens viktiga förmåga
- 108Forskarens teoretiska glasögon
- 108Lärares praxisteorier
- 109Ut i verksamheten
- 110Kognition och kunskap i aktiviteterna
- 115Fem lärarstilar
- 124Intervjuerna ger förklaringar
- 125Dags att dra slutsatser
- 125Lärarstilens planeringssätt avgör
- 126Den viktiga reflekterande dialogen
- 127Pedagogisk insikt gör skillnad
- 128Vi forskar vidare
- 128Resultaten kan utveckla praktiken
- 130Diskutera kapitlet
- 131Läs mer
- 131Litteratur
- 5135Arbetslaget – samverkan eller teamutveckling
- Hans Fröman
- 137Grunder för samverkan
- 140En gemensam verklighetsuppfattning
- 140Tydlig målbild styr arbetslagets kommunikation
- 140Gemensam reflektion
- 141Problem och lösningar vid samverkan
- 141Den komplicerade mänskliga samvaron
- 142Öppenhet är nyckeln till framgångsrikt samarbete
- 143Tillit
- 144Några första steg till tillit i vardagen
- 144Lagets avvikelsehantering
- 147Honnörsbegreppen
- 148Sammanfattning
- 149Diskutera kapitlet
- 149Läs mer
- 149Litteratur
- 6151Kunskapens år
- Andreas Mauritzson Daun & Martin Anker Svensson
- 151Så här började vi
- 152Kunskapens år
- 154Tema mänskliga rättigheter
- 156Diskutera kapitlet
- 156Hitta filmen
- 7157Miljön som redskap
- Anneli Hippinen Ahlgren
- 158Samverkan och artikulering
- 159Att förändra det förgivettagna
- 161Den fysiska miljön
- 162Uppbyggnad av den fysiska miljön
- 164Lärandemiljöer
- 164Skillnader i skolans och fritidshemmets traditionella lärmiljö
- 165Barnen i lärandemiljön
- 167Sammanfattning
- 168Diskutera kapitlet
- 168Läs mer
- 169Litteratur
- 8171Att bedöma tillsammans
- Ann S Pihlgren
- 171Att bedöma karaktär och uppförande
- 173Barnprat
- 175Att bedöma verksamhetens måluppfyllelse
- 175Att bedöma de yttre förutsättningarna
- 176Att bedöma processers effektivitet
- 177Lärarens pedagogiska planering
- 178Fungerar processen som avsett?
- 179Resultatbedömning för lärande
- 180Summativ och formativ bedömning
- 181Vem bedömer?
- 181Kognitiva och icke-kognitiva förmågor
- 182Indikatorer och kännetecken på väg mot målet
- 183Eleven bedömer verksamheten
- 184Sex praktiska exempel
- 184Pedagogisk planering med alignment
- 187Bedömning av processer
- 189Elevbedömningar
- 190Resultatuppföljning genom utvecklingsmatriser
- 192Samverka om bedömningar
- 195Sammanfattning
- 196Diskutera kapitlet
- 196Läs mer
- 197Litteratur
- 9199Relationsarbete på fritidshem och i skola
- Marie Wrethander
- 199Presentation av ett utvecklingsarbete
- 201Fas 1 Det problematiska mobbningsbegreppet
- 203Fas 2 Analys av styrdokument, metoder och begrepp
- 206Fas 3 Perspektiv och antaganden i utvecklingsarbetet
- 209Fas 4 Att kartlägga barns relationsarbete
- 211Fas 5 Att utveckla arbetssätt och strategier
- 212Sammanfattning
- 213Diskutera kapitlet
- 213Läs mer
- 214Litteratur
- 10215En lekande skola
- Eva Kane
- 216Det finns ingen fri lek!
- 217Lek och lärande
- 217Lekens lärande funktion
- 219Den onyttiga leken
- 221Från lek till lekandet
- 223Lekande barn och lekande vuxna
- 225Lekandet som resurs
- 227Sammanfattning
- 228Diskutera kapitlet
- 228Läs mer
- 229Litteratur
- 11233Aktionsforskning i praktiken
- Sharon Rubin
- 233Klubben
- 236Alla fritidshem och fritidsklubbar
- 237Rastverksamheten
- 237Diskutera kapitlet
- 238Läs mer
- 238Litteratur
- 12239Att äga språk är att vara rik
- Inger Nordheden
- 240Vad är språk?
- 241Vardagsspråk – skolspråk
- 242Frågan är vilka ord som finns
- 243Vem é hán?
- 246Språk och identitet
- 246Interkulturell pedagogik – en ny identitet skapas
- 248Olika syn på familjebegreppet
- 250Det goda livet har inget facit
- 251Språk som markör för känslor
- 253Fritidshemmet som arena för attitydförändring
- 255Hur får man ett språk?
- 255Att organisera språkutvecklingen
- 258Leken blir språkutvecklande
- 259Sammanfattning
- 260Diskutera kapitlet
- 260Läs mer
- 260Litteratur
- 13263Förmågorna – the big 6
- Jessica Sjöblom
- 263The big 5 blir the big 6
- 264Så här arbetar vi
- 266Förmågearbetet på fritidshemmet
- 267Arbetet utvärderas i slutet av veckan
- 268Generella vinster med förmågearbetet
- 268Diskutera kapitlet
- 268Läs mer
- 14269Utomhuspedagogik
- Maria Svedäng
- 270Vad är utomhuspedagogik?
- 272Varför utomhuspedagogik?
- 273Platsens betydelse
- 275Informellt lärande
- 276Lära tillsammans
- 278Leken
- 279På fritidshemmet
- 280Utmaningar
- 282Sammanfattning
- 283Diskutera kapitlet
- 283Läs mer
- 284Litteratur
- 15287Matematik i lek och lärande
- Linda-Marie Mårtensson
- 287Matematiktema på Korallens fritidshem
- 288Tillvägagångssättet
- 289Pedagogisk planering Matematiktema
- 292Våra uppdragspärmar
- 293Naturmatematik
- 294Fritidsmatematik under skoltid
- 295Aktiviteter under skoltid
- 296Elevinflytande och naturmatematik
- 297Metakognitiva övningar
- 299Övriga aktiviteter
- 300Matematik med föräldrar och syskon
- 300Dokumentation och utvärdering
- 301Utvärderingar med eleverna
- 301Lärarnas utvärdering
- 302Diskutera kapitlet
- 302Läs mer
- 302Litteratur
- 16303Uppdrag: teknikmedvetna barn
- Inga-Britt Skogh
- 304Teknikämnet i skolan
- 305Teknik – vad är det
- 305Teknikbegreppet
- 307Teknisk kunskap
- 308Betydelsen av hur teknik definieras
- 309Lågstadieelevers bilder av teknik
- 311Teknik och lärande för hållbar utveckling
- 311Begreppet hållbar utveckling
- 312Lärande för hållbar utveckling
- 312Från visioner till skolverklighet
- 314Exemplet Skolskog
- 315Start i reflektion
- 316Bygga en koja – både teknik och hållbar utveckling
- 319Sammanfattning
- 319Diskutera kapitlet
- 319Läs mer
- 319Litteratur
- 17323Mediapedagogik på fritids
- Jonas Lindahl
- 323Hur vi skapade en digital sandlåda
- 324Lärarnas motstånd
- 325Så här kan du börja arbetet
- 326En tydlig plan för att skapa den digitala sandlådan
- 327Diskutera kapitlet
- 327Lyssna och se mer
Vackra ord från styrdokument omvandlas här till vetenskap, beprövad erfarenhet och konkreta metoder.
Bokens författare representerar en bred expertis inom utbildningsfrågor och skolutveckling för både grundskola och fritidshem.
Den bjuder på en palett av intressanta, läsvärda, visionära och framåtsyftande betraktelser, men är också kritiskt granskande av skeenden som inte är tillfredsställande sett ur en myndighetsutövning.
Information
- Redaktörer:
- Ann S Pihlgren
- Kapitelförfattare:
- Martin Anker Svensson Hans Fröman Anna Grettve Monica Orwehag Anneli Hippinen Ahlgren Mikael Jensen Eva Kane Jonas Lindahl Andreas Mauritzson Daun Linda-Marie Mårtensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144100937
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38588-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 338