Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Transspråkande i svenska utbildningssammanhang

Skickas följande arbetsdag

Begreppet transspråkande är användbart för att analysera språkande där en mångfald av språkliga resurser ingår. Transspråkande som pedagogik utmanar traditionella förhållningssätt och arbetssätt till förmån för sådana där elevernas språkliga repertoarer erkänns och används i lärprocesser. Transspråkande som praktik innebär därmed att man i den pedagogiska verksamheten utgår från flerspråkighet som norm för människors sätt att vara i och använda språk. Författarna i denna antologi utforskar t...

Begreppet transspråkande är användbart för att analysera språkande där en mångfald av språkliga resurser ingår. Transspråkande som pedagogik utmanar traditionella förhållningssätt och arbetssätt till förmån för sådana där elevernas språkliga repertoarer erkänns och används i lärprocesser. Transspråkande som praktik innebär därmed att man i den pedagogiska verksamheten utgår från flerspråkighet som norm för människors sätt att vara i och använda språk. Författarna i denna antologi utforskar transspråkande i svensk utbildningskontext från förskola till högre utbildning och i relation till svenska styrdokument och rådande pedagogiska villkor. Syftet är att studera och synliggöra språkideologiska, teoretiska och pedagogiska perspektiv på transspråkande, bland annat som resurs för elevers utveckling och lärande, i förhållande till digitala medier, som meningsskapande praktik, som norm och ideologi samt som rum för transspråkande. Boken aktualiserar på så sätt frågor som många lärare brukar ställa om hur en transspråkande undervisning kan se ut och vad teoretiska och ideologiska reflektioner kring den kan innebära för den dagliga praktiken. Transspråkande i svenska utbildningssammanhang vänder sig främst till lärarstuderande, verksamma lärare och andra med intresse för flerspråkighet och lärande.

Information

Redaktörer:
BethAnne Paulsrud Jenny Rosén Boglárka Straszer Åsa Wedin
Kapitelförfattare:
Ingela Holmström Carla Jonsson Camilla Lindahl Birgitta Ljung Egeland Krister Schönström Frida Siekkinen Gudrun Svensson Ann-Christin Torpsten Jeanette Toth Harriet Zilliacus
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144119755
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39620-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
280

Författare

BethAnne Paulsrud

BethAnne Paulsrud är fil.dr i utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling och universitetslektor i engelska vid Högskolan Dal...

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Boglárka Straszer

Boglárka Straszer är professor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. Hon har en andraspråkslärarexamen i finska och fil.dr examen i finsk...

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Ingela Holmström

Ingela Holmström är docent i teckenspråk med inriktning mot tvåspråkighet vid Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Holmströms huvu...

Carla Jonsson

Carla Jonsson, fi l.dr i engelska, är universitetslektor på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling vid...

Camilla Lindahl

Camilla Lindahl är fil.dr i naturvetenskapsämnenas didaktik med särskilt intresse för teckenspråkig tvåspråkig undervisning och lärande. Hon arbeta...

Birgitta Ljung Egeland

Birgitta Ljung Egeland är lektor i svenska språket vid Karlstads universitet. Hennes forskning rör främst flerspråkighet och mångfald i utbildning,...

Krister Schönström

Krister Schönström är docent och universitetslektor vid Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Hans forskning rör olika aspekter av ...

Frida Siekkinen

Frida Siekkinen är doktorand i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hon arbetar med lärarutbildning och hennes forskningsintressen...

Gudrun Svensson

Gudrun Svensson är fil.dr i nordiska språk och lektor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet. Hon är lärarutbildare och forskare med inrik...

Ann-Christin Torpsten

Ann-Christin Torpsten är fil.dr och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon är forskare och lärarutbildare med inriktning mot lärande, utbil...

Jeanette Toth

Jeanette Toth är doktorand i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hon har undervisat i bland annat engelska och svenska som andraspråk i grund...

Harriet Zilliacus

Harriet Zilliacus är fil.dr i pedagogik och universitetslektor i allmän- och vuxenpedagogik på pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet. ...

 ;