Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Lärandets grunder

Lärandets grunder
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Författarpresentation
- 13Förord
- Mikael Jensen
- 17KAPITEL 1 Lärandets grunder – en introduktion
- Mikael Jensen
- 17Kunskap och lärande
- 21Form och innehåll
- 23Utbildning och social reproduktion
- 25Formellt och informellt lärande
- 26Lärandets olika dimensioner
- 27Arv och miljö
- 28Individ och grupp
- 30Mentalistisk och interaktionistisk
- 33Antologins bidrag
- 36Avslutande reflektioner
- 39KAPITEL 2 Utvecklingspedagogik
- Ingrid Pramling Samuelsson
- 41Mönster av samspel mellan barn och lärare
- 41Kategori 1: Delad glädje och gemensamt fantiserande
- 41Kategori 2: Ett sinnligt erfarande
- 42Kategori 3: Ett kunskapande erfarande
- 43Kategori 4: Ett metaforiskt erfarande
- 44Kategori 5: Att få och ge bekräftelse
- 44Kategori 6: Att flytta knappar från ett ställe till ett annat, studera dem eller fundera över vad man kan använda dem till
- 45Barns perspektiv och meningsskapande
- 46Det lekande lärande barnet
- 47Lärarens viktiga och nödvändiga delaktighet
- 49Vardagen som läroplan
- 50Teoretisk karakteristik
- 52Sammanfattande diskussion: utmaning i praktiken
- 57KAPITEL 3 Lärande som förändrat erfarande
- Ulla Runesson
- 58Lärandets vad-aspekt i variationsteori
- 59Vad som skiljer olika sätt att förstå
- 61Lärande, urskiljning och kritiska aspekter
- 61Lärande och variation
- 62Mönster av variation och invarians – en potential för lärande
- 68Att göra lärande möjligt
- 71KAPITEL 4 Förståelsens betydelse för lärande
- Peter Gärdenfors
- 71Att förstå är att se ett mönster
- 73Metoder för att se nya mönster
- 78Teoretisk förståelse handlar om att behärska abstrakta variabler
- 79Att lära sig att förstå i stället för lära sig hur
- 81Media som mönsterbärare
- 83Förståelse och transfer
- 87Avslutning
- 89KAPITEL 5 Den lärande hjärnan i den digitala tidsåldern
- Rolf Ekman och Karin Fogelberg
- 90Lärande utifrån olika neuroperspektiv
- 91Vår formbara, plastiska hjärna
- 92Betydelsen av hjärnans plasticitet för lärandet i olika åldrar
- 95Generna och miljön
- 96Vad ett neuroveteskapligt synsätt kan erbjuda
- 97Internet: möjligheter och utmaningar
- 100Sammanfattning
- 105KAPITEL 6 Om det sakligas betydelse för lärandet
- Bodil Jönsson
- 106Naturvetenskap som språk
- 107Designprocesser och lärprocesser
- 108Communities of Practice, CoP
- 108The reflective practitioner
- 109Affordance
- 109Cultural probes
- 110Aktivitetsdiamanten och lärandet
- 112Aktivitetsdiamanten, epilärandet och läraren
- 114Aktivitetsdiamanten, artefakterna och korthusen
- 115Lärande och våra många distribuerade jag
- 117Lärandet, artefakter och människor
- 118Artefakter som implementerade tankar
- 118Summerat
- 121KAPITEL 7 Direkt och indirekt lärande i skolan
- Ingrid Carlgren
- 122Skolans praktiker
- 123Förmågan att lära som input eller output
- 123Den traditionella skolundervisningen
- 125Skola för fostran och lärande
- 125Skolan och lärandeforskningen
- 128Lärande som komplext fenomen
- 133Undervisning för lärande
- 133Av lärandeteorier följer hur undervisningen ska läggas upp
- 134Från undervisning till lärande
- 134Undervisning för lärande
- 134Att designa undervisning för lärande
- 137KAPITEL 8 Platsens pedagogik
- Moira von Wright
- 138Lärandet är process och situation
- 140Pedagogiska situationer förändrar oss
- 141Mening skapas i triadiska processer
- 142Vi kan erinra oss situationer
- 144Skolan är inte vilket ställe som helst
- 145Klassrummet är en plats där vi gör erfarenheter
- 145På mattan
- 147Platsens pedagogiska dimensioner
- 148Vad tillför ”platsens pedagogik ”
- 149Avslutande reflektioner
- 153KAPITEL 9 Ljudmiljöns betydelse för klassrummet som lärmiljö
- Anders Kjellberg och Staffan Hygge
- 154Med dålig akustisk blir det svårt att höra
- 154Signal/brus-nivån
- 154Efterklangstiden i rummet
- 156Försämrad förståelse och inlärning
- 159Kritiska lyssningsförhållanden
- 160Slutsatser
- 160Effekter på andra typer av arbetsuppgifter
- 161Ljud distraherar
- 161Ljud stör specifika kognitiva processer
- 162Långvarig bullerexponering
- 164Hur buller påverkar samspelet lärare–elever
- 164Klimat och luftkvalit
- 165Sammanfattning
- 167KAPITEL 10 Lärandets språkliga uttryck
- Caroline Liberg
- 169Språkliga formuleringar i utveckling
- 169Språkliga drag på global textnivå
- 173Språkliga drag på lokal nivå
- 178Språkligt deltagande i utveckling
- 178Grad och styrning av deltagande
- 180Grad av säkerhet i deltagandet
- 181Slutord
- 185KAPITEL 11 Lärande i ett samtalsanalytiskt perspektiv
- Fritjof Sahlström och Helen Melander
- 189Interaktion i undervisningssammanhang
- 191Longitudinalitet i fokus
- 194Innehåll som en integrerad aspekt av interaktion
- 196Lärande som görande av förändring
- 199Slutord: samtalsanalys och lärande
- 203KAPITEL 12 Lärande genom deliberativ kommunikation
- Tomas Englund
- 205Lärandets kontext
- 207Relation och innehållsinriktning
- 209Lärande genom kommunikation
- 210Lärandets karakteristika
- 211Lärande genom deliberativ kommunikation
- 216Vad kan deliberationen sammantaget innebära för lärandet
- 216Deliberativ kommunikation som lärande i konkret skolpraktik
- 217Deliberativa samtal som en väg till medborgarlitteracitet
- 219Hinder för att etablera deliberativ kommunikation som lärande
- 223KAPITEL 13 Traditionalism och progressivism i synen på lärande
- Roger Säljö
- 224Varför sjunker kunskaperna? Eller gör dom inte
- 227Skola som sammanhang: att lära och att studera
- 229Skolan, medborgarskapet och kunskaper för livet
- 230Traditionalism och progressivism och livet i klassrummet
- 233Den digitala tidens utmaningar
- 237KAPITEL 14 Att humanisera och demokratisera utbildning
- Bernt Gustavsson
- 239Avhumanisering av kunskap och utbildning
- 240Hur lär vi oss
- 242Att humanisera utbildning
- 244Att demokratisera utbildning
- 246Det pedagogiska problemet
- 250Sammanfattning
- 253Diskussionsfrågor
- 257Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Mikael Jensen
- Författare:
- Ingrid Carlgren Rolf Ekman Tomas Englund Karin Fogelberg Bernt Gustavsson Peter Gärdenfors Staffan Hygge Bodil Jönsson Anders Kjellberg Caroline Liberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144068503
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 33921-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 260
Information
- Redaktörer:
- Mikael Jensen
- Författare:
- Ingrid Carlgren Rolf Ekman Tomas Englund Karin Fogelberg Bernt Gustavsson Peter Gärdenfors Staffan Hygge Bodil Jönsson Anders Kjellberg Caroline Liberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144174426
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 33921-SB01
- Upplaga:
- Första