Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Perspektiv på barnkonventionen
- 15Författarpresentationer
- 23Introduktion
- 135Om barnkonventionen och dess utveckling i Sverige
- Lina Ponnert & Anna Sonander
- 35Inledning
- 39Några bärande principer och artiklar i barnkonventionen
- 40Artikel 2 Rätten till icke-diskriminering – alla barns lika värde och rättigheter
- 41Artikel 3 Principen om barnets bästa
- 44Artikel 6 Barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling
- 44Artikel 12 Barnets rätt att uttrycka sina åsikter och att bli hörd
- 45Barnkonventionen och dess utveckling i Sverige
- 49Barnkonventionen, dess transformering och svensk lag
- 50Barnkonventionen som lag i Sverige
- 55Avslutande diskussion
- 56Referenser
- 261Barn och myndighetskontakt i en tid av inkorporering
- Bakgrund, utveckling och nya utmaningar med rätten i fokus
- Titti Mattsson
- 61Inledning
- 62Övergripande reglering rörande barns mänskliga rättigheter
- 62Grundlagar
- 65Konventioner om mänskliga rättigheter
- 68Flera synsätt på barn i svensk lagstiftning och praktik historiskt sett och idag
- 69Familjens styrande roll
- 70Samhällets styrande roll
- 71Föräldrars rättigheter
- 72Barnets rättigheter
- 74Ett exempel på utmaningar med barnrättsperspektivet
- 76Avslutande diskussion
- 76Vad kan vi lära av våra olika sätt att reglera om barn?
- 81Slutord
- 81Referenser
- 383Barnen, hemmet och konventionen
- Ett rättsligt perspektiv på barnkonventionens roll vid utmätning av bostäder och avhysningar som rör barn
- Kristian Gustafsson
- 83Inledning
- 85Barnets bästa och FN:s kommitté för barnets rättigheter
- 88Grundläggande krav för utmätning
- 89Egendom som undantas från utmätning
- 91Utmätning ska vara försvarlig och ske i särskild ordning
- 94Allmänt om avhysning
- 96Hyresskulder
- 98Verkställighet av avhysningar
- 100Avslutande diskussion – barnets bästa som rättsligt argument
- 101Referenser
- 4105Barnkonventionen som lag och idé i ett familjestödjande system
- Vad kan det innebära för social barnavård i Sverige?
- Lina Ponnert
- 105Inledning
- 106Barnkonventionen i en svensk kontext
- 110Några utgångspunkter i barnkonventionen
- 113Barnets bästa som tolkningsprincip
- 116Några exempel på etiska dilemman i socialt arbete
- 116Bristande kontinuitet och trygghet i samhällsvården
- 119Barn som upplever våld i hemmet
- 123Avslutande diskussion
- 126Referenser
- 5131Mitt liv – ditt beslut?
- Ensamkommande flyktingbarns möjlighet till delaktighet i kommunala beslutsprocesser
- Mimi Petersen
- 131Inledning
- 132Bakgrund
- 134Varför och när ska barn delta?
- 137Vad säger forskning om ensamkommande flyktingbarn?
- 140Dikotomi om sårbar eller resursstark
- 142Det sociala trygghetssystemet och ensamkommande flyktingbarn
- 145Ensamkommande flyktingbarn och copingstrategier
- 148Intersektionalitet
- 151Avslutande diskussion
- 156Referenser
- 6161Att omsätta lag i handling
- Polisers förutsättningar i det professionella handlingsutrymmet
- Patrik Olsson & Anna Sonander
- 161Inledning
- 163Barnkonventionen i Sverige
- 165Ett rättssociologiskt perspektiv
- 167Polisens organisatoriska kontext – förutsättningar för arbetet
- 168Handlingsutrymme
- 170Kunskap
- 174Resurser
- 176Vilka möjligheter har barnkonventionen som lag att påverka polisens arbete med barn?
- 178Avslutande diskussion
- 180Referenser
- 7185Könsstympning av flickor i en svensk kontext
- Ingrepp på barn, barnkonventionen och dilemman
- Vanja Berggren
- 185Inledning
- 186Begreppsdefinitioner
- 188Rituell könsstympning av flickor
- 190Några förklaringsmodeller
- 192Kollektiva värderingar i strid med barnets bästa
- 194Omskärelse av pojkar
- 197Negativa hälsokonsekvenser samt risker med medikalisering
- 198Yrkesverksammas oro för att stigmatisera minoriteter
- 200Avslutande diskussion
- 202Referenser
- 8207Allt väl? Om alla barns och varje barns rätt till god hälsa
- Marie Köhler
- 207Inledning
- 209Bakgrund
- 211Studierna
- 211Familjehemsplacerade barns hälsa och hälsovård
- 215Dokumentation av sociala determinanter i barnahälsovårdsjournaler
- 218Barns hälsa och föräldrars självskattade hälsa
- 219Avslutande diskussion
- 223Referenser
- 9225Flerspråkighet
- Barnkonventionen och barns rätt till alla sina språk
- Annika Andersson
- 225Inledning
- 226Definitioner av flerspråkighet och andraspråk
- 228Flerspråkiga barn i Sverige
- 229Språkets status
- 230Modersmålsundervisning
- 232Modersmålsundervisning i relation till socioekonomisk bakgrund
- 234Modersmålets roll i tillägnandet av svenska som ett andraspråk
- 237Neurokognitiva studier av språktillägnan
- 238Stöd i förstaspråket utvecklar även andraspråket
- 240Inflödets kvalitet har betydelse
- 242Språksvaga flerspråkiga barn
- 243Språkets roll i identitetsutvecklingen
- 244Modersmålets roll för samspelet med vårdnadshavare
- 246Sammanfattning
- 248Avslutande diskussion
- 249Referenser
- 10255Barns semiotiska frihet och rätten att bli hörd
- Sara Lenninger
- 255Inledning
- 256Med barnkonventionen som utgångspunkt
- 258Om tecken bland andra betydelser
- 259Det differentierade tecknet
- 260Livsvärldens betydelser
- 261Kognitiv semiotik och teckenuttryck i utveckling
- 263Semiotisk frihet och metakognition mellan det levda och det sagda
- 265Meningsskapande i kommunikation hos de yngre barnen
- 266Berättade världar, levda erfarenheter eller fantasi?
- 268Avslutande diskussion
- 270Referenser
- 11273Växelvis boende: Utvecklingspsykologisk evidens och barns rättigheter
- Elia Psouni
- 273Inledning
- 274Växelvis boende: en uppåtgående trend
- 276Barnens rättigheter och andra rättsliga utgångspunkter
- 277Barnets utveckling i familjen
- 279Vetenskapligt förhållningssätt och politik
- 280Två föräldrar bättre än en
- 282Anknytningsutveckling och växelvis boende: bedömningen av barnets bästa i relation till barnets ålder
- 285Multipla anknytningsrelationer: barnets rätt till ett trygghetsnätverk
- 287Konfliktfritt?
- 289Inte alla sorts konflikter är hanterbara
- 290Föräldrarnas vilja, sociala konventioner och barnkonventionen
- 291Barnets egen upplevelse och vilja
- 293Avslutande diskussion: behov av väl kontrollerad forskning och ökade kunskaper
- 295Referenser
- 12303Barns rätt att skyddas från fysiskt våld
- Från agaförbud till inkorporering av barnkonventionen
- Johanna von Bahr
- 303Inledning
- 305Barnaga i barnkonventionen
- 307Barnaga i nationell lagstiftning
- 309Sveriges förbud av barnaga
- 314Sveriges efterlevnad av artikel 19
- 318Avslutande diskussion
- 320Referenser
- 323Appendix 1
- 324Appendix 2
- 325Appendix 3
- 13327Barns rättigheter i skolmiljö
- Från internationella initiativ till lokal praktik i skolmiljö
- Ulf Leo, Bodil Rasmusson & Per Wickenberg
- 327Inledning
- 328Utbildningsprogrammet med Sida
- 330Beskrivning utifrån tre perspektiv i barnkonventionen
- 332Participation
- 335Protection
- 337Provision
- 338Förändringsarbete innebär förändring av normer
- 340Förändring av kulturer – förändring av normer med stöd av barnkonventionen
- 342Ändrad barnsyn, från objekt till subjekt
- 344Motiv och drivkrafter
- 344Externa förväntningar
- 345Kommunikation för att bilda och sprida normer
- 346Förändringsagenters normer
- 348Förändringsarbete från lokal till nationell nivå
- 351Avslutande diskussion
- 351Att förändra normer i skolan för barnets bästa
- 353Betydelsen av elevers delaktighet och inflytande i lärandet
- 354Framgångsfaktorer i förändringsarbete i skolor för barnets bästa
- 356Referenser
- 14361Barnkonventionen och civilsamhället
- Ett exempel från Barnfondens arbete mot könsstympning i Etiopien
- Anna Fallgren & Martina Hibell
- 361Inledning
- 363Civilsamhällets roll enligt barnkonventionen
- 365Barnfondens uppdrag
- 366Styrande dokument och prevalens i Etiopien
- 370Könsstympningsprojektet i Silti, Etiopien
- 371Problemanalys
- 376Angreppssätt/lösning/metod
- 381Resultat
- 384Utmaningar
- 385Avslutande diskussion
- 387Referenser
- 15389Barnkonsekvensanalyser
- Erfarenheter från en kommunal verksamhet
- Marie Lundin Karphammar & Ewa Kristensson
- 389Inledning
- 390Bakgrund – Simrishamn som exempel
- 391Barnkonsekvensanalyser
- 391Barnkonsekvensanalysens struktur
- 394Tillämpning och erfarenheter av övergripande barnkonsekvensanalyser
- 395Resursfördelningsmodell grundskola
- 396Resursfördelningsmodell förskola
- 398IKT-strategi
- 401Skolorganisation – lokalutredning
- 402Rutiner – för att upprätthålla en likvärdig utbildning och tillgodose barnens och elevernas rättigheter
- 404SommarKulturskola
- 405Barnkonsekvensanalys i frågan gällande utökning av verksamhet i en byskola
- 406Tillämpning och erfarenheter av barnkonsekvensanalyser på grupp- och individnivå på skolenheterna
- 410Avslutande diskussion
- 414Referenser
- 16417Barn, barnkonventionen och professionella aktörer
- Några avslutande reflektioner
- Lina Ponnert & Anna Sonander
- 417Inledning
- 417Barn som rättighetsbärare och barns rättsliga position i samhället
- 420Normer och synen på barnets bästa och barnets vilja
- 421Forskning, handlingsutrymme och praktik
- 424Barn som individer och barn som grupp
- 426Det globala och det nationella
- 427Utmaningar framåt
- 428Referenser
- 429Bilaga – Barnkonventionen (utdrag från prop 2017/18:186)
- 487Sakregister
Denna antologi är ett värdefullt bidrag, främst för målgrupperna.
Information
- Redaktörer:
- Lina Ponnert Anna Sonander
- Kapitelförfattare:
- Annika Andersson Johanna von Bahr Vanja Berggren Anna Fallgren Kristian Gustafsson Martina Hibell Ewa Kristensson Marie Köhler Sara Lenninger Ulf Leo
- Illustratör:
- Lotta Bruhn
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144125015
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39885-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 490