Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Lärandets grunder

- teorier och perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Lärandets grunder

- teorier och perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur m...

Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får också ta del av studier utförda inom kognitions- och neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning. De teorier och perspektiv som de olika bidragen bl.a. berör är: • individens utveckling och den lärande hjärnan • lärande som erfarande, förståelse och samband • lärande, interaktion och teknologi • direkt och indirekt lärande • lärande, språk och kommunikation • lärande som reproduktion och lärande för framtiden • deltagande och demokrati. Boken har genom sin spännvidd, olika nivåer och dynamik en tidlös aktualitet. Den huvudsakliga målgruppen är verksamma och blivande lärare inom förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola samt studerande i pedagogikämnet.

    • 9
      Författarpresentation
    • 13
      Förord
        • Mikael Jensen
    • 17
      KAPITEL 1 Lärandets grunder – en introduktion
        • Mikael Jensen
        • 17
          Kunskap och lärande
        • 21
          Form och innehåll
        • 23
          Utbildning och social reproduktion
        • 25
          Formellt och informellt lärande
        • 26
          Lärandets olika dimensioner
        • 27
          Arv och miljö
        • 28
          Individ och grupp
        • 30
          Mentalistisk och interaktionistisk
        • 33
          Antologins bidrag
        • 36
          Avslutande reflektioner
    • 39
      KAPITEL 2 Utvecklingspedagogik
        • Ingrid Pramling Samuelsson
        • 41
          Mönster av samspel mellan barn och lärare
        • 41
          Kategori 1: Delad glädje och gemensamt fantiserande
        • 41
          Kategori 2: Ett sinnligt erfarande
        • 42
          Kategori 3: Ett kunskapande erfarande
        • 43
          Kategori 4: Ett metaforiskt erfarande
        • 44
          Kategori 5: Att få och ge bekräftelse
        • 44
          Kategori 6: Att flytta knappar från ett ställe till ett annat, studera dem eller fundera över vad man kan använda dem till
        • 45
          Barns perspektiv och meningsskapande
        • 46
          Det lekande lärande barnet
        • 47
          Lärarens viktiga och nödvändiga delaktighet
        • 49
          Vardagen som läroplan
        • 50
          Teoretisk karakteristik
        • 52
          Sammanfattande diskussion: utmaning i praktiken
    • 57
      KAPITEL 3 Lärande som förändrat erfarande
        • Ulla Runesson
        • 58
          Lärandets vad-aspekt i variationsteori
        • 59
          Vad som skiljer olika sätt att förstå
        • 61
          Lärande, urskiljning och kritiska aspekter
        • 61
          Lärande och variation
        • 62
          Mönster av variation och invarians – en potential för lärande
        • 68
          Att göra lärande möjligt
    • 71
      KAPITEL 4 Förståelsens betydelse för lärande
        • Peter Gärdenfors
        • 71
          Att förstå är att se ett mönster
        • 73
          Metoder för att se nya mönster
        • 78
          Teoretisk förståelse handlar om att behärska abstrakta variabler
        • 79
          Att lära sig att förstå i stället för lära sig hur
        • 81
          Media som mönsterbärare
        • 83
          Förståelse och transfer
        • 87
          Avslutning
    • 89
      KAPITEL 5 Den lärande hjärnan i den digitala tidsåldern
        • Rolf Ekman och Karin Fogelberg
        • 90
          Lärande utifrån olika neuroperspektiv
        • 91
          Vår formbara, plastiska hjärna
        • 92
          Betydelsen av hjärnans plasticitet för lärandet i olika åldrar
        • 95
          Generna och miljön
        • 96
          Vad ett neuroveteskapligt synsätt kan erbjuda
        • 97
          Internet: möjligheter och utmaningar
        • 100
          Sammanfattning
    • 105
      KAPITEL 6 Om det sakligas betydelse för lärandet
        • Bodil Jönsson
        • 106
          Naturvetenskap som språk
        • 107
          Designprocesser och lärprocesser
        • 108
          Communities of Practice, CoP
        • 108
          The reflective practitioner
        • 109
          Affordance
        • 109
          Cultural probes
        • 110
          Aktivitetsdiamanten och lärandet
        • 112
          Aktivitetsdiamanten, epilärandet och läraren
        • 114
          Aktivitetsdiamanten, artefakterna och korthusen
        • 115
          Lärande och våra många distribuerade jag
        • 117
          Lärandet, artefakter och människor
        • 118
          Artefakter som implementerade tankar
        • 118
          Summerat
    • 121
      KAPITEL 7 Direkt och indirekt lärande i skolan
        • Ingrid Carlgren
        • 122
          Skolans praktiker
        • 123
          Förmågan att lära som input eller output
        • 123
          Den traditionella skolundervisningen
        • 125
          Skola för fostran och lärande
        • 125
          Skolan och lärandeforskningen
        • 128
          Lärande som komplext fenomen
        • 133
          Undervisning för lärande
        • 133
          Av lärandeteorier följer hur undervisningen ska läggas upp
        • 134
          Från undervisning till lärande
        • 134
          Undervisning för lärande
        • 134
          Att designa undervisning för lärande
    • 137
      KAPITEL 8 Platsens pedagogik
        • Moira von Wright
        • 138
          Lärandet är process och situation
        • 140
          Pedagogiska situationer förändrar oss
        • 141
          Mening skapas i triadiska processer
        • 142
          Vi kan erinra oss situationer
        • 144
          Skolan är inte vilket ställe som helst
        • 145
          Klassrummet är en plats där vi gör erfarenheter
        • 145
          På mattan
        • 147
          Platsens pedagogiska dimensioner
        • 148
          Vad tillför ”platsens pedagogik ”
        • 149
          Avslutande reflektioner
    • 153
      KAPITEL 9 Ljudmiljöns betydelse för klassrummet som lärmiljö
        • Anders Kjellberg och Staffan Hygge
        • 154
          Med dålig akustisk blir det svårt att höra
        • 154
          Signal/brus-nivån
        • 154
          Efterklangstiden i rummet
        • 156
          Försämrad förståelse och inlärning
        • 159
          Kritiska lyssningsförhållanden
        • 160
          Slutsatser
        • 160
          Effekter på andra typer av arbetsuppgifter
        • 161
          Ljud distraherar
        • 161
          Ljud stör specifika kognitiva processer
        • 162
          Långvarig bullerexponering
        • 164
          Hur buller påverkar samspelet lärare–elever
        • 164
          Klimat och luftkvalit
        • 165
          Sammanfattning
    • 167
      KAPITEL 10 Lärandets språkliga uttryck
        • Caroline Liberg
        • 169
          Språkliga formuleringar i utveckling
        • 169
          Språkliga drag på global textnivå
        • 173
          Språkliga drag på lokal nivå
        • 178
          Språkligt deltagande i utveckling
        • 178
          Grad och styrning av deltagande
        • 180
          Grad av säkerhet i deltagandet
        • 181
          Slutord
    • 185
      KAPITEL 11 Lärande i ett samtalsanalytiskt perspektiv
        • Fritjof Sahlström och Helen Melander
        • 189
          Interaktion i undervisningssammanhang
        • 191
          Longitudinalitet i fokus
        • 194
          Innehåll som en integrerad aspekt av interaktion
        • 196
          Lärande som görande av förändring
        • 199
          Slutord: samtalsanalys och lärande
    • 203
      KAPITEL 12 Lärande genom deliberativ kommunikation
        • Tomas Englund
        • 205
          Lärandets kontext
        • 207
          Relation och innehållsinriktning
        • 209
          Lärande genom kommunikation
        • 210
          Lärandets karakteristika
        • 211
          Lärande genom deliberativ kommunikation
        • 216
          Vad kan deliberationen sammantaget innebära för lärandet
        • 216
          Deliberativ kommunikation som lärande i konkret skolpraktik
        • 217
          Deliberativa samtal som en väg till medborgarlitteracitet
        • 219
          Hinder för att etablera deliberativ kommunikation som lärande
    • 223
      KAPITEL 13 Traditionalism och progressivism i synen på lärande
        • Roger Säljö
        • 224
          Varför sjunker kunskaperna? Eller gör dom inte
        • 227
          Skola som sammanhang: att lära och att studera
        • 229
          Skolan, medborgarskapet och kunskaper för livet
        • 230
          Traditionalism och progressivism och livet i klassrummet
        • 233
          Den digitala tidens utmaningar
    • 237
      KAPITEL 14 Att humanisera och demokratisera utbildning
        • Bernt Gustavsson
        • 239
          Avhumanisering av kunskap och utbildning
        • 240
          Hur lär vi oss
        • 242
          Att humanisera utbildning
        • 244
          Att demokratisera utbildning
        • 246
          Det pedagogiska problemet
        • 250
          Sammanfattning
    • 253
      Diskussionsfrågor
    • 257
      Sakregister

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Ingrid Carlgren

Ingrid Carlgren är professor i lärande vid Linköpings universitet och ansvarig för uppbyggnaden av en ny lärarutbildning i Norrköping.

Rolf Ekman

Rolf Ekman är professor emeritus i klinisk neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs universitet, med forskningsverksamhet kring bl.a. olika autis...

Tomas Englund

Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...

Karin Fogelberg

Karin Fogelberg är universitetslektor i Journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. Hon arbetar bland annat med lärarutbildning o...

Bernt Gustavsson

Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...

Peter Gärdenfors

Peter Gärdenfors är professor i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet. Hans främsta forskningsintressen för närvarande är modeller av begreppsb...

Staffan Hygge

Staffan Hygge, filosofie doktor i psykologi och professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle, där han bedriver forskning i ämnet.

Bodil Jönsson

Bodil Jönsson, prof. i rehabiliteringsteknik på Certec.

Anders Kjellberg

Anders Kjellberg är professor emeritus i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle. Tidigare var han professor i arbetspsykologi vid Arbetslivsinstitutet

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Helen Melander Bowden

Helen Melander är FD i pedagogik och verksam som forskare vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen är lärande i interaktion samt kogniti...

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Fritjof Sahlström

Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

Moira von Wright

Moira von Wright är docent i pedagogik, Örebro universitet

 ;

Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mån...

Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får också ta del av studier utförda inom kognitions- och neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning. De teorier och perspektiv som de olika bidragen bl.a. berör är: • individens utveckling och den lärande hjärnan • lärande som erfarande, förståelse och samband • lärande, interaktion och teknologi • direkt och indirekt lärande • lärande, språk och kommunikation • lärande som reproduktion och lärande för framtiden • deltagande och demokrati. Boken har genom sin spännvidd, olika nivåer och dynamik en tidlös aktualitet. Den huvudsakliga målgruppen är verksamma och blivande lärare inom förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola samt studerande i pedagogikämnet.

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Ingrid Carlgren

Ingrid Carlgren är professor i lärande vid Linköpings universitet och ansvarig för uppbyggnaden av en ny lärarutbildning i Norrköping.

Rolf Ekman

Rolf Ekman är professor emeritus i klinisk neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs universitet, med forskningsverksamhet kring bl.a. olika autis...

Tomas Englund

Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...

Karin Fogelberg

Karin Fogelberg är universitetslektor i Journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. Hon arbetar bland annat med lärarutbildning o...

Bernt Gustavsson

Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...

Peter Gärdenfors

Peter Gärdenfors är professor i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet. Hans främsta forskningsintressen för närvarande är modeller av begreppsb...

Staffan Hygge

Staffan Hygge, filosofie doktor i psykologi och professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle, där han bedriver forskning i ämnet.

Bodil Jönsson

Bodil Jönsson, prof. i rehabiliteringsteknik på Certec.

Anders Kjellberg

Anders Kjellberg är professor emeritus i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle. Tidigare var han professor i arbetspsykologi vid Arbetslivsinstitutet

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Helen Melander Bowden

Helen Melander är FD i pedagogik och verksam som forskare vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen är lärande i interaktion samt kogniti...

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Fritjof Sahlström

Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

Moira von Wright

Moira von Wright är docent i pedagogik, Örebro universitet

 ;