Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Specialpedagogisk forskning

- en mångfasetterad utmaning
Skickas följande arbetsdag

Vad kännetecknar specialpedagogisk forskning och vad innebär det att genomföra vetenskapliga studier med ett specialpedagogiskt kunskapsintresse? Med utgångspunkt i ett antal forskningsstudier beskriver och problematiserar författarna olika perspektiv och teoribildningar inom det specialpedagogiska fältet. Boken kan tjäna som ett stöd genom att belysa problem och peka på möjligheter när studenter ska skriva uppsatser och examensarbeten.

    • 7
      Förord
    • 9
      KAPITEL 1 Kunskapsbildning i specialpedagogik
        • Ann Ahlberg
  • 29
    DEL 1
    • 31
      Introduktion: Delaktighet och jämlikhet i skola och samhälle
    • 35
      KAPITEL 2 Talet om pojkar och flickor i behov av särskilt stöd
        • Ingela Andreasson och Lisa Asp-Onsjö
    • 59
      KAPITEL 3 Elevers särskilda behov – en analys enligt Nancy Fraser
        • Marie Heimersson
    • 81
      KAPITEL 4 Delaktighet och jämlikhet för elever med funktionshinder
        • Girma Berhanu och Bertil Gustafsson
  • 103
    DEL 2
    • 105
      Introduktion: Kommunikation och samverkan för lärande och utveckling
    • 109
      KAPITEL 5 Sofias situationer för samspel
        • Ulla Alexandersson
    • 129
      KAPITEL 6 Bildskapande kommunikation hos flickor med autism
        • Eva Ullstadius och Bibi Lovell
    • 147
      KAPITEL 7 Aktionsforskning i förskolan – att synliggöra sammanhang
        • Ann-Charlotte Lindgren
    • 167
      KAPITEL 8 Läraren som mentor i en skola för alla
        • Elisabeth Nordevall, Gunvie Möllås och Ann Ahlberg
  • 185
    DEL 3
    • 187
      Introduktion: Möjligheter och hinder för lärande
        • 191
          KAPITEL 9 Lärande i förskoleklassens samling
        • Agneta Simeonsdotter Svensson
    • 213
      KAPITEL 10 Att lära matematik – främjande och hindrande faktorer
        • Susy Forsmark
    • 231
      KAPITEL 11 Läs- och skrivsvårigheter i det livslånga lärandet
        • Nadja Carlsson
    • 251
      KAPITEL 12 Att lära med nedsatt kroppslig funktion
        • Inger Berndtsson
  • 275
    DEL 4
        • 277
          Introduktion: Inkluderings- och exkluderingsprocesser i ljuset av styrning och kontroll
    • 281
      KAPITEL 13 Skolans praktik – att styra mot idealet
        • Ingela Andreasson, Pija Ekström och Marianne Lundgren
    • 299
      KAPITEL 14 Utbildningsinspektionen och elever i behov av särskilt stöd
        • Malin Eliasson och Jan-Åke Klasson
    • 319
      KAPITEL 15 Den dolda läroplanen och skol¬svårigheter – en analys av forskning
        • Bertil Gustafsson
    • 341
      Epilog
        • Ann Ahlberg
    • 347
      Författarpresentationer
    • 351
      Person- och sakregister
    • 357
      Bilaga 1 Ett urval böcker och artiklar i metod och teori
    • 361
      Bilaga 2 Färgbilder till kapitel 6

Författare

Ann Ahlberg

Ann Ahlberg är professor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet och vid Högskolan i Jönköping. Hon har varit verksam som lärare och specialpe...

Ulla Alexandersson

Ulla Alexandersson är fi l.mag. och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hennes forskningsintre...

Ingela Andreasson

Ingela Andreasson är fi l.dr i pedagogik och universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hennes forskni...

Elisabeth Asp-Onsjö

Lisa Asp-Onsjö är filosofie doktor och universitetslektor. Hennes forskningsintresse rör frågor om inkludering och demokrati i allmänhet, med särsk...

Girma Berhanu

Girma Berhanu är docent i pedagogik och universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hans forskningsfoku...

Inger Berndtsson

Inger Berndtsson är fi l.dr i pedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didakt...

Nadja Carlsson

Nadja Carlsson är doktorand i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hennes forskning är knuten till kommun...

Pija Ekström

Pija Ekström är fi l.dr i pedagogik och universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hennes forskningsin...

Malin Eliasson

Malin Eliasson är fi l.mag. i specialpedagogik och arbetar som specialpedagog i grundskolan. Hennes forskningsintresse rör institutionell styrning ...

Susy Forsmark

Susy Forsmark är fi l.mag. i specialpedagogik och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hennes s...

Bertil Gustafsson

Bertil Gustafsson är universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hans forskningsintresse är orienterat mot utbildningssociologi med s...

Marie Heimersson

Marie Heimersson är fi l.mag. i specialpedagogik och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hon ä...

Jan-Åke Klasson

Jan-Åke Klasson är fi l.mag. och universitetslektor i specialpedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Han har...

Ann-Charlotte Lindgren

Ann-Charlotte Lindgren är fil.lic. i specialpedagogik och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs unive...

Bibi Lovell

Bibi Lovell har arbetat som bildkonstnär sedan 1970. Under de senaste 15 åren har hon även varit delaktig i fl era projekt i skolan med barn och bi...

Marianne Lundgren

Marianne Lundgren är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon undervisar inom lärarut...

Gunvie Möllås

Gunvie Möllås är lektor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Hennes forskningsintresse är riktat m...

Elisabeth Nordevall

Elisabeth Nordevall är doktorand i specialpedagogik vid HLK iJönköping, samt anställd som biträdande forskare vid Institutionen förpedagogik och di...

Agneta Simeonsdotter Svensson

Agneta Simeonsdotter Svensson är förskollärare, specialpedagog och lektor i pedagogik. Hon är verksam inom specialpedagogiska programmet, lärarprog...

Eva Ullstadius

Eva Ullstadius är fi l.dr och tidigare lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon har forskat om villkor och utveckling av olika form...

 ;