Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Fritidshemmet och skolan

- det gemensamma uppdraget
Skickas följande arbetsdag

Den här antologin beskriver med olika infallsvinklar hur ett samarbete mellan fritidshem och skola kan se ut. Teoretiska resonemang med vetenskaplig tyngd kompletteras med praktiska exempel. Boken behandlar bland annat: Viktiga faktorer för att elever ska lära sig och utvecklas, de olika lärarprofessionernas syn på pedagogik och lärande och hur de kan komplettera varandra. Vinster och problemområden i samverkan mellan fritidshem och skola. Miljöns betydelse för lärande och hur fritidshem oc...

Den här antologin beskriver med olika infallsvinklar hur ett samarbete mellan fritidshem och skola kan se ut. Teoretiska resonemang med vetenskaplig tyngd kompletteras med praktiska exempel. Boken behandlar bland annat: Viktiga faktorer för att elever ska lära sig och utvecklas, de olika lärarprofessionernas syn på pedagogik och lärande och hur de kan komplettera varandra. Vinster och problemområden i samverkan mellan fritidshem och skola. Miljöns betydelse för lärande och hur fritidshem och skola kan samverka för att skapa lärande miljöer. Planering och bedömning samt hur kvalitetsarbete kan utveckla verksamheterna och samarbetet. Samarbete när det gäller områden som barns relationsarbete, språkutveckling, utomhusvistelse och teknikkunskap. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor samt med läsanvisningar för vidare utveckling. Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning. Den kan också användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap på området.

    • 13
      Prolog
        • 13
          Nya allmänna råd för fritidshemmet
        • 14
          En organisation för samverkan saknas
        • 15
          Ledarskapets betydelse för att skapa ett helhetsperspektiv
        • 16
          Att synliggöra behoven i fritidshemmet
        • 17
          Några områden för samverkan
        • 17
          Gemensamma lokaler
        • 18
          Individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram
        • 19
          Att tänka på i arbetet med råden
        • 20
          Diskutera kapitlet
        • 20
          Läs mer
        • 20
          Litteratur
      • 1
        21
        Deklaration
        • Ann S Pihlgren
        • 21
          Det gemensamma uppdraget
        • 24
          Fritids och skola – ett trassligt förhållande
        • 24
          Tekniska förklaringar som status, lokaler och arbetstid
        • 26
          Förklaringar utifrån styrning och verksamhetens syfte
        • 28
          Förklaringar utifrån pedagogiska teoretiska skillnader
        • 29
          Fritids + skola = sant
        • 30
          Bokens innehåll
        • 31
          Bokens kapitel
        • 34
          Bokens författare
        • 37
          Diskutera kapitlet
        • 38
          Läs mer
        • 38
          Litteratur
      • 2
        41
        Fritidshemspedagogiken och skolan
        • Monica Hansen Orwehag
        • 42
          Förhållandet i historiskt perspektiv
        • 45
          Lärande i fritidshem och skola
        • 45
          Yttre villkor, lärandeformer och typer av kunskap
        • 48
          Fritidsläraren i skolan
        • 51
          Fritidslärarnas arbetsuppgifter i skolan
        • 53
          Fritidslärarens uppdrag
        • 53
          Möjliga positioner för fritidsläraren
        • 55
          Ett fritidspedagogiskt förhållningssätt
        • 56
          Assistent/medhjälpare
        • 57
          Samarbetspartner
        • 58
          Lärare i specifikt ämne
        • 59
          Att komplettera skolan inom skolans ram
        • 60
          Fritidshemmets kompletteringsfunktion
        • 61
          Komplettering under skoltid
        • 64
          Sammanfattning
        • 65
          Diskutera kapitlet
        • 65
          Läs mer
        • 65
          Litteratur
      • 3
        69
        Motivation och lärande
        • Mikael Jensen
        • 70
          Motivation
        • 71
          Social lärandeteori
        • 73
          Inställningar till lärande
        • 74
          De tre lärandedimensionerna
        • 75
          Lärande på människans villkor
        • 76
          Intrinsikal och extrinsikal motivation
        • 77
          Instrumentell, social och prestationsmotivation
        • 78
          Sammanfattning
        • 79
          Relaterade faktorer
        • 79
          Belöning
        • 80
          Tydlighet
        • 81
          Mål
        • 83
          Frågor
        • 86
          Samarbete
        • 87
          Metoder för inspirerande lärande
        • 88
          Individuella långsiktiga projekt
        • 90
          Äventyrspedagogik
        • 92
          Storyline
        • 94
          Sammanfattning
        • 96
          Diskutera kapitlet
        • 96
          Läs mer
        • 97
          Litteratur
      • 4
        101
        Samverkan för elevens lärande
        • Ann S Pihlgren
        • 102
          Vetenskaplig grund
        • 103
          Uppdraget i läroplanen
        • 103
          Tänkande och kreativitet kan utvecklas
        • 104
          Blooms reviderade taxonomi om kognition och kunskap
        • 107
          Lärarens viktiga förmåga
        • 108
          Forskarens teoretiska glasögon
        • 108
          Lärares praxisteorier
        • 109
          Ut i verksamheten
        • 110
          Kognition och kunskap i aktiviteterna
        • 115
          Fem lärarstilar
        • 124
          Intervjuerna ger förklaringar
        • 125
          Dags att dra slutsatser
        • 125
          Lärarstilens planeringssätt avgör
        • 126
          Den viktiga reflekterande dialogen
        • 127
          Pedagogisk insikt gör skillnad
        • 128
          Vi forskar vidare
        • 128
          Resultaten kan utveckla praktiken
        • 130
          Diskutera kapitlet
        • 131
          Läs mer
        • 131
          Litteratur
      • 5
        135
        Arbetslaget – samverkan eller teamutveckling
        • Hans Fröman
        • 137
          Grunder för samverkan
        • 140
          En gemensam verklighetsuppfattning
        • 140
          Tydlig målbild styr arbetslagets kommunikation
        • 140
          Gemensam reflektion
        • 141
          Problem och lösningar vid samverkan
        • 141
          Den komplicerade mänskliga samvaron
        • 142
          Öppenhet är nyckeln till framgångsrikt samarbete
        • 143
          Tillit
        • 144
          Några första steg till tillit i vardagen
        • 144
          Lagets avvikelsehantering
        • 147
          Honnörsbegreppen
        • 148
          Sammanfattning
        • 149
          Diskutera kapitlet
        • 149
          Läs mer
        • 149
          Litteratur
      • 6
        151
        Kunskapens år
        • Andreas Mauritzson Daun & Martin Anker Svensson
        • 151
          Så här började vi
        • 152
          Kunskapens år
        • 154
          Tema mänskliga rättigheter
        • 156
          Diskutera kapitlet
        • 156
          Hitta filmen
      • 7
        157
        Miljön som redskap
        • Anneli Hippinen Ahlgren
        • 158
          Samverkan och artikulering
        • 159
          Att förändra det förgivettagna
        • 161
          Den fysiska miljön
        • 162
          Uppbyggnad av den fysiska miljön
        • 164
          Lärandemiljöer
        • 164
          Skillnader i skolans och fritidshemmets traditionella lärmiljö
        • 165
          Barnen i lärandemiljön
        • 167
          Sammanfattning
        • 168
          Diskutera kapitlet
        • 168
          Läs mer
        • 169
          Litteratur
      • 8
        171
        Att bedöma tillsammans
        • Ann S Pihlgren
        • 171
          Att bedöma karaktär och uppförande
        • 173
          Barnprat
        • 175
          Att bedöma verksamhetens måluppfyllelse
        • 175
          Att bedöma de yttre förutsättningarna
        • 176
          Att bedöma processers effektivitet
        • 177
          Lärarens pedagogiska planering
        • 178
          Fungerar processen som avsett?
        • 179
          Resultatbedömning för lärande
        • 180
          Summativ och formativ bedömning
        • 181
          Vem bedömer?
        • 181
          Kognitiva och icke-kognitiva förmågor
        • 182
          Indikatorer och kännetecken på väg mot målet
        • 183
          Eleven bedömer verksamheten
        • 184
          Sex praktiska exempel
        • 184
          Pedagogisk planering med alignment
        • 187
          Bedömning av processer
        • 189
          Elevbedömningar
        • 190
          Resultatuppföljning genom utvecklingsmatriser
        • 192
          Samverka om bedömningar
        • 195
          Sammanfattning
        • 196
          Diskutera kapitlet
        • 196
          Läs mer
        • 197
          Litteratur
      • 9
        199
        Relationsarbete på fritidshem och i skola
        • Marie Wrethander
        • 199
          Presentation av ett utvecklingsarbete
        • 201
          Fas 1 Det problematiska mobbningsbegreppet
        • 203
          Fas 2 Analys av styrdokument, metoder och begrepp
        • 206
          Fas 3 Perspektiv och antaganden i utvecklingsarbetet
        • 209
          Fas 4 Att kartlägga barns relationsarbete
        • 211
          Fas 5 Att utveckla arbetssätt och strategier
        • 212
          Sammanfattning
        • 213
          Diskutera kapitlet
        • 213
          Läs mer
        • 214
          Litteratur
      • 10
        215
        En lekande skola
        • Eva Kane
        • 216
          Det finns ingen fri lek!
        • 217
          Lek och lärande
        • 217
          Lekens lärande funktion
        • 219
          Den onyttiga leken
        • 221
          Från lek till lekandet
        • 223
          Lekande barn och lekande vuxna
        • 225
          Lekandet som resurs
        • 227
          Sammanfattning
        • 228
          Diskutera kapitlet
        • 228
          Läs mer
        • 229
          Litteratur
      • 11
        233
        Aktionsforskning i praktiken
        • Sharon Rubin
        • 233
          Klubben
        • 236
          Alla fritidshem och fritidsklubbar
        • 237
          Rastverksamheten
        • 237
          Diskutera kapitlet
        • 238
          Läs mer
        • 238
          Litteratur
      • 12
        239
        Att äga språk är att vara rik
        • Inger Nordheden
        • 240
          Vad är språk?
        • 241
          Vardagsspråk – skolspråk
        • 242
          Frågan är vilka ord som finns
        • 243
          Vem é hán?
        • 246
          Språk och identitet
        • 246
          Interkulturell pedagogik – en ny identitet skapas
        • 248
          Olika syn på familjebegreppet
        • 250
          Det goda livet har inget facit
        • 251
          Språk som markör för känslor
        • 253
          Fritidshemmet som arena för attitydförändring
        • 255
          Hur får man ett språk?
        • 255
          Att organisera språkutvecklingen
        • 258
          Leken blir språkutvecklande
        • 259
          Sammanfattning
        • 260
          Diskutera kapitlet
        • 260
          Läs mer
        • 260
          Litteratur
      • 13
        263
        Förmågorna – the big 6
        • Jessica Sjöblom
        • 263
          The big 5 blir the big 6
        • 264
          Så här arbetar vi
        • 266
          Förmågearbetet på fritidshemmet
        • 267
          Arbetet utvärderas i slutet av veckan
        • 268
          Generella vinster med förmågearbetet
        • 268
          Diskutera kapitlet
        • 268
          Läs mer
      • 14
        269
        Utomhuspedagogik
        • Maria Svedäng
        • 270
          Vad är utomhuspedagogik?
        • 272
          Varför utomhuspedagogik?
        • 273
          Platsens betydelse
        • 275
          Informellt lärande
        • 276
          Lära tillsammans
        • 278
          Leken
        • 279
          På fritidshemmet
        • 280
          Utmaningar
        • 282
          Sammanfattning
        • 283
          Diskutera kapitlet
        • 283
          Läs mer
        • 284
          Litteratur
      • 15
        287
        Matematik i lek och lärande
        • Linda-Marie Mårtensson
        • 287
          Matematiktema på Korallens fritidshem
        • 288
          Tillvägagångssättet
        • 289
          Pedagogisk planering Matematiktema
        • 292
          Våra uppdragspärmar
        • 293
          Naturmatematik
        • 294
          Fritidsmatematik under skoltid
        • 295
          Aktiviteter under skoltid
        • 296
          Elevinflytande och naturmatematik
        • 297
          Metakognitiva övningar
        • 299
          Övriga aktiviteter
        • 300
          Matematik med föräldrar och syskon
        • 300
          Dokumentation och utvärdering
        • 301
          Utvärderingar med eleverna
        • 301
          Lärarnas utvärdering
        • 302
          Diskutera kapitlet
        • 302
          Läs mer
        • 302
          Litteratur
      • 16
        303
        Uppdrag: teknikmedvetna barn
        • Inga-Britt Skogh
        • 304
          Teknikämnet i skolan
        • 305
          Teknik – vad är det
        • 305
          Teknikbegreppet
        • 307
          Teknisk kunskap
        • 308
          Betydelsen av hur teknik definieras
        • 309
          Lågstadieelevers bilder av teknik
        • 311
          Teknik och lärande för hållbar utveckling
        • 311
          Begreppet hållbar utveckling
        • 312
          Lärande för hållbar utveckling
        • 312
          Från visioner till skolverklighet
        • 314
          Exemplet Skolskog
        • 315
          Start i reflektion
        • 316
          Bygga en koja – både teknik och hållbar utveckling
        • 319
          Sammanfattning
        • 319
          Diskutera kapitlet
        • 319
          Läs mer
        • 319
          Litteratur
      • 17
        323
        Mediapedagogik på fritids
        • Jonas Lindahl
        • 323
          Hur vi skapade en digital sandlåda
        • 324
          Lärarnas motstånd
        • 325
          Så här kan du börja arbetet
        • 326
          En tydlig plan för att skapa den digitala sandlådan
        • 327
          Diskutera kapitlet
        • 327
          Lyssna och se mer

Vackra ord från styrdokument omvandlas här till vetenskap, beprövad erfarenhet och konkreta metoder.

Bokens författare representerar en bred expertis inom utbildningsfrågor och skolutveckling för både grundskola och fritidshem.

Den bjuder på en palett av intressanta, läsvärda, visionära och framåtsyftande betraktelser, men är också kritiskt granskande av skeenden som inte är tillfredsställande sett ur en myndighetsutövning.

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Martin Anker Svensson

Martin Anker Svensson är praktiker och fritidsledare sedan 17 år tillbaka och arbetar som samordnare på Karlbergs skola, den lilla skolan i den sto...

Hans Fröman

Hans Fröman är socionom med mångårig erfarenhet av konsultativt och handledande arbete med skola/förskola som dominerande arbetsområde. Han handled...

Anna Grettve

Anna Grettve är verksam som skribent och redaktör inom utbildningsområdet. Hon har varit anställd som kvalitetsredaktör på Skolverket där hon arbet...

Monica Orwehag

Monica Hansen Orwehag är fil.dr i pedagogik, tidigare lärare och fritidspedagog, och arbetar som forskare och lärarutbildare vid Högskolan Väst. He...

Anneli Hippinen Ahlgren

Anneli Hippinen Algren, fil.mag., är fritidspedagogutbildad i Stockholm, där hon arbetat som fritidspedagog i åtta år och under denna tid även skri...

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Eva Kane

Eva Kane, fil.dr och MSSc Master of Social Science i Lifelong learning, arbetar som universitetslektor med utbildning av fritidslärare på Stockholm...

Jonas Lindahl

Jonas Lindahl är en av antologins praktiker och är lärare i svenska och engelska. Jonas har tilldelats Stiftelsen DIU:s Guldäpple och är en flitigt...

Andreas Mauritzson Daun

Andreas Mauritzson Daun är en av antologins praktiker, grundlärare mot fritidshem och arbetar som samordnare på Observatorielundens skola. Skolan h...

Linda-Marie Mårtensson

Linda-Marie Mårtensson är praktiker och arbetar som fritidspedagog och fritidshemsutvecklare och har arbetat som fritidspedagog i över tjugo år på ...

Inger Nordheden

Inger Nordheden är mellanstadielärare, författare och tidigare lärarutbildare på institutionen för språkdidaktik på Stockholms universitet. Inger h...

Sharon Rubin

Sharon Rubin är praktiker och fritidslärare och arbetar vid Sköndalsskolan. 2011 gick hon den nya utbildningen till lärare med inriktning mot friti...

Jessica Sjöblom

Jessica Sjöblom är praktiker och tidigare socionom, skolkurator och handledare som bytt bana och satsat på fritidspedagogiken. I dag arbetar hon på...

Inga-Britt Skogh

Inga-Britt Skogh är professor i teknikens didaktik vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Hon är forskarutbildningsansvarig, forskningsledare för d...

Maria Svedäng

Maria Svedäng är universitetslektor i naturvetenskap och filosofie doktor i limnologi. Hon arbetar med lärarutbildning på lärarprogrammen på Högsko...

Marie Wrethander

Marie Wrethander är filosofie doktor i pedagogik och arbetar som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs...

 ;