Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Uppdrag offentlig granskning

Skickas följande arbetsdag

Under de senaste årtiondena har användningen av olika granskningsformer för att undersöka, kontrollera och bedöma resultatet av offentlig politik ökat lavinartat. I Sverige och i andra länder investerar regeringar omfattande resurser och politisk tilltro till granskningars positiva effekter. Men vad innebär all denna granskning? Hur är det tänkt att olika former av granskning ska fungera? Är granskning alltid av godo? I Uppdrag offentlig granskning beskrivs, jämförs och analyseras fem granskn...

Under de senaste årtiondena har användningen av olika granskningsformer för att undersöka, kontrollera och bedöma resultatet av offentlig politik ökat lavinartat. I Sverige och i andra länder investerar regeringar omfattande resurser och politisk tilltro till granskningars positiva effekter. Men vad innebär all denna granskning? Hur är det tänkt att olika former av granskning ska fungera? Är granskning alltid av godo? I Uppdrag offentlig granskning beskrivs, jämförs och analyseras fem granskningsformer: tillsyn, revision, utvärdering, ackreditering samt kvalitets- och rankningssystem. Jämförelsen sker med avseende på gemensamma kännetecken och specifika särdrag, orsaker till varför användningen har ökat samt vilka problem de olika granskningsaktiviteterna antas vara en lösning på. I boken problematiseras och diskuteras också granskningsfenomenets orsaker och funktioner i ett nutida samhälleligt och demokratiteoretiskt perspektiv. Särskild uppmärksamhet riktas mot de effekter, både positiva och negativa, som granskning av offentlig politik och verksamhet kan få för ansvarsutkrävande, verksamhetsutveckling och förtroendet för det demokratiska systemet. Boken vänder sig i första hand till studenter i offentlig förvaltning och statsvetenskap, men också till studenter i andra samhällsvetenskapliga ämnen som till exempel socialt arbete, företagsekonomi, sociologi samt till anställda i kommuner och stat med intresse för granskningens teori och praktik.

      • 7
        Förord
      • 9
        Författarpresentationer
      • 13
        KAPITEL 1 Uppdrag offentlig granskning
        • Vicki Johansson och Lena Lindgren
        • 14
          Granskning i fokus
        • 16
          Granskningens och ansvarsutkrävandets id
        • 16
          Begreppen granskning och ansvarsutkrävande
        • 19
          Privata styrformer blir offentliga
        • 21
          Demokratiska systems överlevnadsförmåga och stabilitet
        • 21
          Politisk effektivitet och legitimitet
        • 23
          Resultatbaserat ansvarsutkrävande
        • 26
          Granskning av granskningsformer
        • 28
          Att läsa vidare
      • 29
        KAPITEL 2 Granskning som möjlighet och hot
        • Vicki Johansson och Lars Karlsson
        • 30
          Risksamhället
        • 34
          Granskningssamhället
        • 36
          Det mot(demokratiska) samhället
        • 41
          Granskning som problem eller möjlighet
        • 41
          Den offentliga granskningens konsekvenser utifrån ett verksamhetsperspektiv
        • Den offentliga granskningens konsekvenser utifrån
        • 45
          ett demokratiskt perspektiv
        • 48
          Att läsa vidare
      • 49
        KAPITEL 3 Tillsyn
        • Mats Bengtsson och Emma Ek
        • 50
          Kort om en lång historia
        • 52
          Idealtypiska drag
        • 55
          Problem som tillsyn ska lösa
        • 59
          Tillsynarna
        • 60
          De tillsynade
        • 63
          Forskning om tillsyn
        • 63
          Tillsynens effekter
        • 65
          Tillsyn för att förbättra tillsynens funktion
        • 65
          Varför tillsynare agerar olika
        • 66
          Att läsa vidare
      • 69
        KAPITEL 4 Revision
        • Maria Gustavson och Lars Karlsson
        • 70
          Ett granskningsinstrument med lång historia
        • 72
          Professionalism, reglering och oberoende
        • 78
          Vilket problem ska revisionen lösa
        • 82
          Revisorerna
        • 83
          De reviderade
        • 85
          Några iakttagelser från forskning om revision
        • 87
          Att läsa vidare
      • 89
        KAPITEL 5 Utvärdering
        • Andreas Ivarsson och Osvaldo Salas
        • 89
          Två historier om utvärderingens historia
        • 91
          Idealtypiska drag
        • 93
          Utvärderingsansatser
        • 95
          Problem som utvärdering ska lösa
        • 96
          Demokrati
        • 98
          Samhällsekonomisk effektivitet och rättvisa
        • 99
          Rationalism, framsteg och lärande
        • 100
          De som utvärderar
        • 102
          De som utvärderas
        • 104
          Idealen ställs mot forskningen
        • 106
          Att läsa vidare
      • 107
        KAPITEL 6 Ackreditering
        • Ingrid Gustafsson och Kristina Tamm Hallström
        • 107
          Alla dessa märken
        • 111
          Idealtypiska drag för granskningsformen
        • 117
          Vilka problem är granskningsformen en lösning på
        • 120
          Granskarna och de granskade
        • 122
          Iakttagelser från forskningen
        • 125
          Att läsa vidare
      • 127
        KAPITEL 7 Kvalitets- och rankningssystem
        • Lena Lindgren
        • Vad är kvalitetsmätning och rankning, och hur kan dessa
        • 127
          verktyg användas
        • 130
          Kvalitetsmätandets historia och utveckling
        • 132
          Några olika sätt att se på kvalitetsmätningar
        • 136
          Att göra kvalitet mätbart
        • 139
          En sammansatt och dyster kunskapsbas
        • 142
          Att läsa vidare
      • 143
        KAPITEL 8 Granskningsformernas betydelse
        • Vicki Johansson och Andreas Ivarsson
        • 144
          Granskningars facit
        • 147
          Granskning som normskapare
        • 149
          Ger granskningar kunskap
        • Granskningspraktikernas initiativ, konsekvenser och
        • 154
          användning
      • 161
        Referenser

Information

Redaktörer:
Vicki Johansson Lena Lindgren
Kapitelförfattare:
Mats Bengtsson Emma Ek Österberg Ingrid Gustafsson Maria Gustavson Andreas Ivarsson Lars Karlsson Osvaldo Salas Kristina Tamm Hallström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144080901
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36037-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
172

Författare

Vicki Johansson

Vicki Johansson är fil. dr i statsvetenskap och docent i offentlig förvaltning vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet. Hennes forskning ä...

Lena Lindgren

Lena Lindgren är fil dr i statsvetenskap och docent i offentlig förvaltning vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet. Hon har mångårig erfa...

Mats Bengtsson

Mats Bengtsson är fil. dr i offentlig förvaltning och verksam vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet. Han disputerade 2012 på avhandlinge...

Emma Ek Österberg

Emma Ek Österberg är lektor i offentlig förvaltning vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet, och är även knuten till Förvaltningsakademin ...

Ingrid Gustafsson

Ingrid Gustafsson är doktorand i offentlig förvaltning vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet. I sin avhandling studerar hon det ökade in...

Maria Gustavson

Maria Gustavson är fil. dr i offentlig förvaltning och forskare och lärare på Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet. Hon disputer...

Andreas Ivarsson

Andreas Ivarsson är fil. dr i offentlig förvaltning och verksam vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet. Han disputerade 2011 på avhandlin...

Lars Karlsson

Lars Karlsson är fil. dr i statsvetenskap och lektor i offentlig förvaltning vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet. Hans forskning är in...

Osvaldo Salas

Osvaldo Salas är ek.dr i nationalekonomi från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och docent i offentlig förvaltning vid Göteborgs universit...

Kristina Tamm Hallström

Kristina Tamm Hallström är ek. dr. och docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och verksam som forskningsledare vid Stockholm Cen...

 ;